Toon posts:

win xp op s-ata krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij helpen om de juiste driver te bemachtigen ,om win xp op mijn laptop te krijgen,
laptop ziet namelijk mijn hd niet ,

dit zijn gegeven van mijn hd:

HM080JI van samsung
80GB
5400 RPM
8MB Buffer Memory
SATA Interface

ben namelijk al maanden bezig heb nlite geprobeerd ,en drivers op de cd plaatsen .
maar lukte me allemaal niet,snap het geoon niet ,

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-03 11:56

Metalrick

tcpdump ninja

al een bios update geprobeerd?

Grote kans dat je zelf deze schijf in de laptop geplaatst hebt en dat je bios niet in staat is de schijf te herkennen omdat het een nieuwere schijf is

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik denk dat we meer aan het type en merk van de laptop hebben, omdat het meer op een probleem met sata lijkt imho

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kun je niet gewoon bv BartPE gebruiken en vanaf daar Windows installeren?
De corebestanden zijn dan iig gekopieërd, volgens mij moet het dan prima werken.

Maar heb verder geen ervaring met SATA op laptops dus ik garandeer niet dat het werkt ;)

edit@hierboven: Gezien zijn andere topics lijkt het me een FujituSiemens Amilo m1437g :)

[ Voor 17% gewijzigd door DarthPlastic op 25-04-2006 14:44 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 11:09
Tja, het heeft in dit geval niet met je harde schijf te maken, maar met je controller. Wat dus bekend moet zijn, is de controller (meestal geintegreerd op het moederbord). Dus wat is het merk en type moederbord (en/of laptop). Kijk eens op de site van de leverancier van je moederbord of ze daar drivers hebben.

Ik ga er overigens vanuit dat je geen recovery/OEM cd hebt gekregen bij je laptop, want over het algemeen werkt het daarmee goed. In die CD's zijn de juiste stuurprogramma's meestal al geslipstreamed.

In principe moet je de drivers op een flop zetten en bij opstarten van de WinXP installatie op F6 drukken om additionele drivers te laden. Als je geen floppy drive hebt, zul je de drivers moeten slipstreamen op je XP cd. Hoe dit werkt is uitermate goed beschreven op verschillende fora en andere webplaatsen, dus met een google moet je een eind komen!

edit:
hmmm, te laat met deze reactie, enige andere waren me al voor

edit:
toevoeging:

wordt de schijf niet herkend tijdens de install van Windows, of niet in de BIOS?

[ Voor 11% gewijzigd door mbaltus op 25-04-2006 14:46 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• DarthPlastic
mbaltus schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:44:
wordt de schijf niet herkend tijdens de install van Windows, of niet in de BIOS?
Probleem is dat XP de SATA-controller (en dus de enige aanwezige schijf) niet ziet :|

Óf je slipstreamt idd, of je zorgt dat je vanuit Windows installeert, en omdat dit laatste niet werkt via de HDD kun je hem van een WindowsPE-cd'tje laten starten.

Verwijderd

Topicstarter
mijn laptop is een fujitsu-siemen
amilo 1437g
met bios v:1.07c
kcb v:1.04

processor intel (r) pentium (r) processor 740
system memory 1024 mb

meer kan ik niet vinden uit me main bios

kan iemand via deze info een link geven naar driver voor mijn laptop

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:49:
Nooouuu zeg :X

* DarthPlastic googlet even snel op Fujitsu, klikt eerste link aan : http://www.fujitsu-siemens.nl/

Na het intypen van 1437g kwam er een hele waslijst aan installatiemanuals en drivers tevoorschijn.
Had je die nu écht nog niet kunnen vinden? :|

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:49:
mijn laptop is een fujitsu-siemen
Kan je zelf niet even zoeken op de website van Fujitsu Siemens? Je toont niet echt veel inzet eigenlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
shijf wordt niet herkend
heb tevens wel een usb floppie drive disk gekoch

nu allen nog drivers die niet te ggroot zijn want moet wel op een flop

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:53:
shijf wordt niet herkend
heb tevens wel een usb floppie drive disk gekoch

nu allen nog drivers die niet te ggroot zijn want moet wel op een flop
Dat wisten we al :)
Als je op de site van FS (die ik hierboven heb neerget) eventjes de eerste de beste handleiding downloadt staat daar precies in wat je waar voor nodig hebt.
Voor de zekerheid heb je hier een linkje van het juiste bestand: link, namelijk de VIA Raid driver. Waarschijnlijk is dit het driverflopje.

Anders brand je die hele rotzooi toch gewoon op cd als het te groot is?
USB-FDD zal waarschijnlijk niet werken, wsl alleen in BartPE.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Misschien heb je ook het zelfde of een soortgelijk probleem als dat ik laatst had.
Ik had het probleem met het installeren van XP op een SATA (gewone desktop) schijf. Ik had deze schijf eerst naast de oude IDE schijf in het systeem gehangen en geformatteerd, dit werkte allemaal prima. Toen de oude schijf eruit gehaald en getracht te installeren maar dit ging niet. De installer zag de schijf en partitie wel maar na het kopieeren van bestanden en de reboot starte het systeem niet op omdat het besturingssysteem niet werd gevonden. Bij de derde poging viel mijn oog op het feit dat ik naast de partitie die ik had gemaakt niet de gebruikelijke onbruikbare 8Mb schijfruimte overhad. Na het verwijderen van de partitie en het opnieuw aanmaken had ik de 8Mb wel weer en lukte het installeren wel.

Verwijderd

Topicstarter
jawel ben al maanden bezig heb ook al op f-s site driver gehaald maar die zijn tegrood voor me flop de sata raid tog maar kom er gewoon niet uit

• DarthPlastic
Voor de duidelijkheid TS:

>>> HIER <<< ( ;)) vind je alles over je notebook, alle handleidingen/drivers etc.

edit@hierboven: Ah, dat maakt het gelukkig wat duidelijker :)
Ik download er zelf nu eentje om eens te kijken wat het probleem is.

Ooit ook al de helpdesk gebeld btw? Misschien kun je bij hun zo een nieuwe recovery-cd bestellen waarmee je van alle problemen af bent :)

[ Voor 44% gewijzigd door DarthPlastic op 25-04-2006 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
en dan de drivers gewoon bij me win instalatie cd branden of apart

Verwijderd

Topicstarter
ja gebeld maar kunnen me niet helpen omdat hij overgekocht is en geen sirie nummer heb

• DarthPlastic
Nou, heb net gekeken :)

Zoals gezegd moet je dus starten van je XP-cd, dan op F6 drukken, en de juiste driverfloppy insteken.

In het raid-zipje moet je eens de inhoud van DrvDisk\i386\ op n floppy zetten, of de inhoud van NT5.
Niet de hele grote zip, daar kan Windows niets mee!

En probeer anders echt even een BartPE-cd te maken, waarschijnlijk kun je dan prima je laptop installeren.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:00:
ja gebeld maar kunnen me niet helpen omdat hij overgekocht is en geen sirie nummer heb
En dat serienummer staat niet in je bios of aan de onderkant van je laptop? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
oke hoe maak ik zo en BartPE-cd dan want probeer het net met die driver op beide maneren zoals je zij
met eerst met i386 kreeg ik de fout geen setuptxt aan wezig
die heb ik er bij geplakt lukt ook niet.
en toen met nt5 geprobeerd en dan krijg ik de fout

(bestand \nt5\viamraid.sys heefd een onverwachte fout -18 -
veroorzaakt op regel 1215 in d:\nt\private\ntos\boot\setup\oemdisk.c.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 11:09
DarthPlastic schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:48:
[...]

Probleem is dat XP de SATA-controller (en dus de enige aanwezige schijf) niet ziet :|

Óf je slipstreamt idd, of je zorgt dat je vanuit Windows installeert, en omdat dit laatste niet werkt via de HDD kun je hem van een WindowsPE-cd'tje laten starten.
wist ik, maar het had nog kunnen zijn dat de HD fysiek niet ok was (en dus ook niet meer in het BIOS opdook). probeerde dat even uit te sluiten.
En dat lijkt dus niet het probleem te zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:59:
en dan de drivers gewoon bij me win instalatie cd branden of apart
Nou, slipstreamen is meer dan even en kopietje van de drivers in een mappie kwakken en dan een nieuw cd-tje branden.

Kijk eens op:
http://www.maximumpc.com/2005/01/how_to_slipstre.html

of google eens op "slipstream SATA divers"

edit:
Toevoeging

[ Voor 35% gewijzigd door mbaltus op 25-04-2006 15:31 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
mijn laptop is helemaal leeg ,ga wel eff or internet kijken hoe je zo een BartPE-cd maakt als het niet lukt horen jullie me wel

doe me best,tnx

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:29:
mijn laptop is helemaal leeg ,ga wel eff or internet kijken hoe je zo een BartPE-cd maakt als het niet lukt horen jullie me wel

doe me best,tnx
Let wel op om voortaan eventjes de GoT-search te gebruiken, er is echt véél informatie te vinden hier 8)
mbaltus schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:25:
wist ik, maar het had nog kunnen zijn dat de HD fysiek niet ok was (en dus ook niet meer in het BIOS opdook). probeerde dat even uit te sluiten.
En dat lijkt dus niet het probleem te zijn.
Ah, ok :)

Verwijderd

Topicstarter
nee sorry maar lukt me egt niet ,snap het gewoon niet,

ben gewoon kok weet je

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Nlite kan het ook, staat ook op de site hoe je het moet doen.
Je moet dan voor de legacy driver optie gaan in Nlite zelf.
Daar naar de juiste map browsen waar de drivers in zitten en Nlite zet ze goed voor je.
Dit werkte bij mij perfect op m'n nforce4 bord met een raid0 setup. :)

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
als je het toch allemaal niet snapt, is het dan geen idee om hem even naar de locale computerboer te brengen ? Die zwengelt hem zo voor je aan ..

Verwijderd

Topicstarter
er is niet iets wat je op flop kan propen en met de win xp instalatie mee kan laten draaien door op f6 te drukken of zo

Verwijderd

Topicstarter
oke woond er iemand in adam noord

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 20:16
Dude, Zo moeilijk is het allemaal niet.

STAP 1: zoek een PC met een VASTE floppy drive en niet zo`n USB geval.
STAP 2: doe een floppy in die floppy drive en formatteer deze zodat ie goed leeg is.
STAP 3: kopieer alle bestanden uit het mapje "DrvDisk" naar je floppy, dit past makkelijk.

STAP 4: douw die floppy in je laptop USB laptop geval
STAP 5: douw tijdens de installatie op F6 om extra files te installeren

STAP 6a: selecteer "VT8237 South Bridge SATA Controller" als hij het nu nog niet doet -> 6b
STAP 6b: selecteer "VT6421 SATA/IDE RAID Adapter" als hij het nu nog niet doet -> 6c
STAP 6c: selecteer "VT6410 IDE RAID Adapter" als hij het nu NOG niet doet -> 7

STAP 7: ga naar een pcboer zoals mycom en laat die je laptop installen, kost een beetje maar dan is het iig wel goed gebeurd.

Succes!

Verwijderd

Ik denk dat de hints en tips zoals die hierboven gegeven zijn wel voldoende moeten zijn om hier uit te komen. Mocht dat niet lukken dan zou ik inderdaad naar een pcboer gaan om het op te lossen en xp te laten installeren :) Verder verwachten we hier op GoT wel wat eigen inzet en zelfwerkzaamheid wat ik nog een beetje mis in je topic. Lees daarom Algemene gedragsregels (Netiquette) en Policy: Alle regels die op het forum gelden nog even door om te zien wat we verwachten. Mocht GoT te hoog gegrepen zijn kun je altijd nog www.beginnersweb.nl proberen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.