Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
groeten
Dunne filmachtige laag is genoeg.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Je moet de HOEVEELHEID van een rijskorrel op dat binnenste vierkantje doen, en dat uitsmeren. Niet een rijstkorrel dik... is veel teveel
[ Voor 9% gewijzigd door AtomicWing op 25-04-2006 13:29 ]
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
En de T&C FAQ:Aanpak: mocht het nog steeds te heet zijn, ondanks dat de koeler niet heet aanvoelt, doublecheck dan of de koeler goed zit. Op Socket370 en SocketA heeft een verkeerdom gemonteerde koeler als gevolg dat de drukverdeling over de CPU helemaal fout is, waardoor de hitte op een relatief klein oppervlak afgevoerd kan worden. Ook moet je zorgvuldig met koelpasta omgaan: met te weinig koelpasta heb je een slechte warmtegeleiding en met te veel koelpasta maak je een soort warmtebuffer. De juiste hoeveelheid voor een CPU zonder heatspreader (Pentium !!! Coppermine, Athlon XP, etc) is ongeveer het grootte van een halve rijstkorrel, terwijl je op de CPU's met een heatspreader (Pentium4, Athlon64, etc) ongeveer een rijstkorreltje aan koelpasta kan uitsmeren. Stof kan isolerend werken: een dikke laag stof in de koeler en/of de fans kan ertoe leiden dat de CPU te heet wordt. Ontstof je HSF dus regelmatig met een kwastje. In sommige gevallen kan de BIOS van het moederbord de schuldige zijn wegens het verkeerd uitlezen van de temperatuursensor, vaak is een simpele BIOS update dan de oplossing. Of de temperatuursensor kan op zich natuurlijk ook gaar zijn. Voor meer koeling-tips kun je uiteraard op de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen terecht, de juiste subforum waar je voor temperatuurkwesties terecht kunt. In deze FAQ kun je ook meer informatie vinden over een goede airflow in jouw kast. Een goede airflow zorgt ervoor dat de warmte snel afgevoerd kan worden, zodat de temperaturen niet te hoog kunnen oplopen.
Maar hoe krijg je het voor elkaar om één hele tube te gebruiken?Verder is koelpasta (ook wel thermal paste oid genoemd) noodzakelijk. Om zoveel mogelijk warmte af te kunnen voeren is een goed contact tussen core en heatsink noodzakelijk. Een dun laagje koelpasta zorgt voor warmteoverdracht en vult de minuscule hobbeltjes in het metaal op zodat het contactoppervlak zo groot mogelijk is. Er zijn verschillende soorten op de markt maar de beste keuze is (op het moment van schrijven van deze FAQ) toch wel Artic Silver. Deze koelpasta bevat zilverdeeltjes wat voor een nog betere geleiding zorgt. Het is flink duurder dan normale koelpasta maar de resultaten zijn ook aantoonbaar beter. Zeker het geld waard.
Wees trouwens wel een beetje terughoudend met het aanbrengen van het spul: niet te weinig maar ook zeker niet teveel. Een dikke laag prut zorgt alleen maar voor extra warmte-weerstand, en zal dus uiteindelijk zelfs een negatief resultaat hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door Roamor op 25-04-2006 13:30 ]
op t moment dat jij de koeler erop prakt verdeeld zicht dat vanzelf
Meneer 1000 has spoken......
Als je het tenminste lukt om dat ding er netjes recht op te duwen. Zo doe ik het, en dat lijkt in ieder geval wel goed te gaan.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Nou, een druppel verspreid zich ook als een druppelvorm. De processor is echter rechthoekig, dus zul je nooit de hoeken bedekken, daarom is het beter om het gewoon even uit te smeren.brama schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:31:
Waarom nog uitsmeren? Dat gaat toch vanzelf goed op het moment dat je het koelblok er op drukt?
Verwijderd
Dat werkt prima !
Dat van die druppelvorm klopt ^^^^ NIET DOEN DUS
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 13:43 ]
Ik zit nu op 34graden, idle. Had het onder de 30 graden verwacht, maar het moet even duren voordat de AS goed is verspreid, toch?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Verwijderd
34 graden is vrij normaal hoor dacht ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 14:19 ]
Verwijderd
//edit. Laagje was ~ even dik als een mijn bankpas, iets minder. Ik kan niet zo goed schatten.
Zit tevens nu al op 40 graden.
[ Voor 27% gewijzigd door MrVegeta op 25-04-2006 14:22 ]
MrVegeta schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:15:
K, na veel gedoe met die stangetjes enzo zit alles er op. Ik heb een 1 á 2 mm dik laagje over de cpu gesmeerd en mooi vlak gemaakt met mijn bankpas. De koeler was best klote omdat die vrij groot is. Maar die zit ook vast.
Ik zit nu op 34graden, idle. Had het onder de 30 graden verwacht, maar het moet even duren voordat de AS goed is verspreid, toch?
1 a 2 MM
Das een beetje aan de....nou ja, dat is gewoon veels te veel
(denk daar aan als bij het gebruik van plamuur, hoe dunner hoe beter
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd

zo moet het dus niet. Kwam een kant laats mee aan. Hij vond het raar dat het niet onder garantie viel.
Verwijderd
Als je prime95 opstart vergt dat veel rekenkracht van je cpu...dan zal cker je temp laten stijgen jah...
maar dat is niet erg hoor 39 graden...ik heb zelfs p4 630 serie...misschien heb je t wel gehoord dat deze cpu's veel warmte vrijlaten...mijn temp is ook niet hoog vergeleken met andere cpu's...idle loopt ie op 34 graden en stressed (als k prime95 opstart) wordt ie zo'n 45 a 46 graden...
dus je hoeft je geen zorgen te maken
De koelpasta is bedoeld om de kleine luchtspleetjes tussen de koeler en de processor-core te dichten. Deze pasta moet dus warmte zo goed mogelijk geleiden en dikke lagen isoleren meer. Koelpasta koelt dus niet, voor degenen die het nog niet weten.
[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 25-04-2006 14:36 ]
...Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:31:
en je hoeft je koeler niet van je cpu af te halen...gwoon je kabels loskoppelen en je kast verplaatsen
Ik bedoel natuurlijk dat de koeler te zwaar is voor het moederbord en dat het kan afbreken met alle gevolgen van dien, daarom de koeler verwijderen en later weer monteren.
@level1. Prime95 test je 100%cpu belasting en of alles juist werkt, het is een tool dat wordt gebruikt bij het OC'en van je CPU, heb ik al gedaan. Dan kun je je max temp zien ongeveer. Dat is opzich wel belangrijk.
Maar weet iemand ook of je die koeler er af moet halen bij het verplaatsen van de pc?
(ps. 41 stabiel).
Verwijderd
CPU wordt toch soms de kast mee bedoeld... (door nono's die er nooit wat van gesnapt hebben eninde IT hype ook wel met PC's konden spelen ?)Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:31:
en je hoeft je koeler niet van je cpu af te halen...gwoon je kabels loskoppelen en je kast verplaatsen
Verwijderd
1. je moederbord zit met een aantal schroeven vast in je kast.
2. je koeler zit er blijkbaar ook er goed op.
het gewicht van je koeler wordt een beetje verwaarloosd als je tenminste je moederbord wel er goed op geschroefd hebt zitten.
als k mn kast verplaats haal ik mn koeler er egt niet af...dat ding zit vast als een stuk beton tussen cement zeg maar
Verwijderd
Nog nooit een naked CPU gezien? De core is echt maar een heel klein gedeelte, dus als je een heeeel klein druppeltje in het midden doet, en dan je koeler erop doet, is dat prima hoor. Oke, het komt niet in de hoeken, maar dat is echt totaal niet nodig. Moest ik gewoon even kwijt
"The Maximum weight for a cool is specfied as 450g for intel 775 and AMD socket 753/393/940. Special care should taken when moving a computer equipped with a coller that exceeds the specifid weight limit".
450g max, deze koeler is 530g. Dat is bijna 25% te zwaar. Daarom de vraag of je hem er af moet halen.
Zet je `m echter rechtop in je Ford Fiesta en je neemt een drempel met 40km/h kan je de socket gaan zoeken op de bodem van je kast.
Gewoon voorzichtig doen dan komt alles goed. 450G is ook maar een richtlijn...
[ Voor 16% gewijzigd door -ErikE- op 25-04-2006 15:05 ]
@100%cpu is die 44 graden. Opzich wel netjes toch, zonder OC.
Verwijderd
Wel eens van een spreader gehoord... moest het ff kwijtVerwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:59:
Hmm, even aan alle mensen die vinden dat je het echt helemaal moet uitsmeren:
Nog nooit een naked CPU gezien? De core is echt maar een heel klein gedeelte, dus als je een heeeel klein druppeltje in het midden doet, en dan je koeler erop doet, is dat prima hoor. Oke, het komt niet in de hoeken, maar dat is echt totaal niet nodig. Moest ik gewoon even kwijt
Je bedoelt de heatspreader? Wat als je effectief op de core zelf moet smeren? Dan ervoor zorgen dat er op de gehele core uitgesmeerd is, wel erg dun.Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:59:
Hmm, even aan alle mensen die vinden dat je het echt helemaal moet uitsmeren:
Verwijderd
Hmm ja, was misschien niet echt duidelijk: druppeltje op de heatspreader ja . . .rapture schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:29:
[...]
Je bedoelt de heatspreader? Wat als je effectief op de core zelf moet smeren? Dan ervoor zorgen dat er op de gehele core uitgesmeerd is, wel erg dun.
@RutgerM: Lol m8, whatever
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 15:43 ]