Toon posts:

2 Routers in 1 netwerk "zien" elkaar niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

'k heb een netwerkprobleempje.
'k had tot voor kort een kabelmodem met daarachter een wireless router (linksys WRV-54G).
Daaraan hingen 2 pc's met een kabeltje en 1 laptop via een 802.11g draadloze connectie.

k' heb nu een ADSL abo i.p.v. kabel en heb daarvoor een ADSL modem gekocht (US Robotics 9107).
Deze modem is tevens Router, 4port switch en usb printer server.

Mijn huidige opstelling is als volgt :
1) ADSL modem/router/switch met IP = 192.168.1.1, deelt de ip adressen uit (pool=192.168.1.2 tot 192.168.1.254 subnet mask = 255.255.255.0)
2) mijn pc met kabel in port 1 van adsl router, die kreeg IP = 192.168.1.2 Daarmee kan ik op internet. Alles ok op dat gebied
3) wireless router met kabel in port 2 van adsl router (port 2 van adsl modem verbonden met uplink port van wireless modem) heb ik vast IP 192.168.1.254 gegeven.
4) pc van kids met kabel in port 4 van wireless router (vermits die kabel te kort is om tot aan de adsl router te geraken). kids pc kreeg IP 192.168.1.3

Problemen :
* vanaf kids PC geen toegang tot internet
* vanaf kids pc geen toegang tot share op mijn pc (voordien lukte dit wel)
* ping vanaf kids pc naar mijn pc of adsl router geeft geen reply
* ping vanaf mijn pc naar kids pc of wireless router geeft geen reply

Ik heb de dhcp-server van de wireless modem reeds gedisabled. Qua ip-adressen lijkt alles er goed uit te zien en toch kunnen de pc's elkaar niet pingen :?

Ziet er iemand wat ik fout doe ? Heb al wat gezocht op internet, maar al wat ik tot hiertoe vond is dat ik de wireless router moet laten werken als switch door de dhcp functie uit te schakelen. Dat heb ik gedaan, maar er is blijkbaar nog iets dat ik over het hoofd zie.

Erwin

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 13:02 . Reden: foutje in ipadres van kids pc ]

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Als je de wireless als switch wilt gebruiken kun je deze het beste ook op een van de switch poorten aansluiten en niet de uplink gebruiken. Op deze manier zou je nu overal internet moeten hebben.
Voor het probleem dat de computers elkaar niet zien heb ik geen idee want dat heb ik zelf ook nog niet voor elkaar gekregen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je al mbt firewalls uit kunnen sluiten?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 10:06
wireless router aan lan-zijde een andere range (laten) toekennen, bijvoorbeeld 192.168.2.x
Client (kids) machine mag dan een ip-adres uit de dhcp van de wireless router krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ingebouwde fiewalls zouden het probleem kunnen zijn.

'k heb gisterenavond de firewallfunctie van de wireless router gedisabled, zonder resultaat.
Daarna heb ik het opgegeven, zal vanavond nog eens in detail daarnaar verder zoeken.

Voor de duidelijkheid hieronder een schemaatje van mijn opstelling:
[
adsl router (192.168.1.1)poort 1 --> mijn pc (192.168.1.2)

poort 2 --> WAN poort wireless router (192.168.1.254)poort 4 --> kids pc (192.168.1.3)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 16:19 . Reden: blanco's in begin van lijn verdwijnen blijkbaar ]

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33
Deelt je DHCP wel een gateway uit. (192.168.1.1 in jouw geval)
En ik zou je pool van IP-adressen eentje kleiner maken als je je wireless router op een vast adres zet.
Dit om eventuele problemen te voorkomen.

[ Voor 55% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 25-04-2006 13:39 ]

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 10:06
Zoals je opstelling nu staat wil het niet. Dat wist je al ;) . Je kunt dus OF je ip-range aan lanzijde van je wireless anpassen, OF je wireless in bridge-mode zetten (kijk in handleiding hoe). Wat er nu namelijk gebeurt: de kids-pc doet een verzoek voor een pagina of netwerklocatie, je wireless router kijkt waar hij met dat verzoek naar toe moet. Hij ziet vervolgens dat zijn lan adresbereik 192.168.1.x is en dat hij met z'n verzoek naar 192.168.1.1 moet (je adsl-router), die dus in dezelfde range zit. Hij blijft dus aan lan-zijde zoeken naar antwoord en routeert het verzoek niet naar de wan-poort.

Verwijderd

Topicstarter
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:38:
Deelt je DHCP wel een gateway uit. (192.168.1.1 in jouw geval)
En ik zou je pool van IP-adressen eentje kleiner maken als je je wireless router op een vast adres zet.
Dit om eventuele problemen te voorkomen.
'k zal vanavond ook nog eens controleren of de kids-pc wel een gateway adres heeft gekregen, maar ik dacht het wel.

De pool van ip-adressen voor de adsl router eentje verkleinen is inderdaad wel properder. Zal ik doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ethefox schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:48:
Zoals je opstelling nu staat wil het niet. Dat wist je al ;) . Je kunt dus OF je ip-range aan lanzijde van je wireless anpassen, OF je wireless in bridge-mode zetten (kijk in handleiding hoe). Wat er nu namelijk gebeurt: de kids-pc doet een verzoek voor een pagina of netwerklocatie, je wireless router kijkt waar hij met dat verzoek naar toe moet. Hij ziet vervolgens dat zijn lan adresbereik 192.168.1.x is en dat hij met z'n verzoek naar 192.168.1.1 moet (je adsl-router), die dus in dezelfde range zit. Hij blijft dus aan lan-zijde zoeken naar antwoord en routeert het verzoek niet naar de wan-poort.
Dit volg ik niet helemaal. Mijn wireless router staat in bridge mode denk ik. De DHCP-server van de wireless router is disabled, ik denk dat daarmee ook NAT uitgeschakeld is. In de handleiding staat geen woord over het in bridge-mode plaatsen. Toch niet onder die benaming.
Moet ik misschien (met een crossover cable ?) een van de poorten 1-4 van mijn wireless router verbinden met een van de poorten 1-4 van de adsl router, in plaats van de WAN poort van de wireless router te verbinden met een van de poorten 1-4 van mijn adsl router ?

Verwijderd

Het uitzetten van DHCP heeft niets te maken met bridge mode of zo.

Dat laatste is een goed idee, de WAN poort niet gebruiken, LAN aan LAN koppelen. Zo heb ik het ook en dat werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:40:
Het uitzetten van DHCP heeft niets te maken met bridge mode of zo.

Dat laatste is een goed idee, de WAN poort niet gebruiken, LAN aan LAN koppelen. Zo heb ik het ook en dat werkt prima.
Moet dat dan met een cross-over cable ? of kan dat met een gewone kabel zoals je gebruikt tussen pc en switch ?

Verwijderd

Veel van de moderne switchen zien dat er een crossover moet zijn en doen dat zelf. Het heeft een naam maar die ben ik even kwijt.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:32:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Mijn wireless router staat in bridge mode denk ik. De DHCP-server van de wireless router is disabled, ik denk dat daarmee ook NAT uitgeschakeld is. In de handleiding staat geen woord over het in bridge-mode plaatsen. Toch niet onder die benaming.
Moet ik misschien (met een crossover cable ?) een van de poorten 1-4 van mijn wireless router verbinden met een van de poorten 1-4 van de adsl router, in plaats van de WAN poort van de wireless router te verbinden met een van de poorten 1-4 van mijn adsl router ?
Wat Ethefox bedoelde is dat je twee routers achter elkaar hebt omdat je zowel je modem als je wireless router als router gebruikt. Je kunt dan of de suggestie van Securman gebruiken door je Linksys puur als accesspoint te gebruiken en gewoon een kabeltje tussen een van de lanpoorten op de Linksys en een van de lanpoorten op de modem aan te sluiten.
Of je doet wat Ethefox zei. In dat geval behoudt je de twee routers achter elkaar maar moet je wel de IP ranges aanpassen. Dus je modem bv in de range 192.168.1.x en je Linksys in de range 192.168.2.x.

Persoonlijk zou ik het gewoon simpel houden en doen wat Securman zei. Dat betekent het minste aan instellingen en zou gewoon moeten kunnen met een normale kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor al jullie reacties.

'k heb nu weer wat ideetjes om straks mee te experimenteren.

wordt vervolgt ... :-)

Erwin

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak vorderingen.

Heb nu de kabel tussen beide routers aan elke kant in een LAN poort gestoken.

+-------------+     +---------------+
      | ADSL Router |  +--|    mijn PC    |
      | 192.168.1.1 |  |  |  192.168.1.2  |
      |-------------|  |  +---------------+
www --|---- WAN     |  |
      |   poort 1 --|--+  +---------------+
      |   poort 2 --|--+  | wireless rout |  
      |   poort 3   |  |  | 192.168.1.254 |  
      |   poort 4   |  |  |---------------|     +-------------+
      +-------------+  |  |    WAN        |  +--|   kids PC   |
                       +--|--- poort 1    |  |  | 192.168.1.3 |
                          |    poort 2    |  |  +-------------+
                          |    poort 3    |  |
                          |    poort 4 ---|--+  +-------------+
                          |   wireless ...|.....|   laptop    |
                          +---------------+     | 192.168.1.4 |
                                                +-------------+

Resultaat :
- vanaf pc kids kan ik nu met succes pingen naar alles
- vanaf pc kids kan ik nu terug aan de netwerk share op mijn pc
- vanaf pc kids kan ik nog NIET op internet

- vanaf mijn pc kan ik met succes pingen naar beide routers, maar NIET naar pc kids

Wat kan dat nu nog zijn ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De pc heeft nog steeds de wireless router als gateway? Dat is je fout denk ik. Doe eens ipconfig all op alle machines anders :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
default gataway is overal 192.168.1.1 het ipadres van de ADSL router.
Nu ben ik ineens ook terug de verbinding van kids PC naar mijn PC kwijt.
What is going on ???
Heb wat zitten kijken naar settings van ADSL router en eens geprobeerd om kids pc in DMZ te zetten. Geen succes. pffft, 'k had misschien toch maar beter een simpele adsl modem zonder router functionaliteit gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Kan nu wel terug aan netwerk share vanaf kids pc.
Heb gezien dat ip adres van mijn pc ineens verandert is naar 192.168.1.207
Daar kan ik ook naar pingen.
Maar nog steeds geen internet vanaf kids pc en geen ping vanaf mijn pc naar kids pc.

Verwijderd

Topicstarter
YESSSSS

Gevonden !
Met al dit gepruts had ik gisterenavond DHCP uitgezet op de kids PC en die vast ip adres 192.168.1.3 gegeven. Nu terug DHCP geactiveerd en alles lijkt ok.

Héhé

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.

Dit lijkt me een goed forum waar snel gereageerd wordt.

Erwin

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe graag nog een poging om de mogelijke oplossingen die jullie aanbrachten samen te vatten. Misschien wel handig voor anderen die na mij op hetzelfde probleem stuiten.

Oplossing 1 : LAN-LAN
Verbind beide routers met een kabeltje in een LAN poort.
Enkel eerste router (die via zijn WAN poort aan het internet hangt) deelt IP adressen uit.
Alle IP adressen liggen in dezelfde range, vb: 192.168.1.x

Oplossing 2 : LAN-WAN
Verbind LAN poort van eerste router met WAN poort van tweede router
Beide routers delen IP adressen uit
range IP adressen van beide routers moet verschillend zijn, vb: 192.168.1.x en 192.168.2.x

Oplossing 3 : LAN-WAN (bridge)
Verbind LAN poort van eerste router met WAN poort van tweede router
Enkel eerste router deelt IP adressen uit
Alle IP adressen liggen in dezelfde range, vb: 192.168.1.x
Tweede router moet in bridge-mode geplaatst worden, zoek in je handleiding hoe.
(voor de Linksys WRV54G heb ik niet gevonden hoe dat kan, er is wel ergens een setting waarbij je kan kiezen tussen "gateway" of "router" met daarbij de uitleg dat je "gateway" moet kiezen als deze router rechtstreeks aan het internet hangt, en anders "router". Maar "bridge" is nergens terug te vinden in de handleiding of de settings.

Klopt deze samenvatting zo'n beetje ?
Zijn er nog andere mogelijkheden ?
Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen (port-mapping, firewalls,...) ?

Erwin

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:48:
Veel van de moderne switchen zien dat er een crossover moet zijn en doen dat zelf. Het heeft een naam maar die ben ik even kwijt.
Uit de FAQ Network troubleshooting van GoT :

"Tegenwoordig zijn ook veel switches auto-MDI/MDI-X, wat wil zeggen dat ze zelf uitzoeken wat er aan de andere kant van de kabel aanwezig is. Indien nodig zorgen zij zelf dat er een uplinkpoort van de normale poort wordt gemaakt."

Inderdaad, een straight UTP kabel tussen twee LAN poorten van beide routers werkte perfect.

Erwin
Pagina: 1