Advies gevraagd: pc3200 of pc4000

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Ik zit op het moment met 4x256MB Kingston CL3 geheugen. Ik vind dat maar niks en ik wil daar vanaf. Grootste boosdoener is Oblivion, waar ik gek word van het geswap als ik buiten lekker aan het rondbanjeren ben.
Nu heb ik het geluk dat ik een processor heb ik klokt als een tierelier. Alleen m'n geheugen word daar niet bepaald vrolijk van. Ik heb al wel gemerk dat door het verhogen van m'n fsb het geswap aanzienlijk minder word. Daarbij heb ik een nieuwe videokaart die niet echt onder de indruk is van m'n processor, dus die wil ik nog flink gaan overklokken, aangezien dat behoorlijk in prestatie scheelt.
Dus wil ik sowiso vlot 2x512MB kopen. Misschien 4x, maar dat hangt er allemaal een beetje vanaf.
Omdat ik flink wil overklokken PIV3,0 --> 3,6 minstens en liefst 4,0 (loopt nu stabiel op 3,45), wil ik dus goed stabiel geheugen. Dan kan ik 2 dingen doen:
* Ik koop pc3200 van een bekend merk dat goed overklokt, zoals corsair. Daar heb ik veel goeds over gelzen. CL is niet zo belangrijk heb ik begrepen, omdat een Pentium blij word van bandbreedte, zoals hier staat beschreven (overigens beschrijft die vent redelijk het probleem wat ik dus ook heb). En dan koop ik msschien later nog 2x512 erbij mocht het nodig zijn.
* Ik koop pc4000 geheugen, zodat ik wat zekerder ben van de hoge kloksnelheden. Dat is echter vrij duur en laat ik het bij 2x512. Punt is alleen, ik lees nergens dat er mensen zijn die dit doen. Zelfs in de FAQ staat niets over overklokken op deze manier. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar ervaringen van mensen.

Aan de andere kant. Als ik reviews van kwaliteits geheugen, zoals overklockers.com, er op terug lees, zijn het altijd de cpu's die het eerder begeven dat het geheugen.

Ik kan natuurlijk het geheugen wel terug klokken, maar dat wil ik dus niet :)

Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat al je geheugen slots vol zetten consequenties zou hebben voor de snelheid. Maar hier:2 gig op 4 geheugen slots maakt niet uit staat wat anders.

Ja, dat was het wel volgens mij :)

Hallo met Tim

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Voor OC kijk vooral naar een topic als [rml][ OC] Het grote DDR geheugen OC-results topic Deel 7[/rml] denk dat je daar meer aan hebt.

Alle slots vol zetten heeft vooral effect op nforce 4 borden die dan niet meer op een 1T timing kunnen draaien (wordt dan 2T), daar heb jij met je PIV bord geen last van.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Bellevue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Uuuh ... het aantal pennetjes al geteld bij PC3200 en vergeleken met PC4200 ?

De jacht is mooier dan de vangst!

• hader
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 21:12
Er zijn 2 zaken die je gescheiden moet houden PCxxxx en overclocken. Welk type je moet nemen PC3200 of PC4000 hangt af welk type je moederbord ondersteund. Het is simpel het snelste wat je moederbord kan ondersteunen en heeft niets met overclocken te maken o.i.d. Als je wilt overclocken dan wijzig je de timings van je geheugen. Dit vraagt hoofdzakelijk om echt kwaliteits geheugen. A-merken hebben meestal geheugen-for-the-masses, en geheugen wat beter/sneller kan presteren dan de "gewone" versies. (Lees: is ook wat duurder) Gaat meestal met wat warmteproductie gepaard, dus koeling is geen overbodige luxe. Of de game hierdoor sneller wordt.... betwijfel het.... Belangrijker is dat je genoeg geheugen aan boord van je PC hebt om swappen te voorkomen. Dat is de echte performance killer.

• Pkunk
Bellevue schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:47:
Uuuh ... het aantal pennetjes al geteld bij PC3200 en vergeleken met PC4200 ?
lol nee, jij?
hader schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:50:
Er zijn 2 zaken die je gescheiden moet houden PCxxxx en overclocken. Welk type je moet nemen PC3200 of PC4000 hangt af welk type je moederbord ondersteund. Het is simpel het snelste wat je moederbord kan ondersteunen en heeft niets met overclocken te maken o.i.d. Als je wilt overclocken dan wijzig je de timings van je geheugen. Dit vraagt hoofdzakelijk om echt kwaliteits geheugen. A-merken hebben meestal geheugen-for-the-masses, en geheugen wat beter/sneller kan presteren dan de "gewone" versies. (Lees: is ook wat duurder) Gaat meestal met wat warmteproductie gepaard, dus koeling is geen overbodige luxe. Of de game hierdoor sneller wordt.... betwijfel het.... Belangrijker is dat je genoeg geheugen aan boord van je PC hebt om swappen te voorkomen. Dat is de echte performance killer.
Ja idd, daarom ga ik denk ik ook maar voor 2GB, alleen dan wil ik graag wel geheugen dat mijn processor kan bijhouden ivm met m'n videokaart.
Overigens had ik juist begrepen dat timings voor intels niet zo interessant zijn (zie linkje TS). En dat pc3200 of wat dan ook geen zier uitmaakt qua compatibaliteit, omdat het slechts een indicatie is van hoe snel het geheugen kan lopen. (zie ook linkje in TS).
Ik heb dus nu dat kingston geheugen lopen op 230Mhz, en ik lees hier en daar al mensen met kwalitietsgeheugen die het nietees over 230 krijgen. Daarom wil ik wel zeker weten dat ik goed geheugen heb, en daarom ook de optie voor pc 4x00 geheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pkunk op 25-04-2006 13:02 ]

Hallo met Tim

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Turkish schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:38:
Alle slots vol zetten heeft vooral effect op nforce 4 borden die dan niet meer op een 1T timing kunnen draaien (wordt dan 2T), daar heb jij met je PIV bord geen last van.
Voor de duidelijkheid: het eerste ligt niet specifiek aan nForce4 borden, maar aan de Athlon64 ;)

Terugkomend op de vraagstelling: als je op safe wil overklokken (hoe paradoxaal het ook klinkt :+ ) dan ga je uiteraard voor sneller geheugen. Voorts kun je zat DDR OC-ervaringen terugvinden in TCA. Zie ook het linkje dat Turkish jou heeft gegeven (én overigens ook in PMG FAQ » Welke moet ik nemen?).

• Pkunk
Ik ben er al uit. Ik heb een setje 2x1GB OCZ pc4000 Gold gehaald die ik ergens in de aanbieding had gevonden.

Hallo met Tim

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Timlog, op alternate is een heel mooie aanbieding

Kingston HyperX KHX3200AK2/1G voor 99 euro.

2x512MB met timings 2-3-2-6-1...(draait op 2.75V)
ikzelf bezit ook dit memory...echt klasse!
Maar ja, je bent al bedeeld zie ik

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 26-04-2006 13:51 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Pkunk
Deathchant schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:50:
Timlog, op alternate is een heel mooie aanbieding

Kingston HyperX KHX3200AK2/1G voor 99 euro.

2x512MB met timings 2-3-2-6-1...(draait op 2.75V)
ikzelf bezit ook dit memory...echt klasse!
Maar ja, je bent al bedeeld zie ik
Evengoed bedankt :) Laatst dit geheugen nog in het systeem van het broertje van m'n vriending gezet, dus wist van het bestaan af. Maar door de strakke timings ben ik bang dat het niet goed overklokbaar is. Bij dezelfde winkel hadden ze die OCZ pc4000 in de aanbieding, dus ben daar maar voor gegaan. Vandaag of morgen binnen. Ben benieuwd...

Hallo met Tim

Pagina: 1