Booten kan alleen zonder partitie

Pagina: 1
Acties:

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02 19:45
Ik probeer nu thuis een oude pc aan de praat te krijgen. De hardware komt uit een oude hp vectra. De enige documentatie is deze: http://h20000.www2.hp.com...ual/lpv08247/lpv08247.pdf

Specs:
Moederbord: zie handleiding
Cpu: pentium 200 mmx
Ram: 27mb
Hdd: maxtror 40gb
Cd: Oud 24x model (nec nd3450 ook geprobeerd)

Nu probeer ik er al dagen een besturings systeem op te krijgen, want ik wil dit ding als server gebruiken. Het probleem is alleen dat zodra ik een partitie aanmaak. (maakt niet uit wat voor) dan wil je pc niet meer correct booten. Het is niet erg dat er maar 8gb in het bios herkend word, want dat kan ik later met extra partities oplossen. Bios update is al gedaan.

Voorbeeld1:
-Geen partitie: bootfloppy en win98 bootcd werken.
-Partitie gemaakt met Fdisk (nog niet geformatteerd) bootfloppy en win98bootcd starten niet door.
-Partitie gemaakt met andere pc en geformatteerd. bootfloppy en win98bootcd starten niet door.

Voorbeeld2:
-geen partitie: linux bootcd werkt. (dsl)
-installeer linux naar hdd. linux start niet op. Win98 bootcd en bootfloppy werken niet meer :?

Samengevat: Is de hdd compleet leeg dant werkt de pc. Staat er een ongeformatteerde partitie oid. op dan werkt het allemaal niet meer :'(

Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik in hemelsnaam hier een werkend besturingssysteem krijg? (linux of windows)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

Ik meen me te herinneren dat wanneer je een linux cd boot, je een kernel optie kunt meegeven dat hij grote schijven herkent als de bios dit niet doet...

trouwens, hoe wil je een hdd formateren, als hij 40 gig is, en hij zoals je zelf zegt maar 8 gig herkend?

Joggie ;)

Verwijderd

Kan het misschien zijn dat je boot volgorde in je bios staat op:

IDE 0
floppy
etc etc

Dan zou ik me kunnen voorstellen dat hij stopt zodra je een partitie hebt op je IDE 0 (volgens mij).

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 07:39

KatirZan

Wandelende orgaanzak

je bios ondersteunt die grote niet ;) dus als je je schijf partitioneerd klapt hij vast bij opstarten :)

probeer eerst eens een kleine hardeschijf (max 8gb ;) ) heb jaren terug hetzelfde probleem gehad met een 486 DX, probeerde daar 20gb in te doen terwijl de bios een max van 6gb ondersteunde, precies dezelfde melding ;) opgelost door een kleine harde schijf te plaatsen :)

Wabbawabbawabbawabba

• Dekaasboer
joggie schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:45:
Ik meen me te herinneren dat wanneer je een linux cd boot, je een kernel optie kunt meegeven dat hij grote schijven herkent als de bios dit niet doet...

trouwens, hoe wil je een hdd formateren, als hij 40 gig is, en hij zoals je zelf zegt maar 8 gig herkend?
Linux kan een hdd rechtstreeks aanspreken zonder tussenkomst van het bios. En als win98 werkt dan kun je dmv. maxblast dan 32 overige gb aanspreken.
KatirZan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:47:
je bios ondersteunt die grote niet ;) dus als je je schijf partitioneerd klapt hij vast bij opstarten :)

probeer eerst eens een kleine hardeschijf (max 8gb ;) ) heb jaren terug hetzelfde probleem gehad met een 486 DX, probeerde daar 20gb in te doen terwijl de bios een max van 6gb ondersteunde, precies dezelfde melding ;) opgelost door een kleine harde schijf te plaatsen :)
Het gekke is alleen, zelfs als ik hem slechts voor 4 gb (of de max 8 gb) partitioneer dan slaat hij ook vast. En ik heb geen kleinere hdd :9

[ Voor 38% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2006 11:50 ]

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Dekaasboer schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:47:
[...]

Linux kan een hdd rechtstreeks aanspreken zonder tussenkomst van het bios. En als win98 werkt dan kun je dmv. maxblast dan 32 overige gb aanspreken.
dat bedoel ik ;)

Miss zou je een linux-distro zoals Gentoo kunnen installeren...
Wannneer je bij deze installatie het handboek volgt, moet je ook de hdd partitioneren en uiteindelijk ook een bootloader installeren...

Wanneer je deze dan in de MBR installeerd, zou het zoals je ook zegt niet uitmaken hoegroot de schijf is want linux spreek hem rechtstreeks aan.

nadeel alleen is dat je met het installleren van gentoo wel even bezig bent ;)

edit:

voordeel is dat je een systeem krijgt waar je alleen opzet wat je hebben wilt...in het geval van een kleine server hoef je geen grafische omgeving te installeren in principe ;)

[ Voor 14% gewijzigd door joggie op 25-04-2006 11:56 ]

Joggie ;)

• Dekaasboer
joggie schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:51:
[...]

dat bedoel ik ;)

Miss zou je een linux-distro zoals Gentoo kunnen installeren...
Wannneer je bij deze installatie het handboek volgt, moet je ook de hdd partitioneren en uiteindelijk ook een bootloader installeren...

Wanneer je deze dan in de MBR installeerd, zou het zoals je ook zegt niet uitmaken hoegroot de schijf is want linux spreek hem rechtstreeks aan.

nadeel alleen is dat je met het installleren van gentoo wel even bezig bent ;)
Ik ga eens even slackware installeren. Misschien dat die het wel correct doet.

Edit* Mijn god wat duurt dat installeren lang op een p200 :O

[ Voor 5% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2006 13:49 ]

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Dekaasboer schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:54:
[...]
Edit* Mijn god wat duurt dat installeren lang op een p200 :O
offtopic:
Heb je tenminste tijd om eens wat slaap in te halen :o

Joggie ;)

• Dekaasboer
Ben uren bezig geweest met het selecteren van software pakketten.

De pc boot

linux start

heb ik alleen een text-based interface :( niet handig voor een linux n00b :'(

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

kost alleen maar veel hdd ruimte en aangezien het een redelijk oud beestje is loopt een grafische interface ook niet lekker...kun je beter lekker via de console werken ;)

Aangezien je het als server gebruikt kun je makkelijk alle dingen die je ermee wil doen via een andere computer met bijvoorbeeld ssh doen...

Joggie ;)

Pagina: 1