Windows wil niet installeren op Sata II

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Tot op heden draaide ik windows op een gewone sata schijf. Maand geleden nieuwe sata II schijven gekocht en erbij geplaatst. Geen probleem, alles werkte. Nu wil ik windows op de nieuwe sata II laten draaien en ga dus windows installeren. Alles werkt normaal totdat tijdens de installatie de pc opnieuw gaat opstarten. Normaal gaat ie dan verder met installeren maar ik krijg de volgende melding.... "fout tijdens laden besturingssysteem"
Ik heb alles al geprobeerd, raid drivers laden met F6, snelformatteren, normaal formatteren etc.
Plug ik mijn oude schijf er weer aan, start windows weer gewoon op maar met die nieuwe sata II schijf lukt het niet.

Mobo: A8N-SLI Deluxe
Schijf: Western Digital caviar 250 GB

Verwijderd

Je moet wel in je bios de pc laten weten dat hij moet booten vanaf je Sata 2 schijf! en niet via de sata1 schijfje.

In je bios staat een menu "boot" in boot kan je de boot priority aanpassen.
Het makkelijkst is om op
Boot device 1 - je primaire DVD/CD speler te zetten.
Boot device 2 - Sata 2 schijf
De rest op disable.

'Save and Exit' hopla hij doet het weer (als het goed is)

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 11:19 . Reden: Qoute erase. ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
Let ook op dat de combinatie nForce 4 & SATA2 niet altijd even fijn werkt. Als T.MEN's fix niet werkt, probeer dan eens je disk op SATA1 compatibility mode te zetten (dit zou je met een jumpertje moeten kunnen doen).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

ShadowLord schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:25:
Let ook op dat de combinatie nForce 4 & SATA2 niet altijd even fijn werkt. Als T.MEN's fix niet werkt, probeer dan eens je disk op SATA1 compatibility mode te zetten (dit zou je met een jumpertje moeten kunnen doen).
Is dat ook het geval met WD schijven? Dacht alleen met Maxtor en Samsung.
Kan me natuurlijk vergissen :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 15:35
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:50:
[...]

Is dat ook het geval met WD schijven? Dacht alleen met Maxtor en Samsung.
Kan me natuurlijk vergissen :)
Ik dacht just WD en Maxtor.
Hitachi werkt hier iig wel goed. Dus als je er helemaal niet meer uitkomt kan je het mss ruilen voor de Hitachi deskstar

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Hetzelfde probleem heb ik ook gehad.
Hetvolgende heb ik gedaan:

IDE schijf gepakt en XP geïnstalleerd.
Alle drivers inclusief http://www.viaarena.com chipset drivers geïnstalleerd.
Alles goed draaiende en met Ghost2003 onder MSDOS (gestart onder XP) met :

Ghost -ntil -ntic (In Windows 'command' optie invullen)
één op één kopie naar je SATA schijf en opgelost.

Misschien een optie?

• Royer
ik krijg het idee dat ie gewoon niet kan booten vanaf deze schijf. In de bios aangegeven dat ie vanaf schijf moet booten maar dat helpt niet. Ik kan de schijf gewoon gebruiken naast mijn gewone sata schijven en ook herkend de bios de schijf wel maar om te booten lukt niet.
Moet ik voor SATA II nog aparte drivers laden met F6 als ik geen raid draai?
Mischien een bios update..........

Verwijderd

Met F6 pakt hij dan ook werkelijk de driver?
Hij moet dat aangeven (mee) te laden.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 15:35
Royer schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:00:
ik krijg het idee dat ie gewoon niet kan booten vanaf deze schijf. In de bios aangegeven dat ie vanaf schijf moet booten maar dat helpt niet. Ik kan de schijf gewoon gebruiken naast mijn gewone sata schijven en ook herkend de bios de schijf wel maar om te booten lukt niet.
Moet ik voor SATA II nog aparte drivers laden met F6 als ik geen raid draai?
Mischien een bios update..........
Je moet wel de Nvidia Sata drivers ed dan installeren. Iig is het zeer aan te raden. Ik heb dr zelf ook wel wat problemen mee gehad totdat ik die drivers geinstalleed had

LinkedIn
BlackIntel

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:52:
[...]

Je moet wel de Nvidia Sata drivers ed dan installeren. Iig is het zeer aan te raden. Ik heb dr zelf ook wel wat problemen mee gehad totdat ik die drivers geinstalleed had
Actually... De nVidia IDE drivers kun je beter -niet- installeren. Deze staan bekend om de problemen die ze geven met corrupte bestanden en dergelijke.

Wat je iig wel kan doen is een Windows XP met SP2 erin geslipstreamed gebruiken. Pas bij SP2 is er goede ondersteuning gekomen voor SATA.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Royer
Ik heb net een slipstream gemaakt van XP en SP2 en weer opnieuw geprobeert maar helaas blijft het probleem hetzelfde. Zie ik nu iets over het hoofd?
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om windows op een sata II schijf te zetten?

Verwijderd

Leen ff van iemand een IDE 8Gb schijfje.
Installeer het daarop en de nieuwste drivers van je mobo.

Vervolgens installeer Ghost2003 in XP en zet het over naar je SATA schijf.
Kijk even hoe dat 'loopt'.
Zo moet ik ook te werk als ik XP opnieuw moet installeren.

Werkt bij mij voor 99% en de ander 1% is dat ik geen drive to drive copy doe ,maar partition to partition. (Blijft dan steken op 'welkom').
Pagina: 1