[Debian/iptables] Verbindingen van bepaald IP limiteren

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Hey,

Ik heb al jaren een oude PC met debian linux (kernel 2.4, woody) draaien als routertje, heeft het altijd heerlijk gedaan.
Echter heeft mijn vader recentelijk eDonkey ontdekt via een collega, en dat ding slurpt zowel bandbreedte als aantal verbindingen. De bandbreedte is op zich wel mee te leven, hij download alleen af en toe wat startrek episodes, en die zijn niet zo populair en over het algemeen downloaden die niet zo snel.
Echter heeft eDonkey dr wel een handje van zoveel verbindingen open te zetten, dat al het andere dr niet meer door komt :o Ik heb al geprobeerd om mn vader gewoon op te dringen om de verbindingen in eMule lager in te stellen, maar daarmee heeft hij het idee dat het te langzaam gaat (Is ook niet gek, hij heeft vaak minstens 50 verschillende eps aant downloaden staan :@).
Daarom nu maar grof geschut, en wil ik zijn PC gewoon een limiet aan verbindingen opleggen...

Maar hoe? Ik heb toen ik de router heb geinstalleerd wat hulp gekregen van een vriend met iptables, en heb afgezien van wat basis forward regels nog niet echt veel verstand ervan.
met google kreeg ik op "limit connections iptables" ook niet echt veel waar ik iets van kon maken :(

Ik heb op het moment al even wat op mn eigen IP geprobeerd zoals dit:
"iptables -A INPUT -i eth1 --source 192.168.0.4 -m limit --limit 5" (eth0 is interface aan ADSL, eth1 interface aan netwerk, 192.168.0.4 is mijn IP)
maar hiermee kon ik nog steeds gewoon 6 verbindingen maken :(

Moet ik dit misschien in de speciale POST of PREROUTING secties zetten?

Ik ben echt compleet de weg kwijt, en hoop dat iemand me hiermee zou kunnen helpen.
Als het nodig is kan ik mijn huidige iptables ook wel even ergens online zetten...

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]