Toon posts:

Een game-pc door een newbie, kritiek gewenst

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al 5 jaar vast aan een P4 met een slecht moederbord, sloom geheugen en bijna kapotte hd's. Het wordt eens tijd dat er wat nieuw op het bureau komt. Poging 2.

Budget ligt rond de 1600 pleuro's.

Ik heb de volgende onderdelen uitgekozen. Ik ben er vrij zeker van dat het bij elkaar past na alle specificaties gelezen te hebben.

Moederbord:
Socket 939 moederborden / MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16 SPP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Processor:
AMD Athlon 64 4000+ San Diego

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G)

Video:
XFX Geforce 7900 GT 256MB DDR3 PV-T71G-UDP (R, 7)

Schijf:
Western Digital Caviar SE WD2500JS, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB)

Monitor:
Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-sub/DVI-D)

Rest:
Niet belangrijk

Ik heb voor dit systeem gekozen omdat het mooi snel is, duur maar niet te verschrikkelijk duur. AMD lijkt me simpelweg de betere keus op dit moment, zelfde geldt voor nvidia voor de video kaart. Het moederbord heeft een goede naam een lekkere features.

Ik weet zeker dat ik een Athlon 64 wil maar ik twijfel eraan of het niet beter is om voor iets meer een AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2,2GHz, 2x512KB, Boxed) te nemen, of dat ik op dit moment misschien zelfs beter een iets goedkopere kan nemen.

Ik wil natuurlijk graag een goeie tft, maar twijfel nog om een crt te nemen vanwege prijs en gedoe met dode pixels.

Verder lijkt me de videokaart wel goed maar is het het geld waard?

Ook vraag ik me af of het geheugen en de hd een beetje goeie prijs/kwaliteit hebben en of ze een beetje samenwerken met de rest (ik weet dat het werkt, maar of het goed loopt of niet?).

Ik hoop fixe kritiek te krijgen om deze specs en dat deze topic langer leeft als mijn laatste :p

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Een goede geluidskaart is altijd handig. On-Board geluidskaarten schijnen wat rekenkracht te kosten van je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
orionpax schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:13:
Een goede geluidskaart is altijd handig. On-Board geluidskaarten schijnen wat rekenkracht te kosten van je CPU.
Dat heb ik ook gehoord. Is het echt significant? Want het is een beste onboard geluidskaart die erop zit.

• Creative sound Blaster Audigy SE audio
- 24-bit / 96KHz audio quality
- Up to 100db SNR clarity
- 7.1 Channel output supported
- Supports S/PDIF digital interface
- PCI 2.3 Specification compliant

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 13:46
Rest: niet belangrijk => hmmm, daar zou ik toch mee opletten, wat voor voeding dacht je te gebruiken? Best wel belangrijk bij zo'n systeem, koop een A-merk!!

BOE

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
orionpax schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:13:
Ik zou eerst maar eens kijken hoe die on-board bevalt. Op nforce boreden zit meestal een goede kaart. En je moet wel heel kritisch luisteren (en goede boxen hebben) wil je verschil horen. En het verschil in cpu is die 2% niet waard.

Dan kan je de 100E die je voor die geluidskaart kwijtbent liever in een betere proc. investeren. (of goede koeling en oc-en >:) )

[ Voor 13% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2006 09:19 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
cman schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:16:
Rest: niet belangrijk => hmmm, daar zou ik toch mee opletten, wat voor voeding dacht je te gebruiken? Best wel belangrijk bij zo'n systeem, koop een A-merk!!
Ok, ik bedoelde eigenlijk, k'zie nog wel. Maar idd een goeie voeding lijkt me essentieel. Meestal zit er wel eentje bij de kast toch? Dus als ik een kast neem met een 450W dan zal het wel lukken denk ik.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 10:03

Beugelfles

I love rusty spoons

Dat met die onboard geluidskaart. Je kan daar beter even mee wachten. Bouw eerst maar eens dit systeem en als je er dan behoefte aan hebt dan kan je er een ander geluidskaartje inzetten.

Over die TFT. Het beste kan je die toch maar in een winkel kopen. Meestal hebben ze daar wel iets geregeld dat je hem gewoon terug kan brengen binnen acht dagen als je dode pixels heb.
Dit was in elk geval zo bij de Mycom.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Niet elke kast levert een goede voeding, houd dat in de gaten.
Ik zelf zou wel voor een goede geluidskaart gaan aangezien je dat vaak wel nodig hebt (bijvoorbeelde de Creative X-fi). Voor de rest heb je wel een leuk systeem in elkaar gezet alleen houd ook rekening met je toetsenbord / muis e.d.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
Videokaart: ja, die is het waard. Zoals al vaker vermeld levert bij Videokaarten een investeringsupgrade van 100% je vaak een performanceupgrade van zo'n 90%. De 7900GT is daar geen uitzondering op.
CPU: Tja, ikzelf ben geen voorstander van relatief erg veel geld pompen in een snelle CPU, zeker niet voor games, aangezien deze niet vlug de bottleneck gaat vormen (niet op 1600x1200 met full effects iig) en je hier voor 100% extra investering maar een procent of 20 performacewinst krijgt. Ikzelf heb ongeveer een zelfde machine in bestelling staan, maar dan met een 3200+ erin. Kijk de charts er eens op na wat de verschillen zijn...

TFT: Geen fan van, hoewel ghosting niet echt meer een probleem is, zit je wel met je native resolution die ervoor zorgt dat alles wat je op andere resolutie speelt er per definitie sucky uitziet.
Je native (en max) resolution is bij deze monitor 1280x1024 en als je er toch de plek voor hebt zou ik gaan voor een 21" CRT zodat je de games ook op 1600x1200 kan spelen (de meeste red je dat prima mee op de 7900GT)

evnetueel zou een snelle boot HD (raptor) een idee zijn als je budget overhoudt.

[ Voor 8% gewijzigd door bazkar op 25-04-2006 09:24 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet zeker dat ik een Athlon 64 wil maar ik twijfel eraan of het niet beter is om voor iets meer een AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2,2GHz, 2x512KB, Boxed) te nemen, of dat ik op dit moment misschien zelfs beter een iets goedkopere kan nemen.

Zolang je "zwaarste" taak spelletjes blijft zou ik weg blijven van de dual processoren. Alle oude engines van spellen (op een enkele na) kunnen niet overweg met meerdere processoren. Dus alle spellen die daarop gebaseerd worden (en dat zijn er veel) gebruiken maar de helft van de processor.
Zolang je niet gaat lopen photoshoppen/3d studioen en videomonteren op het zelfde moment zul je die 2de processor amper merken. Dan kun je dat geld beter steken in een 10K harde schijf, daar heb je dan meer aan.

Daarnaast heeft wachten weinig zin met je processor. S939 gaat er binnenkort al uit, dus je kunt dit systeem prima kopen, maar verwacht geen hele grote verbeteringen meer, en ook de prijs gaat echt niet heel hard zakken. AMD gaat gewoon minder S939 processoren produceren, dan is de beschikbaarheid lager en de prijs misschien zelfs wel hoger.

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 13:46
ja dat hangt natuurlijk van de kast af. Het feit dat er 450 W op staat wil nog niet zeggen dat je een degelijke voeding hebt die het systeem kan trekken.

Over de geluidskaart: als het echt een game pc is zou ik nooit een aparte geluidskaart kopen, die on board dingen zijn inderdaad goed genoeg om mee te gamen. Als je meer met audio (al dan niet professioneel) gaat bezig zijn, zou je het kunnen overwegen. Maar inderdaad, geef er op dit moment je geld niet aan uit.

Eventueel ook te overwegen: de boxed cooler van de processor vervangen door een stillere variant (zalman of iets dergelijks)

EDIT: verdorie wat gaat het hier snel zeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door cman op 25-04-2006 09:26 ]

BOE

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

PSU specs ontbreken. Let op dat je geen lawaaischopper in huis haalt!
Behuizing? (het oog wil ook wat).
RAID-0 nog een overweging waard?
Alvast rekening houden met gezonde airflow misschien? Het beste met een controller zodat je de geluidsproductie kan reduceren.

Verder prima config naar mijn maatstaven.

d:)b :henk d:)b

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

je vergeet de voeding! (oops...spuit 11)
en ja, die is erg belangrijk. een goed systeem met een slechte voeding (zoals q-tec of sweex) zal slecht of helemaal niet werken. lees dit eens goed door. ik heb zelf goede ervaringen met tagan.

ik heb nog 1 opmerking over je systeem: de processor en videokaart zijn niet helemaal in verhouding: als je goed wilt gamen kan je beter een goedkopere cpu en een duurdere graka kopen. je kan bv. een 3700+ nemen, en dan een 7900gtx of een ati x1900xt. lees 'ns even een paar reviews om erachter te komen wat voor jou het beste is.
overigens, als je vaak meerdere zware dingen tegelijk doet (of software gebruikt die er profijt van heeft) is een x2 3800+ aan te raden.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:19

Valkyre

Kitesurf FTW!

ook is het nog handig om rekening met je Kast + een goede Voeding rekening te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Valkyre op 25-04-2006 09:32 ]

iRacing Profiel

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:52
Een dual core is niet alleen aan te raden voor software....

Dalijk komen er heel veel spellen uit de gebruik maken van de 2e core [ denk bijv aan de unreal engine 3 "UT2007 Huxley enz enz" en ook call of duty 2 ondersteunt het al]

dual cores zijn wel wat prijziger maar dan ben je wel toekomst gericht ;)

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Even een korte opmerking over de opbouw van dat moederbord... De 2 slots voor je graka's zitten vlak onder elkaar. Waardoor je bij SLI een koelingsprobleem kan krijgen bij de bovenste graka:
http://www.thg.com.tw/New...0868/msi-k8n-overview.jpg

Bovendien zit de northbridge onder de exhaust van de grafische kaarten, waardoor die afgedekt & warme lucht aantrekt.

Ik heb laatst een systeem in elkaar gestoken en ben om die 2 redenen voor een ASUS A8N premium gegaan.
http://www.4gamer.net/review/a8n-sli_premium/img/01.jpg

Hierbij kan je nog alternatieve koeling instaleren op je grakas.

Bovendien wordt bij de nieuwere versies van de A8N Premium de NB passief gekoeld. Lekker stil + je hoeft je geen zogen te maken dat dat klein fannetje na een half jaar kaduuk gaat...
bazkar schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:23:
evnetueel zou een snelle boot HD (raptor) een idee zijn als je budget overhoudt.
Dan kan je beter gebruik maken van de onboard RAID 2 HDs in RAID-0 zijn veel kost-efficienter

[ Voor 21% gewijzigd door deleenheir op 25-04-2006 09:47 ]

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:24:
PSU specs ontbreken. Let op dat je geen lawaaischopper in huis haalt!
Behuizing? (het oog wil ook wat).
RAID-0 nog een overweging waard?
Alvast rekening houden met gezonde airflow misschien? Het beste met een controller zodat je de geluidsproductie kan reduceren.

Verder prima config naar mijn maatstaven.
Ik heb aan raid gedacht.. Weet iemand of het veel scheelt met laadtijden en dergelijke?

Behuizing zal ik nog naar kijken.

Het bovenstaande moederbord zal ik ook es bekijken. Klinkt goed idd.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
cman schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:24:
------------

Over de geluidskaart: als het echt een game pc is zou ik nooit een aparte geluidskaart kopen, die on board dingen zijn inderdaad goed genoeg om mee te gamen. Als je meer met audio (al dan niet professioneel) gaat bezig zijn, zou je het kunnen overwegen. Maar inderdaad, geef er op dit moment je geld niet aan uit.

---------
vergis je daar niet in, onboard kan nooit en ten nimmer EAX3.0 weer geven en EAX2 word ge-emuleerd, daarbij komt ook nog dat meer nieuwe games geen nep EAX ondersteunen. zodat je het niet eens kan sellecteren. ik raad je een X-fi extreme music aan..

en je hoeft niet te zeggen dat er amper verschil is, dat is er zeker wel..
Nano2009 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:31:
Een dual core is niet alleen aan te raden voor software....

Dalijk komen er heel veel spellen uit de gebruik maken van de 2e core [ denk bijv aan de unreal engine 3 "UT2007 Huxley enz enz" en ook call of duty 2 ondersteunt het al]

dual cores zijn wel wat prijziger maar dan ben je wel toekomst gericht ;)
maar nu heb je nog meer problemen met dual core dan zonder, voor bepaalde games moet je gewoon de 2e core uitschakelen anders wil het niet eens starten.
en zeker voor een newbie is dit zeer verwarrend.

[ Voor 58% gewijzigd door Bulls op 25-04-2006 11:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
deleenheir schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:44:
Even een korte opmerking over de opbouw van dat moederbord... De 2 slots voor je graka's zitten vlak onder elkaar. Waardoor je bij SLI een koelingsprobleem kan krijgen bij de bovenste graka:
http://www.thg.com.tw/New...0868/msi-k8n-overview.jpg

Bovendien zit de northbridge onder de exhaust van de grafische kaarten, waardoor die afgedekt & warme lucht aantrekt.

Ik heb laatst een systeem in elkaar gestoken en ben om die 2 redenen voor een ASUS A8N premium gegaan.
http://www.4gamer.net/review/a8n-sli_premium/img/01.jpg

Hierbij kan je nog alternatieve koeling instaleren op je grakas.

Bovendien wordt bij de nieuwere versies van de A8N Premium de NB passief gekoeld. Lekker stil + je hoeft je geen zogen te maken dat dat klein fannetje na een half jaar kaduuk gaat...

[...]

Dan kan je beter gebruik maken van de onboard RAID 2 HDs in RAID-0 zijn veel kost-efficienter
Wat houdt passief gekoeld precies in? Wat moet ik nog doen om het toch gekoeld te houden?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 23:03

Piggen

Lekker bakkie

Op dat moederbord zit een Creative Audigy SE onboard, dus die ondersteunt EAX 3.0

Ik vind het sowieso een beetje vreemd om voor zo'n duur moederbord te gaan, want ik lees nergens dat je SLI wilt gaan draaien. Dan kun je net zo goed voor een goedkopere gaan en eventueel een aparte geluidskaart erbij kopen.

Verder zou ik inderdaad een paar tientjes meer uitgeven voor een X2 4200+. Of een paar minder voor een 3800+. Wat jij wilt, maar dual core is wel de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 25-04-2006 11:15 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over de kast + voeding:
Als je een kast koopt van 'de betere / bekende' merken, heb je vaak een voeding erbij van dat merk. Dat zijn in de meeste gevallen ook goede en betrouwbare voedingen.

Mocht je een kast nemen, zonder voeding, dan zou ik kiezen voor Antec TruePower voor voeding, ik heb daar iig goede ervaringen mee...

Wat ik trouwens ook een beetje mis...
De koeling! Hoe ga je dat oplossen? Ga je de boxed cooler gebruiken, of ga je bijvoorbeeld voor een Zalman 9500 LED oid? :?

Succes met je verdere zoektocht! :)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 25-04-2006 11:16 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
In zo'n systeem zou je best kunnen overwegen om met SLI aan de gang te gaan, kijk bv eens naar 2x een GF 7800 PCIe.

@hierboven: @ de derde hierboven dankzij snelle posters ;)
Passief gekoeld wil zeggen dat je het koelt zónder ventilator. (Vaak dus een groot koelblok).
Zo'n systeem kun je namelijk prima koelhouden met 12 fans draaiend, maar dan wil je het ding niet meer aan hebben staan, dan lijkt het alsof hij opstijgt.
De kunst is dus om zo min mogelijk fans te kopen, ze zo ver mogelijk terug te schroeven, en toch acceptabele temperaturen te houden.

Tip hiervoor: Koop een Coolermaster Musketeer erbij, heel mooi, te gebruiken als temp.meter en om je fans te 'dimmen'. En voor de 1337-factor natuurlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 25-04-2006 11:17 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
MPmad schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:14:
Op dat moederbord zit een Creative Audigy SE onboard, dus die ondersteunt EAX 3.0

Ik vind het sowieso een beetje vreemd om voor zo'n duur moederbord te gaan, want ik lees nergens dat je SLI wilt gaan draaien. Dan kun je net zo goed voor een goedkopere gaan en eventueel een aparte geluidskaart erbij kopen.

Verder zou ik inderdaad een paar tientjes meer uitgeven voor een X2 4200+. Of een paar minder voor een 3800+. Wat jij wilt, maar dual core is wel de toekomst.
Ik doe dan de 3700+ omdat die gelijk bijna de helft goedkoper is. Sli is meer om uit te kunnen breiden, zo kan ik later ook nog beslissen om er een X2 op te drukken. Nu heeft een X2 ook geen zin met deze video kaart, een een gtx is me ook weer te duur.

Over dat moederbord, op die asus (Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)) lees ik niet veel over een audiokaart. Geen idee hoe het zit met EAX op dat ding. Voor de rest lijkt die ook wel goed, vooral met de extra ruimte tussen graka's en de passieve koeling.

De koeling is me nog niet helemaal duidelijk. Weet niet wat ik nog moet naast dat passieve koeling dus.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:39
Waarom ga je persee voor een MSI? Je hebt binnenkort, weet niet waar die borden al verkrijgbaar zijn, maar een A8N SLI bord van ASUS,

http://www.asus.com.tw/pr...226&model=744&modelmenu=1

Ikzelf heb vandaag een A8N SLI Deluxe besteld van ASUS, de gewone versie nog, met daarbij een GeForece 7900GT, zelfde als de jouwe.

Wat is trouwens het verschil tussen alle GT's van XFX de ene heeft UDP UDF etc... Weet iemand dat?

Maar een voeding zoals aangegeven is ook goed om naar te kijken, heb mijn kast ooit gekocht met Antec voeding, ook Antec kast, en die is na 2 jaar kaduuk nu dus. Heb nu een FSP Voeding, stond pas in PC Magazine een artikel over voedingen bij een PC die ze samen gingen stellen. Daarbij lette ze vooral op de input, en wat hij als output geeft, omdat niet alle 400Watt voedingen ook daadwerkelijk 400Watt output hadden, was zelfs zo beroerd dat een 530Watt maar iets van 60% effectief was, en dus ongeveer 350 overhield... Daarbij kwam FPS dus met een hoog percentage. Ze zijn ook niet duur maar wel gewoon top en lekker stil.

Succes verder, ik heb zelf nog een 3000+ omdat dat nu even teveel geld kost. en een 3000+ is nog prima over te clocken, collega van me heeft een 3000+ op 2,7Ghz lopen :)

Die harde schijf van je, ik zou voor een RAID opstelling gaan, ik heb nu 2x160GB RAID Edition schijven erin, dat vlamt echt als de nete. Zit nu ook te twijfelen of ik niet beter over kan gaan op 2x250GB schijven van WD ( die andere zijn ook van WD ) met 16MB cache per schijf. Is altijd handig, en in RAID 0 heb je dus 2x 16MB cache :)

Succes

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

orange.x schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:24:
Die harde schijf van je, ik zou voor een RAID opstelling gaan, ik heb nu 2x160GB RAID Edition schijven erin, dat vlamt echt als de nete. Zit nu ook te twijfelen of ik niet beter over kan gaan op 2x250GB schijven van WD ( die andere zijn ook van WD ) met 16MB cache per schijf. Is altijd handig, en in RAID 0 heb je dus 2x 16MB cache :)

Succes
Dan heb je dus een 500GB schijf... Met 32 MB buffer... ;) RAID0 'knoopt' de harde schijven aan elkaar namelijk... :)

Trouwens maakt het voor gamen niet zo veel gigantisch uit of je RAID0 hebt of niet. Ik heb het zelf hardwarematig namelijk ook thuis op mijn desktop en ik merk er praktisch niets van... :) Enige waar je het echt voor kan gebruiken, zijn grote bestands gebeurtenissen (kopieëren over het netwerk en zo).

Verwijderd

Topicstarter
orange.x schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:24:
Wat is trouwens het verschil tussen alle GT's van XFX de ene heeft UDP UDF etc... Weet iemand dat?
Op hun site kan je precieze informatie vinden over klocksnelheden en dergelijke dingen. Ik vond de XFX Geforce 7900 GT 256MB DDR3 PV-T71G-UDP (R, 7) er goed tussen uit komen.

• orange.x
GJ-tje schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:28:
[...]
Dan heb je dus een 500GB schijf... Met 32 MB buffer... ;) RAID0 'knoopt' de harde schijven aan elkaar namelijk... :)

Trouwens maakt het voor gamen niet zo veel gigantisch uit of je RAID0 hebt of niet. Ik heb het zelf namelijk ook thuis op mijn desktop en ik merk er praktisch niets van... :) Enige waar je het echt voor kan gebruiken, zijn grote bestands gebeurtenissen (kopieëren over het netwerk en zo).
Naja ik vind het echt super, als ik mijn pc vergelijk met mijn laptop ( is natuurlijk niet helemaal eerlijk ) maar dan merk je echt wel degelijk verschil.

Ja knopen is natuurlijk logisch, ;) maar ik bedoel alleen te zeggen dat het er zeker wel sneller op wordt.

Ik heb ook zitten denken aan een X2, maar mijn collega's zeiden dat ik eigenlijk een super CPU heb, icm met mijn Zalman 7700 moet ik die wel aardig op kunnen krikken, wat nu moeizaam gaat op mijn Abit A8V 3rd Eye mobo.... helaasch :) Maargoed, ik vind het allemaal wel lache spul

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

orange.x schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:31:
Naja ik vind het echt super, als ik mijn pc vergelijk met mijn laptop ( is natuurlijk niet helemaal eerlijk ) maar dan merk je echt wel degelijk verschil.

Ja knopen is natuurlijk logisch, ;) maar ik bedoel alleen te zeggen dat het er zeker wel sneller op wordt.

Ik heb ook zitten denken aan een X2, maar mijn collega's zeiden dat ik eigenlijk een super CPU heb, icm met mijn Zalman 7700 moet ik die wel aardig op kunnen krikken, wat nu moeizaam gaat op mijn Abit A8V 3rd Eye mobo.... helaasch :) Maargoed, ik vind het allemaal wel lache spul
Ik moet eigenlijk ook wel toegeven, dat ik SATA RAID heb en daar middels converters 2 IDE schijven aan heb gehangen... Scheelde met 1 HD van SATA naar IDE ook gigantisch veel... Scoorde op SATA toen iets van 24mb/sec op IDE 39MB/sec geloof ik... O+

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Trouwens maakt het voor gamen niet zo veel gigantisch uit of je RAID0 hebt of niet. Ik heb het zelf hardwarematig namelijk ook thuis op mijn desktop en ik merk er praktisch niets van... :) Enige waar je het echt voor kan gebruiken, zijn grote bestands gebeurtenissen (kopieëren over het netwerk en zo).
Weet iemand trouwens of Corsair geheugen veel beter is? Of zijn deze van Kingston goed genoeg?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 23:03

Piggen

Lekker bakkie

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:03:
[...]

Weet iemand trouwens of Corsair geheugen veel beter is? Of zijn deze van Kingston goed genoeg?
Hangt ervan af welk. Corsair ValueSelect is CAS 2,5 en theoretisch iets sneller dan het Kinston CAS 2. Corsair XMS is CAS 2 en is weer wat sneller. Maar je merkt er verder niet zoveel van. Dat geheugen is meer geschikt voor overclockers/benchmarkers.

ValueSelect is volgens mij ook niet iets goedkoper dan Kingston, dus dan zou je dan goed kunnen nemen. Voor zover ik weet wordt dat ook goed ondersteund.

[ Voor 16% gewijzigd door Piggen op 25-04-2006 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik dacht aan de volgende kast:
Thermaltake Matrix VD2000BNS (ATX, Geen PSU, Zwart)

Daar zitten 2 cooling fans bij:
Front (Intake) : 120 x 120 x 25 mm (optional)
Rear (Exhaust) : 120 x 120 x 25 mm, 1300rpm, 17dBA

Er komt natuurlijk nog een op de cpu laten we zeggen een:
Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940)

Is dit genoeg koeling? Of kan ik em dan gebruiken om mijn koude koffie op te warmen?

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Optional = dat er nog geen 1 zit, dat je er nog 1 kan bijplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, in dat geval zal daar ook wel iets in moeten. En daarnaast?

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

een beter idee voor een koeler is de arctic freezer 64 pro, kost weinig en koel heel aardig, en is nog stil ook :Y) (20 euro @ azerty dacht ik)

Verwijderd

Wil je eigenlijk overklocken???
En voor die CPU....een 4000+ zou ik een beetje mee opassen..
Je kan beter een 3700+ nemen...die heeft ook een 1024kb cache net als die 4000+.
Clock die 3700+ even een stukje over tot 2.4ghz en je hebt een 4000+!!
Scheelt je gouw een eurotje of 100/150

AMD Opteron kun je misschien ook nog even naar kijken??
Zijn erg goeie CPU's!

En over de keuze van je CPU koeler...ik zou er niet langer over na denken en een Arctic cooling Freezer 64 Pro er op zettten!
Erg goeie en goedkope koelers van arctic!..ze doen echt niet onder aan een Zalman!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 20:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:10:
Ok, ik dacht aan de volgende kast:
Thermaltake Matrix VD2000BNS (ATX, Geen PSU, Zwart)

Daar zitten 2 cooling fans bij:
Front (Intake) : 120 x 120 x 25 mm (optional)
Rear (Exhaust) : 120 x 120 x 25 mm, 1300rpm, 17dBA

Er komt natuurlijk nog een op de cpu laten we zeggen een:
Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940)

Is dit genoeg koeling? Of kan ik em dan gebruiken om mijn koude koffie op te warmen?
mischien een coolermaster centurion 5?
prachtige kast :9~ en koelt ook prima

verder kies je qua CPU een behoorlijk top of the line CPU
das een btj zonde van het geld, die 3700+ heeft een miniem prestatie verschil.

• orange.x
Waarom ga je voor een 19"? Kan je in principe net zo goed voor een 17" gaan, ze hebben namelijk de zelfde resolutie. Mijn vriendin heeft een 19" van Dell, erg mooi scherm, maar ouders en broertje hebben 17" van Dell, en dat geeft ook een heel prima beeld!

Ik zou gaan voor een 20", ( doe ik zelf over maand of 4 ook ) want die kan namelijk 1600x1200 aan, en een 19" kan net als een 17" maar 1280x1024 aan.

Tis maar gewoon iets :)

Ik krijg trouwens de PV-T71G-UDER XFX videokaartje, staat niet op de XFX site maar op google is zat te vinden over die kaart :)

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik op letten bij de voeding?
Ik zit te kijken naar:
Antec TruePower 2.0 TP-II 380, 380W (ATX12V 2.0)

Maar is 380W genoeg? En, zit het altijd wel goed met connectors e.d. of moet ik daar op letten?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

Als je een high-end cpu heb en een high-end gpu is een leuke voeding wel aan te raden. 380 Watt zal denk ik niet genoeg zijn, ééntje van 450-500 Watt is veel beter. Bovendien heb je dan oko nog de mogelijkheid om de pc uit te breiden zonder direct de voeding te vervangen

Nu met WP, PV, EV en PC

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:26
[...]

Daarbij dient opgemerkt te worden dat vooral bij kleine bestanden de snelheid lager ligt en dat de kans dat je je data kwijt bent twee keer zo hoog ligt, immers crasht 1 hardeschijf dan ben je al je data kwijt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Antec Smart Power 2.0 450 Watt, is genoeg :)

Verwijderd

CPU: op basis van deze benchmark resultaten zou ik een Athlon 64 3200+ kopen als je graag wat minder uitgeeft aan een CPU. Of koop een dual core CPU, maar dan wel de goedkoopste dual core CPU. Een Athlon 64 X2 3800+. Ik denk echter dat ik toch nog wel even zou wachten met het kopen van een nieuwe CPU of moederbord. Binnenkort komt Intel immers met de Conroe, en AMD komt met een nieuw socket.

geluidskaart: een X-fi kopen wat veel mensen hier aanraden lijkt mij nogal onverstandig, veel te duur voor wat je er voor krijgt. Ik heb nu een Audigy 4 in mijn PC zitten, maar ik merk geen verschil in geluidskwaliteit tussen een Audigy en een onboard audio chip. Zicht is het belangrijkste zintuig van mensen, niet het gehoor. Dus tenzij je audiofiel bent, spendeer je geld lekker aan de videokaart. Je kan je later altijd nog bedenken als je niet tevreden bent met je onboard geluid.

monitor: waarom een dure LCD monitor van 300 euro's kopen als je ook een CRT van hoge kwaliteit voor zo'n 30 euro kan kopen? Die CRT neemt iets meer ruimte in, en verder houden de nadelen van een CRT wel op. Alleen jammer dat ze tegenwoordig bijna alleen maar tweedehands zijn te krijgen die CRT's.

de rest: toetsenbord en muis is ook belangrijk, speakers ook IMO.

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:09:
Ik denk echter dat ik toch nog wel even zou wachten met het kopen van een nieuwe CPU of moederbord. Binnenkort komt Intel immers met de Conroe, en AMD komt met een nieuw socket.
aan zo'n advies heeft de ts niet zo veel, je kan namelijk eeuwig blijven wachten want er komt altijd weer een nieuwe serie die meer waar voor z'n geld biedt dan de huidige B) .
overigens is de verbetering van am2 t.o.v. 939 erg klein hooguit en paar procent, en het duurt nog wel een paar maanden voordat conroe uitkomt.
ik denk dat de ts gewoon wilt weten waar hij _nu_ het beste z'n geld aan uit kan geven.
overigens ben ik het wel eens met de suggestie om minder aan de cpu en meer aan de graka uit te geven, zie mijn vorige post in dit topic.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:16
Eigenlijk is het systeem wat de TS heeft uitgezocht helemaal zo verkeerd nog niet. Denk dat je er eigenlijk niks aan moet veranderen. Goede voeding erbij en je bent weer klaar voor de komende jaren.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

LordofWhatever schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:35:
[...]

aan zo'n advies heeft de ts niet zo veel, je kan namelijk eeuwig blijven wachten want er komt altijd weer een nieuwe serie die meer waar voor z'n geld biedt dan de huidige B) .
overigens is de verbetering van am2 t.o.v. 939 erg klein hooguit en paar procent, en het duurt nog wel een paar maanden voordat conroe uitkomt.
ik denk dat de ts gewoon wilt weten waar hij _nu_ het beste z'n geld aan uit kan geven.
overigens ben ik het wel eens met de suggestie om minder aan de cpu en meer aan de graka uit te geven, zie mijn vorige post in dit topic.
Er komt inderdaad altijd een nieuwe generatie CPU's. Maar de komst van nieuwe generaties is dermate traag dat het toch de moeite waard kan zijn om te wachten op een volgende generatie als die binnen een paar maanden gereleased gaat worden, zeker i.v.m. de voordelen van de nieuwe generatie. Er zijn dus wel momenten wanneer het verstandig kan zijn om te wachten, en IMO is dit zo'n moment.
Ter informatie, een generatie gaat lang mee. De Pentium 4 werd in 2000 gereleased, eindigt nu, een generatie van 6 jaar. de Athlon 64 werd in 2003 gereleased en gaat nu nog steeds mee, een generatie van minstens 3 jaar dus.
Binnen een paar maanden zijn nieuwe Intel CPU's te koop die gebaseerd zijn op de Core architectuur, nieuwe generatie dus. En de Conroe, die deel uitmaakt van die nieuwe generatie, biedt hoge prestatiewinsten, dit weet je als je het nieuws hebt gevolgd. Later dit jaar zijn ze te koop. Ik noem dit geen wachten, ik noem dit op het juiste moment kopen. Koopt de TS nu een "oude" CPU, dan heeft de TS zodra de Conroe te koop is een relatief snel verouderde CPU. als de TS wacht en een Conroe koopt, zou de TS een voorlopig relatief trager verouderende CPU kopen.
Ik weet dat socket AM2 weinig performance verschil uit zal maken, maar het heeft wel als gevolg dat er nieuwe moederborden komen met nieuwe chipsets en nieuwe features. Juist op die nieuwe moederborden zou ik wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 22:52 ]

Pagina: 1