Toon posts:

[XP] Image op verschillende hardware kunnen uitrollen*

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik moet voor mijn stage een image bouwen die compatible is op verschillende hardware. Het is de bedoeling dat als ze nieuwe systemen binnen krijgen deze een universele image toegewezen krijgen. En zodra dit systeem voor de 1e keer opstart de hardware pas gaat installeren, en dat hij de driver bestanden van een toegewezen path afhaalt, een netwerk path.

Zodra er een nieuw systeem geleverd word moet deze het volgende:

- booten van floppy
- bestaande image terug lezen
- drivers uit een netwerk map halen waar wij de driver neer hebben gezet voor het betreffende moederbord
- booten en operationeel zijn

Het is niet de bedoeling dat we voor ieder nieuw systeem een nieuwe image moeten bouwen. Wat ik zelf heb geprobeerd is om een image te bouwen en vervolgens sysprep draaien. Dit is de wijze waarop we het nu doen. Maar een nieuw systeem krijgt eerst de drivers van de betaande image toe gewezen wat problemen geeft en zich uit in blauwe schermen en vastlopers.

De image moet ook via het netwerk opafstand toegewezen kunnen worden. Dus systemen met problemen moeten opafstand een nieuwe image toe gewezen kunnen krijgen.

Het is dus niet de bedoeling dat we voor elke type systeem een nieuwe image moeten bouwen. We willlen met 1 image alle systemen ook nieuwe systemen kunnen installeren.

We draaien een novell met netware 5.1 sp8 netwerk en beschikken ook over een suse 9 enterprise server die straks de images moet gaan uitrollen.

Is hier een mogelijkheid voor bijv:

- toch sysprep ?
- zenworks ?
- norton ghost?
- alternatief?

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, tot nu toe heb ik op google/tweakers nog geen oplossing kunnen vinden voor dit probleem.

Alvast bedankt!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

SysPrep kan dit tot op zekere hoogte doen voor je - kijk eens naar de (geloof ik) massstoragedrivers directe of iets dergelijks waardoor je een en ander kan 'beter maken' :)

Verwijderd

Pas op met je chipset. Deze kan volgens mij roet in het eten gooien.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Is het niet handiger om een unattended install te doen via het netwerk?

Roomba E5 te koop

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

RIS is inderdaad mooier, maar gezien de TS met een Novell netwerk zit gaat RIS niet werken denk ik. Vermoedelijk / misschien heeft Novell wel gelijkachtige software? :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

Gé Brander

MS SQL Server

Leuk idee om de drivers van het netwerk te halen, maar wat met de netwerkkaart drivers? Die veranderen ook per model, dus je ontkomt niet echt aan een aanpassing van je image bij een nieuw model hardware...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
c70070540 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:52:
Leuk idee om de drivers van het netwerk te halen, maar wat met de netwerkkaart drivers? Die veranderen ook per model, dus je ontkomt niet echt aan een aanpassing van je image bij een nieuw model hardware...
Met PXE boot kan dit wel....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een unattended CD'tje niks? Waar je drivers op zet en dergelijke...
En deze CD dan om de zoveel tijd update?

Verwijderd

Als de hardware te verschillend is dan lijkt me het niet mogelijk met XP.
Windows XP heeft de nodige plug&play beperkingen. Waardoor je dus bsod's krijgt. (HAL error)

Je zou de nwe pc's eigenlijk moeten ordenen naar merken/type chipsets.
Bij gelijk soortige chipsets kun je meestal dezelfde image gebruiken. Nforce 3=> nforce 4.
Maar het hoeft dan nog niet te werken.
Heb je bij de ene pc als boot schijf een ide schijf en bij de andere een sata schijf dan is de laatste pc niet op te starten omdat de boot verwijzing verkeerd is.
Is dan wel weer op te lossen.

Maar echt optimaal is het niet.

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

heb dit ook een keer moeten doen, heb dit opgelost met 2 images in plaats van 1 image.

maak een image die voor de drivers kijkt op een D:\ partitie en zorg dat alle sources hierna verwijzen.
zorg er ook zeker voor dat er een kopie van de i386 map (van de windows xp cd) aanwezig is en dat
hklm->software->microsoft->windows->setup-> hierna verwijst
vervolgens ga je onder windows xp naar
start->uitvoeren-> en type hier gpedit.msc.
ga naar systeem en schakel hier de optie "zoeken naar drivers op windows update uitschakkelen" in
dit zorgt er voor dat hij niet bij ieder apparaat om een input vraagt, je weet wel de "nu op windows upate site zoeken naar drivers??" melding.

als je de image zo ver hebt dat je hem wil gaan ghosten, start je hem eerst nog eens op in de veilige modus, nu kun je alle geinstalleerde hardware (aangesloten of niet) verwijderen uit apparaatbeheer zodat je geen last meer hebt van drivers die je niet nodig bent als je de image terug zet.

nu moet je alleen nog zorgen dat je alle nodige drivers op de D:\ image krijgt en je hoeft vervolgens alleen nog maar bijde images terug te zetten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Trekkerkearl op 26-04-2006 14:54 ]

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• DaNose
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Maak een basis zenimage van een gesysprepte XP installatie. Gebruik zenworks voor de hardwaredetectie om verschillen in hardware te herkennen en kleine addon images met driverpacks voor de verschillende hardware. Dit kun je ook doen voor de verschillende hals en diskcontrollers. Uit eindelijk heb ik een basis image gebouwd met een aantal hardwareafhankelijke addon drivers/hal images die werkte op zowel de standaard laptops en desktops als een 4 cpu server.

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik al jullie reacties heb gelezen ben ik het volgende van plan:

1. Nieuwe pc schone windows xp installatie geven.
2. gpedit op geven dat hij niet automatisch naar nieuwe drivers moet zoeken.
3. opgeven dat alle hardware drivers tevinden zijn op de D partitie
4. inloggen veilige modus
5. alle drivers verwijderen
6. sysprep draaien
7. voordat hij op nieuw opgestart word image maken met Ghost (of andere applicatie)
8. image uitrollen
9. systeem ziet nieuwe drivers en gaat zoeken op D partitie, vervolgens staan op D de juiste drivers.
10. reboten & afronden.

Nu zit ik alleen nog met het probleem dat alle systemen NIET dezelfde Computernaam toegewezen moeten krijgen. Want dat geeft natuurlijk weer problemen binnen het netwerk.

Is het mogelijk dat je met sysprep (of een andere tool) automatisch een nieuwe computernaam genereerd op basis van MAC adres. Deze computernaam moet moet oplopend zijn met letters en cijfers.

Voorbeeld computernaam: Lok1_Comp2

Ik weet dat je moet sysprep een heleboel kunt doen op dat gebied maar heb zelf nog niets kunnen vinden hierover. Weten jullie waar dat onder valt of waar ik dat op kan geven in me antwoordbestand?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

Gé Brander

MS SQL Server

Is stap 5 niet overbodig als je sysprep draait? Sysprep zorgt er toch juist voor dat alle hardware opnieuw gedetecteerd en geinstalleerd wordt?

Wat betreft de computernaam; je zal zelfs iets moeten gaan scripten wat je computernaam wijzigd op basis van jouw vereisten. Je kan dan in sysprep.inf meegeven welk script er na installatie gedraaid moet worden. Verwijs dan naar dat script...

[ Voor 47% gewijzigd door Gé Brander op 30-04-2006 08:02 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-03 09:08
Acronis true workstation met universal restore.

Kijk maar eens op hun website.

Ziet er wel interessant uit.

Maar gewoon een uninstalled is wel het makkelijkst. Vervolgens met Wihu de standaard software en je bent klaar.

Hop,hop,hop!

Pagina: 1