Toon posts:

Linux & Twee geluiden door mekaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik ben pas begonnen met linux te gebruiken en zit met een probleempje ... Ik heb dus een MP3-speler geinstalleerd (meerdere eigenlijk) en ik kan niet twee geluiden door mekaar doen lopen zoals bij Windows, dus als ik op een sit gaat waar er een klein flash-geluidje is kan ik niet meer luisteren naar de MP3 & omgekeerd .

Is er een mogelijkheid om dit toch te kunnen -> Ik heb ondertsn de Alsa-mixer geïnstalleerd en ik werk op Debian Linux :)

Mvg,
Frederic

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

ik herken het vaag, heel vaag, maar volgens mij heb je dmix & .asoundrc nodig

edit:

even opgezocht, het was dmix ipv dmux:
http://alsa.opensrc.org/index.php?page=DmixPlugin

[ Voor 45% gewijzigd door ripperke op 25-04-2006 08:48 ]

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Welke desktop gebruik je? En welke geluidsserver?

Arts (KDE), alsa en esound (enlightment) moeten het gewoon kunnen namelijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
En als je een geluidskaart hebt die hardware mixing ondersteunt kan het ook zonder enige daemon whatsoever.

Helaas is er in Linux nog _steeds_ geen fatsoenlijke abstractielayer voor geluid zoals in Windows, waar (AFAIK) mixing hardwarematig gaat als de hardware dat kan, en anders door de software gesimuleerd wordt (dat is dus wat je nu waarschijnlijk nodig hebt, en dat kan Linux natuurlijk ook)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dmix is sinds alsa >= 1.0.9_rc2 het standaard mixdevice. Dit betekent dat het softwarematig mixen van audiokanalen vanzelf goed gaat als je een recente linux distro hebt. Zorg dat je een kernel hebt >= 2.6.12.

Een kanttekening aan dit verhaal is dat softwarematig mixen helemaal in userspace gebeurt. Om dit te kunnen gebruiken MOET een applicatie ALSA ondersteuenen. Gelukkig is dit meteen ook de enige voorwaarde: alsa based applicaties fuctioneren en kunnen gemixt worden! Helaas zijn niet alle applicaties ALSA based.

Zodra applicaties de (kernelmode) OSS compatibility van ALSA gaan gebruiken valt deze softwarematige mixer als een kaartenhuis in elkaar. Helaas!

[ Voor 9% gewijzigd door irondog op 25-04-2006 11:06 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zijn er dan nog geluidskaarten zonder hardware matige mixing? Mijn oude Vortex2 geluidskaart ondersteund dat zelfs.

Verwijderd

sampoo schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:43:
Zijn er dan nog geluidskaarten zonder hardware matige mixing? Mijn oude Vortex2 geluidskaart ondersteund dat zelfs.
Bijna elke laptop-soundcard, bijvoorbeeld... :).

• irondog

irondog

Bovendien zijn er kaarten die wel kunnen mixen, maar waarvan de Linux driver het niet ondersteunt.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
^^ dat ook.

Behalve elke built-in laptop-geluidskaart, ook bijna elke crappy onboard-geluidskaart (bv. die van Creative). En ik denk ook de meeste USB-geluidskaarten etc.

Eigenlijk heb je dus gelijk, nee er zijn geen/weinig "echte" geluidskaarten zonder hardware mixing, maar bijna niemand koopt nog "echte" geluidskaarten, omdat de built-in zooi het meestal wel vrij redelijk doet (in een laptop heb je sowieso weinig keus - en ook het aandeel laptops wordt t.o.v. desktops steeds groter)

[ Voor 66% gewijzigd door Wilke op 25-04-2006 16:08 ]

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Een tip voor de topic-starter:
Zorg er eerst voor dat je een recente kernel draait en de meest recente versies van je programma.
Kijk in de eigenschappen van je geluidsprogramma's. Meestal staat er ergens een optie: Audio Output. Zet dat op "ALSA". Als dat er niet is, probeer dan ofwel "Arts" (KDE) of "GStreamer" (Gnome). Misschien kan je ook "esd" proberen.

Het zit zo:
Er zijn in linux twee manieren om een geluidskaart aan te spreken. OSS (oude manier) en ALSA (nieuwe manier). OSS ondersteunt sowieso geen software mixing. Dit betekent dat, als je geluidskaart geen mixing ondersteunt, er maar één programma per keer naar je geluidskaart kan schrijven.
Een ander verhaal met ALSA. ALSA heeft een feature die "dmix" noemt. Dat regelt het mixen in software, maar dat werkt dus enkel goed als een programma ook ALSA gebruikt! Helaas zijn er veel oudere programma's waar nog geen ALSA in zit. Dan kan je proberen om Arts, GStreamer of Esd te gebruiken. Dit zijn alledrie "sound daemons", een soort vervangers voor dmix (die iets geavanceerder zijn).

Overigens, weet iemand of de macromedia flash plugin nu al braaf ALSA gebruikt zoals het moet?

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• irondog

irondog

Parasietje schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:12:
Overigens, weet iemand of de macromedia flash plugin nu al braaf ALSA gebruikt zoals het moet?
Ja, dat doet ie niet. Flash en Skype zijn op mijn systeem dan ook af en toe een grote bron van ergernis. :)
Deze programma's blocken het geluidsdevice als ze werken of werken niet omdat de ALSA runtime al met de geluidskaart bezig is.
Helaas zijn er veel oudere programma's waar nog geen ALSA in zit.
Dat heeft niets met oud te maken. Geen enkel oud project is te lui om naar ALSA te porten. Verder moet je software die niet verder ontwikkeld wordt links laten liggen. :Y)

'Toevallig' zijn de programma's die ik net noemde beide commercieel. Dat volk heeft blijkbaar geen zin in ALSA omdat het waarschijnlijk minder portable is dan OpenSoundSystem (denk aan compatibility met FreeBSD).

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1