Drive imagen met beperkte hardware, tips?

Pagina: 1
Acties:

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:35
Ik heb een laptop waarbij de hdd redelijk brak begint te worden. Dit resulteerd in een langzame drive access waardoor windows na een poos aankomt met een bsod.
De oplossing is een nieuwe hdd.

Nu wil ik de data, configuratie en basically alles lekker meenemen naar de nieuwe schijf, maar zoals dat bij laptops gebruikelijk is kun je maar 1 hdd tegelijk aansluiten.
Ik heb bij de laptop een (usb2) dvd fikker.

Vanwege de stabiliteitsproblemen die windows heeft dankzij het lezen, en juist het feit dat er veel gelezen moet worden, lijkt me de oplossing om met een boot cd op te starten met een of ander drive imaging programma dat zich in een ramdisk laadt, zodat de drive vrij komt om de image op dvd's weg te branden.
In een later stadium moeten de dvd images natuurlijk ook op dezelfde manier worden teruggezet naar de nieuwe schijf.

Nu komt dus mijn vraag:
Wie weet een goed drive imaging programma, dat dit kan?

- Booten vanaf een cd naar het geheugen, zonder windows erbij nodig te hebben
- De dvd-drive vrijgeven na gestart te zijn
- Het kunnen fikken van de drive image naar dvd
- Het supporten van een usb(2) dvd fikker om vanaf te lezen / naar te schrijven

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

DatDus.DE --- DatDus!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 13:11
wat heb je zelf ondernomen? Volgens mij zijn er vrij veel progs die dit kunnen (ghost kan sowieso alles, alleen van dat branden ben ik niet zeker)

• Carny
ghost wil alleen vanuit windows branden / image maken. Met de cd booten kan 'ie alleen naar een andere hdd of naar netwerkstorage imagen. (ghost 2005)

DatDus.DE --- DatDus!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Via netwerk lijkt me de meest voor de hand liggende optie. (ghost.exe pakken en zelf een dos bootdisk maken met netwerksupport zodat je kan ghosten naar een share op een andere PC)

Of je haalt je hdd eruit en je maakt bij iemand met een externe 2.5" behuizing of verloopkabel een ghostje.

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 21:17

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Inderdaad, je kent vast wel een paar mensen die een USB adapter hebben, leen die!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 17:13
Carny schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 05:22:
ghost wil alleen vanuit windows branden / image maken. Met de cd booten kan 'ie alleen naar een andere hdd of naar netwerkstorage imagen. (ghost 2005)
Gewoon Ghost 2003/8.0 gebruiken, die kan dit alles vanuit DOS.

• Carny
Kan ghost 2003/8.0 dan ook _DVD_ bakken?

En, helaas ken ik niet iemand met een laptop hdd usb adapter. Anders zou dat inderdaad een goede optie zijn.

DatDus.DE --- DatDus!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 17:13
Ja, versies 2001/6.5/7.0 en 2002/7.5 ondersteunen alleen cd's, versie 2003/8.0 ook dvd's.

Verwijderd

Wat ik in zo'n geval meestal doe:

1. Booten met Ghost-diskette of Ghost boot-CD met USB2.0 support
2. Image weg laten schrijven naar een USB harddisk.
3. Harddisk vervangen.
4. Booten met Ghost-diskette of Ghost boot-CD met USB2.0 support
5. Image van USB harddisk restoren op de nieuwe harddisk.
6. Klaar.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-02 08:09
Is het geen idee om voor 2 tientjes een USB laptop encasing te kopen en daar - voor de image overzet - de nieuwe HD in te plaatsen? Of misschien heeft iemand in je omgeving wel zo'n apparaat dat je even kan lenen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
DaCoTa schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:48:
Is het geen idee om voor 2 tientjes een USB laptop encasing te kopen en daar - voor de image overzet - de nieuwe HD in te plaatsen? Of misschien heeft iemand in je omgeving wel zo'n apparaat dat je even kan lenen.
idd, zo'n casing is altijd wel handig. Als je geen haast hebt: Ebay, koop je ze voor <10 eur incl verzend.

Mocht je in de buurt zitten (Nunspeet) dan heb ik er wel 1 te leen.

• Carny
Mja, kzie ze bij mycom voor 14,95, dus denk dat ik er daar maar ff een haal. Is voor de toekomst mss ook nog wel s handig, en 't maakt het een stuk eenvoudiger... :)

DatDus.DE --- DatDus!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17
Waar woon je? Als je een beetje in de buurt woont kun je hier wel backuppen. Heb wel een converter, een netwerk en diskspace over... Amushitadamu is namelijk niet te vinden in Nederland :D

• Carny
Amsterdam :)
Maar vrees dat 't te laat is: bios detect de drive niet meer nu... :(
Laptop vast opengehaald: alles zit gewoon netjes aangesloten nog (net zoals laatste keer dat ik checkte overigens, want de put dempen nadat 't schaap verdronken is heeft ook weinig zin, al vrees ik ditmaal toch 't ergste)
hdd electronica zal wel aan gort zijn ofzo.

DatDus.DE --- DatDus!

Pagina: 1