Ik heb een laptop waarbij de hdd redelijk brak begint te worden. Dit resulteerd in een langzame drive access waardoor windows na een poos aankomt met een bsod.
De oplossing is een nieuwe hdd.
Nu wil ik de data, configuratie en basically alles lekker meenemen naar de nieuwe schijf, maar zoals dat bij laptops gebruikelijk is kun je maar 1 hdd tegelijk aansluiten.
Ik heb bij de laptop een (usb2) dvd fikker.
Vanwege de stabiliteitsproblemen die windows heeft dankzij het lezen, en juist het feit dat er veel gelezen moet worden, lijkt me de oplossing om met een boot cd op te starten met een of ander drive imaging programma dat zich in een ramdisk laadt, zodat de drive vrij komt om de image op dvd's weg te branden.
In een later stadium moeten de dvd images natuurlijk ook op dezelfde manier worden teruggezet naar de nieuwe schijf.
Nu komt dus mijn vraag:
Wie weet een goed drive imaging programma, dat dit kan?
- Booten vanaf een cd naar het geheugen, zonder windows erbij nodig te hebben
- De dvd-drive vrijgeven na gestart te zijn
- Het kunnen fikken van de drive image naar dvd
- Het supporten van een usb(2) dvd fikker om vanaf te lezen / naar te schrijven
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
De oplossing is een nieuwe hdd.
Nu wil ik de data, configuratie en basically alles lekker meenemen naar de nieuwe schijf, maar zoals dat bij laptops gebruikelijk is kun je maar 1 hdd tegelijk aansluiten.
Ik heb bij de laptop een (usb2) dvd fikker.
Vanwege de stabiliteitsproblemen die windows heeft dankzij het lezen, en juist het feit dat er veel gelezen moet worden, lijkt me de oplossing om met een boot cd op te starten met een of ander drive imaging programma dat zich in een ramdisk laadt, zodat de drive vrij komt om de image op dvd's weg te branden.
In een later stadium moeten de dvd images natuurlijk ook op dezelfde manier worden teruggezet naar de nieuwe schijf.
Nu komt dus mijn vraag:
Wie weet een goed drive imaging programma, dat dit kan?
- Booten vanaf een cd naar het geheugen, zonder windows erbij nodig te hebben
- De dvd-drive vrijgeven na gestart te zijn
- Het kunnen fikken van de drive image naar dvd
- Het supporten van een usb(2) dvd fikker om vanaf te lezen / naar te schrijven
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
DatDus.DE --- DatDus!