Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Auto] Radio is te hard op eerste volumestand

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie in mijn auto:

Headunit
| | | |
Versterker
| | | | | | | |
Speakers

Het is een Clarion headunit met losse versterker en JBL speakers. Het is geen standaard spul dat je in de winkel koopt, maar op maat gemaakt in opdracht van Peugeot. Werkt allemaal hartstikke mooi en het geluid is geweldig. Iedere speaker is precies op elkaar afgestemd en de ingebouwde equalizer zorgt voor een prachtig geluid.

Alleen sinds ik een nieuwe headunit heb gekocht met CD in plaats van cassette, is het geluid veel te hard. Het eerste standje is al harder dan dat ik hem ooit zou zetten. Volgens mij kan ik de versterker niet anders aansluiten, dus ik zal het probleem anders moeten oplossen.

Kan ik dit simpel oplossen door er een aantal weerstanden tussen aan te brengen?
Hoe moeten die weerstanden dan geschakeld worden en hoe weet ik welke weerstand ik nodig heb?

Alvast hartelijk bedankt voor een antwoord, ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven.

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 00:16

LogiForce

The Black Whole

Heb je toevallig een te krachtige head unit. Sterke head unit op zwakke boxen.
Of een 8 ohm head unit op 4 ohm boxen.

Ik zou het niet weten, ben leek. Maar het ff een gokje van mij ;)

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:15
of heb je niet toevallig de versterker aangesloten op de speaker aansluiting, ipv de line-out van je radio?
Die heeft meestal een veel hoger uitgangsvolume.

http://www.klaasje.com

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet of je makkelijk bij de versterker kunt, maar ik zou toch eens kijken of er niet een gain-regeling op zit. Als je pech hebt is het gewoon een plastic kast waar je niks mee kunt, maar het is altlijd de moeite waard om even te kijken. Ik neem aan dat de versterker gewoon op de speaker uitgangen van je radio is aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
fotoklaasje schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:49:
of heb je niet toevallig de versterker aangesloten op de speaker aansluiting, ipv de line-out van je radio?
Die heeft meestal een veel hoger uitgangsvolume.
Dat zou kunnen inderdaad.
Is dat op te lossen door een weerstand te gebruiken?
Bigs schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:53:
Ik weet niet of je makkelijk bij de versterker kunt, maar ik zou toch eens kijken of er niet een gain-regeling op zit. Als je pech hebt is het gewoon een plastic kast waar je niks mee kunt, maar het is altlijd de moeite waard om even te kijken. Ik neem aan dat de versterker gewoon op de speaker uitgangen van je radio is aangesloten?
Ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Er zat maar één uitgang op de headunit, daar is de versterker dus op aangesloten. Dat de headunit zelf ook versterkt lijkt mij eigenlijk wel, anders zou ik dit probleem vast niet hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 00:56 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37
Waar heb je de versterker zitten? Kan je er makkelijk bij?
Zit de radio dmv tulpstekkers aan de versterker verbonden?
Alle versterkers hebben een gain knop, die zou je ook wat lager kunnen zetten.
Net zoals fotoklaasje denk ik dat ze de speakeruitgangen van je oude headunit op de versterker hebben aangesloten, omdat je oude HU geen tulp had.

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:56:
Waar heb je de versterker zitten? Kan je er makkelijk bij?
Jawel, die zit achterin de auto gebouwd aan de zijkant. Er zit volgens mij tulp aan ja, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Ik ben niet vies van wat soldeer werk ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:54:
[...]
Is dat op te lossen door een weerstand te gebruiken?
[...]
Dat zou kunnen inderdaad.
door enkele weerstanden te gebruiken.
de waarde is die je nodig hebt is afhankelijk van de ingang-weerstand van je versterker, als je evengrote weerstand neemt, denk ik dat het volume halveert, ongeveer.

Verwijderd

De Gain van de versterker lager draaien denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt heren voor de hulp!

Ik ga vanmiddag als ik de auto weer bij huis heb staan kijken of er een gain potmetertje op de versterker zit. Anders zal ik even meten wat de weerstand van de radio is.

Als ik weerstanden moet gebruiken, dan moet ik die toch als volgt aansluiten?
code:
1
2
3
4
5
              ----------------[ R ]----|------------
                                       |
Headunit                             [ R ]             Amplifier
                                       |
              -------------------------|------------

Klopt dat? :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
versterker op speakeruitgangen? Zou een ernstige fout kunnen zijn... line-out signaal is maar iets van 1 Volt top-top, terwijl speaker-out honderden volts kan hebben.

dat is idd een spanningsdeler... let op dat je niet teveel watt door die weerstanden stuurt... dan branden ze door.

code:
1
2
3
4
5
--R1----
     |
    R2
     |
--------

output = input * R2 / (R1+R2)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Top bedankt :-)

Verwijderd

MeMoRy schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:15:
dat is idd een spanningsdeler... let op dat je niet teveel watt door die weerstanden stuurt... dan branden ze door.
code:
1
2
3
4
5
--R1----
     |
    R2
     |
--------

je kunt toch ook de ingangsweerstand van je versterker als R2 gebruiken?
hoef je minder te solderen.

even mezelf quoten >:)
...als je evengrote weerstand neemt, denk ik dat het volume halveert, ongeveer.
die weerstand is waarschijnlijk zo groot dat je ook geen zorgen hoeft te maken over doorbranden.

• Bigs
  • Niet online
MeMoRy schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:15:
versterker op speakeruitgangen? Zou een ernstige fout kunnen zijn... line-out signaal is maar iets van 1 Volt top-top, terwijl speaker-out honderden volts kan hebben.

code:
1
2
3
4
5
--R1----
     |
    R2
     |
--------

Dat zie je vaker hoor.. de meeste versterkers hebben high-level inputs voor radio's zonder line-uitgang. Omdat de TS een ingebouwd systeem heeft van Renault zou het me niet verbazen dat ze de speaker uitgang gebruiken, die wordt in mijn Fiat ook gebruikt voor de subwoofer.

Het kan ook zijn dat de TS de tulp-uitgangen gebruikt en dat deze 4 volt zijn waar de oude headunit 1 volts uitgangen had. Bij de meeste radio's kun je dat volgens mij niet regelen.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Staat 'Loud' toevallig niet aan? En alle versterker instellingen goed nagekeken?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 13:26:
je kunt toch ook de ingangsweerstand van je versterker als R2 gebruiken?
hoef je minder te solderen.
Mits die bekend en constant is...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

ik weet niet zo heel veel van versterkers, maar volgens mij zijn ingangsweerstanden behoorlijk hoog, en constant, dus die kun je gewoon meten.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik hem meer dan de helft zou willen dempen, kan ik dan gewoon sterkere weerstanden gebruiken?

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36
Waarschijnlijk heeft je nieuwe radio een 4V uitgang op de RCA, wat beter is aangezien de verhouding tussen signaal en ruis dan beter wordt. Een standaard radio heeft iets van 2.5V max via de RCA uitgang.

Het zou dus zonde zijn om dit met weerstanden weer omlaag te schroeven. Zoek dus je amp op en draai de gain een stuk terug.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Verwijderd

Blijft de verhouding signaal-ruis niet hetzelfde met weerstanden?

en @ TS: ja, hogere weerstand = meer demping

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36
klopt, maar dan moet je de weerstanden vlak voor de amp plaatsen, aangezien het ruis onderweg van head unit naar amp opgepikt wordt.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:31:
En als ik hem meer dan de helft zou willen dempen, kan ik dan gewoon sterkere weerstanden gebruiken?
Dan maak je R1 groter en R2 kleiner.
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:26:
en @ TS: ja, hogere weerstand = meer demping
Hier heeft hij weinig aan, als je bijvoorbeeld beide weerstanden hoger maakt blijft de verzwakking hetzelfde.
Blijft de verhouding signaal-ruis niet hetzelfde met weerstanden?
Je weerstand van je bron moet gelijik zijn met de weerstand van je ingang van je versterker voor de beste signaal ruis verhouding.

[ Voor 51% gewijzigd door JuuL20 op 27-04-2006 18:29 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het zal toch inderdaad niet zo zijn dat je de speaker (dus versterkte uitgang) van de radio op de low input van de versterker hebt zitten ? men een beetje pech blaas je zo de hele zaak naar zun grootje. Kutten met weerstanden heeft geen zin dan. Als je idd van high naar low power moet is daar een prima brug kastje voor te koop (ok zitten ook weerstanden in natuurlijk maar wel voorberekend).

ik zou echter niet zo verder spelen want je helpt de hele zaak naar de knoppen

Verwijderd

StuiTeR schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:35:
...
Als je idd van high naar low power moet is daar een prima brug kastje voor te koop...
Dit is toch een electronica topic?
Lekker knutselen :P met alles waar spanning op staat. :+

• Bigs
  • Niet online
StuiTeR schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:35:
het zal toch inderdaad niet zo zijn dat je de speaker (dus versterkte uitgang) van de radio op de low input van de versterker hebt zitten ? men een beetje pech blaas je zo de hele zaak naar zun grootje. Kutten met weerstanden heeft geen zin dan. Als je idd van high naar low power moet is daar een prima brug kastje voor te koop (ok zitten ook weerstanden in natuurlijk maar wel voorberekend).

ik zou echter niet zo verder spelen want je helpt de hele zaak naar de knoppen
http://forum.fok.nl/topic/850027 zoiets dus :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Even Peugeot bellen. Er staat me bij dat inderdaad bij die modellen een losse versterker werd gebruikt omdat de standaard headunits geen amp aan boord hadden. Wat je moet doen is even vragen waar die amp zit, en deze er tussenuit halen. Misschien hebben ze een tip voor je.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Ray

Ray

jaja dat is hem ! :) ze zijn er trouwens ook nog veel simpeler met alleen een high input en een low output (deze is trouwens wel errug kewl :))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net eindelijk tijd gehad om even te kijken.

De versterker is een vast blok met alleen twee dikke ISO pluggen. Je kunt er niets aan instellen verder. De headunit er ook uit gehaald, blijkt dat inderdaad de speaker uitgang wordt gebruikt. Na het knutselen met die ISO blokken alles op het line-out gedeelte aangesloten, maar die geeft geen signaal. De headunit ondersteunt dus geen line uitgang, maar alleen directe speakers.

Conclusie: de apparaten werken niet samen :(

Ik doe nog een poging om Peugeot hierover te benaderen, en anders staat de headunit volgende week weer op eBay, waar hij ook vandaan kwam :)

Iedereen bedankt voor de support

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 20:41 ]

• Ray

Ray

lees ik nou dat de headunit wel een low ouput heeft maar dat die gewoon niet werkt of ? Mocht de unit je wel bevallen kan je er dus simpel een converter tussen zetten zoals al een paar x genoemd is. Dit heeft niet de voorkeur overigens. Je zult een slechtere signaal ruis verhouding hebben dan van een normale low output
Pagina: 1