Toon posts:

Raid-0 Overzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een beetje gezocht op google en op Tweakers maar ik kan net het laatste beetje niet vinden. Ik wil nu mijn Raid-0 Config. Naar een ander moederbord overplaatsen. Ik heb op dit moment een Asus A7N8X-E Deluxe, en ga upgraden naar een Asus A8N-SLI SE. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om dit over te zetten als het dezelfde controller heeft etc. De A7N8X-E Deluxe en de A8N-SLI SE hebben bijna dezelfde controller, dit heb ik trouwens op tweakers gelezen. Nu wil ik graag weten of het mogelijk is om dit over te zetten. Dat Windows daarna hartstikke brak is en niet meer wilt opstarten is het probleem niet, het gaat mij om de 100GB aan spul wat erop staat wat ik niet zo 1,2,3 op CD/DVD kan zetten. Kan ik dit zonder dataverlies? Windows zou ik zo weer opnieuw willen installeren, de belangrijke bestanden zet ik zowiezo op een DVD. Het gaat mij meer om de 100GB aan bestanden etc.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij moet het wel werken:
Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

* zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
* zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
* ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.
Zorg dus dat je dezelfde I/O controller gaat gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 25-04-2006 08:58 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
hmz, het lijkt mij een strakker idee om van iemand even een externe hdd te lenen en daar je spul op te zetten, dan ben je in ieder geval veilig. Aangezien je nieuwe mobo "nieuwer" is dan je oude mobo zou de controller backwards compatible kunnen zijn en dat de nieuwe controller een raid0 array van de oude controller kan herkennen, ik denk zowiezo niet dat het andersom zou willen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 08:57:
Volgens mij moet het wel werken:

[...]

Zorg dus dat je dezelfde I/O controller gaat gebruiken.
Dat was handig :) Dan moet het dus wel lukken, zo niet dan heb ik pech. Heb wel een andere harde schijf maar die is maar 4,7GB :9