Molecuulstructuur van alkanen veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik vraag me af of het mogelijk is om van methaan propaan/butaan te maken.
Methaan:
code:
1
2
3
4
5
    H
    |
H - C - H
    |    
    H

Propaan:
code:
1
2
3
4
5
    H   H   H
    |   |   |
H - C - C - C - H
    |   |   |
    H   H   H

En butaan is het zelfde als propaan maar dan met 4 C atomen en 10 H atomen.

Tot zover weet ik t een en ander van alkanen. Maar ik vraag me af of het relatief makkelijk is om methaan om te zetten in propaan of butaan. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Opperhoof op 24-04-2006 22:39 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Volgens mij kan dat wel. Het kost alleen energie, en dat is niet rendabel. De oliemaatschappijen fakkelen niet voor niets het methaangas af, bij het oppompen van olie.

[ Voor 9% gewijzigd door Varienaja op 24-04-2006 22:42 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Het levert in principe energie op. Een 2 methaanmoleculen hebben een hogere totale bindingsenergie dan 1 ethaanmolecuul, en 3 butaanmoleculen weer meer dan 2 propaanmoleculen, etc. Wel zijn alkanen vrij stabiele moleculen, en zal deze reactie niet vanzelf verlopen. En uiteraard is het niet rendabel, waarom zou je langere alkaanketens willen maken als juist de hele petrochemische industrie erop ingesteld is om het omgekeerde proces (kraken) zo efficient mogelijk uit te voeren?

Hoe dit proces industrieel uitgevoerd kan worden is mij even ontschoten, maar dat moet je zelf vrij makkelijk kunnen vinden. Of misschien dat een minder biologisch ingestelde chemicus hier die kennis paraat heeft ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 00:29 ]

Verwijderd

Opperhoof schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:37:
Ik vraag me af of het mogelijk is om van methaan propaan/butaan te maken.
Methaan:

(Formulas]

En butaan is het zelfde als propaan maar dan met 4 C atomen en 10 H atomen.

Tot zover weet ik t een en ander van alkanen. Maar ik vraag me af of het relatief makkelijk is om methaan om te zetten in propaan of butaan. :?
Tegewoordig kan haast alles op dit gebied. In principe heb je het over "synthesis & addition reactions" die ook gebruikt worden voor het maken van polymeren.

In principe is het Fischer-Tropsch proces iets dergelijks maar niet precies wat je bedoelde:

methaan wordt gekraakt ----> CO + 3H2------synthese o.a. --------->CnH2n+2

Er wordt een mengsel van alkanen en alkenen en alchols gemaakt welke later gewoon gescheiden worden. Synthetische benzine en diesel e.d. worden o.a. zo gemaakt.. . . Zoek ook op "Sasol"

Voor directe synthese via polymeer reacties van alkanen weet ik niet of dit direct commercieel uitgevoerd wordt. Het lijkt me niet gemakkelijk. In mijn werk op het gebied van het maken van synthetische alkanen, alkenen, etc uit afval ben ik wat je vraagt niet tegegekomen.

Kijk een naar deze link:
http://www.google.nl/sear...alkanes&btnG=Zoeken&meta=

Het zoeken op dit gebied geeft al gauw miljoenen links.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 23:37 ]

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-12 09:52
Varienaja schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:41:
Volgens mij kan dat wel. Het kost alleen energie, en dat is niet rendabel. De oliemaatschappijen fakkelen niet voor niets het methaangas af, bij het oppompen van olie.
In het Midden-Oosten was het inderdaad zo dat het gas werd afgefakkeld maar daar komt nu de nodige verandering in (en is al in gekomen). Dit gas heeft daar namelijk een prijs die maar 0,75-1 $ MMBTU is en dit ligt ver onder de marktprijs in US en West-Europa (~8-10 MMBTU).

Je ziet daarom ook dat er nu naast de nodige LNG (vloeibaar aardgas) "fabrieken" ook zeer grote investeringen in de chemische industrieen dat hier het goedkope gas aan de basis ligt.

Bij deze nieuwe plants wordt er voornamelijk vanuit gegaan dat ethaan wordt omgezet in etheen en dat dit wordt gebruikt als voeding voor andere processen. Ook wordt er ethaan naar propaan omgezet (metathese) dit kost wel de nodige energie maar door de lage aardgas prijs kan dit proces alsnog competitief zijn.

Daarnaast wordt ook de methaan uit het aardgas gebruikt en dit wordt omgezet in vnl. methanol. Het toekomstplan is ook om methanol om te gaan zetten in hogere alkanen maar dit is nog nooit op fabriekschaal vast gesteld.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson