Toon posts:

[XP] Systeem, programmas en games op verschillende schijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond,

Ik had laatst een discussie met mn broer over de optimale indeling van programma's. Ik wilde mn harddisk opdelen in 3 partities en op de 1e XP zetten, op de 2e alle overige programma's en op de 3e games.

Dat leek mij handig vooral omdat met verwijderen van games en programma's (wat ik nogal veel doe, ongeacht de grootte van mn disk) een schijf normaal al gauw een gatenkaas wordt en mogelijk ook systeembestanden aantast. Mn broer leek dit een slecht plan.

Weet iemand wat nu het beste is? Alles op 1 disk of toch naar type verdelen?

Verwijderd

Verdelen is prima, voor games zal het best effectief zijn, die installeren meestal geen DLL's en andere zooi. Programma's doen dat juist wel, die installeren ook vaak in de Windows map (system32...). Andere reden om de verdelen in partities is dat je mooi 1 partitie voor belangrijke data kunt houden en die mooi kunt backuppen.

Verdelen heeft dus mijn voorkeur. :)

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:30

3DDude

I void warranty's

Mn broer leek dit een slecht plan.
- heb je hem ook gevraagd Waarom hij dit een slecht plan vond?

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat hij dat een slecht plan vond, was dat programma's vaak gebruik maken van windows-software en dat de pc dan op twee schijven (of partities) moet gaan zoeken wat het proces verlangzaamd. Ik dacht daar anders over.

Maar ik maak uit de eerste reactie op dat het verplaatsen van games (zonder dll's en gedeelde bestanden) wel okee is. Blijft de vraag of dat voor programma's ook kan, of dat dat de pc uiteindelijk juist langzamer maakt?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij is het geen goed idee en geen slecht idee - het gaat in de praktijk niet zo heel veel uit maken al zijn er mensen die er de voorkeur aangeven om "OS" en "programmatuur" te scheiden. Echt een technische uitleg over het een dan wel het andere dat beter zou zijn is er niet voor thuis PCs volgens mij :)

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
De gatenkaas is ook makkelijk te voorkomen/op te lossen. Met een goeie defrag tool!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-03 09:52
als je er meer over wilt lezen.
ik vind het hier wel aardig uitgelegd. :)

gewaarwordingshorizon

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou gaan voor een C: van rond de 8GB en de rest van de hdd D:.

Als je op de C schijf alleen windows zet en wat drivers kan je als je problemen hebt met je systeem die schijf altijd formatteren zonder dat je belangrijke data kwijt raakt.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-03 11:02

Beugelfles

I love rusty spoons

Persoonlijk heb ik altijd de volgende partities op een 160 GB WD schijf
C van 40GB voor windows en alle programs (dus ook voor games)
D van 80 GB voor downloads en mijn documenten (niet vergeten ff door te linken)
E van 40 GB voor films die ik aan het bewerken ben

Op deze manier kan ik bij een fout in Windows snel alles van C kieperen, tevens is deze schijf dan weer lekker helemaal schoon. Ik instaleer en deïnstaleer namelijk regelmatig kleine en grote programma's en games

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Programma's kan je best op de windows install partitie laten denk ik om de hierboven genoemde redenen.

Games , Data op een andere partitie moet wel lukken , en je swap file , best op een andere disk dan die van je Windows OS.

Een goede reg-cleaner helpt je dan wel verder als je installatie al wat ouder wordt. Persoonlijk heb ik nog nooit één probleem gehad met Regsupreme. Tooltjes van Norton ofzo zou ik links laten liggen , daar heb ik al genoeg installaties mee om zeep zien gaan :)

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt voor alle reacties en tips! Ik heb die link bezocht en wat ik ook een goed idee vond was een aparte partitie voor de swap-file. Dat ga ik ook zeker doen. Ik maak de disk nu zo:

C: XP + programma's
D: wisselbestand
E: games
F: download

Thanks! :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 10:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom games en downloads op verschillende schijven? Het enige wat ik tegengekomen ben in die situaties is dat ik dan net weer te weinig ruimte heb op de ene terwijl er op de andere nog wat vrij is. En dan vooral structureel. Je kunt aan het begin wel een gok wagen welke groottes je moet nemen, maar dat gok je altijd fout.

windows + apps en data gescheiden houden zit logica in, maar draaf niet teveel door met het opsplitsen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt wel gelijk dat het een gok is, maar die disk is 250G en ik denk dat dat wel goed gaat. :)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat dacht ik ook toen ik jaren terug mijn immens grote 80G schijf in ging delen. Uiteindelijk had ik de programma's verspreid over de os en de data partitie en de games op de games en de data partitie en uiteindelijk de data weer over de data en de games partitie.

Je opmerking heeft dan ook een hoog "640kb ought to be enough" gehalte.

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik gebruik altijd meerdere partities;
Voor alle schijven geldt dat je de grootte aanpast op je persoonlijk idee.
C Windows + Progs
D Games + eventueel Images (als je ook zo'n schijthekel hebt aan CD swappen, deze files kunnen ook op een opslag HD)
E Belangrijke files en eventueel Backup Windows
Soms is D een 2e OS met een Dual Boot systeem en schuiven alle letters dus eentje op.

Het makkelijke hiervan is dat als er iets fout gaat op je C dat je die kan formatten en de backup eroverheen kan gooien, als je pech hebt en niet vaak genoeg een backuppie maakt moet je alleen ff enkele progs en games opnieuw installen en klaar ben je.
En je belangrijke files blijven lekker staan op de E (of F met 2x OS schijf).
Overige HD's die er eventueel zijn, zijn gewoon voor massa opslag.

Ik heb 750 Gb hangen, en dat is te weinig. Meeste mensen zijn te lui om regelmatig te branden, en ik ook, en ik houdt misschien teveel games geinstalleerd, al speel ik ze allemaal.
Daarbij is tegenwoordig HD's kopen bijna net zo duur of goedkoop als CD's/DVD's maar dan zonder gedoe van het branden, enigenadeel is dat je niet oneindig HD's kan blijven prikken en in 1 keer een groter bedrag moet ophoesten.
Met die 90 euro voor 300Gb van Maxtor wordt het leuk :)

[ Voor 35% gewijzigd door gabiballetje op 25-04-2006 14:14 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Waarom je swap op een andere partitie? Eenmaal vastgesteld op 1 min-max grootte verschuift die niet meer hoor, is continu locked in Windows. Kzou die gewoon op de Windows partitie houden. Qua snelheid maakt t helemaal niks uit, t is toch dezelfde fysieke schijf. En als iets het best op t begin van de schijf kan staan is het de swap..

[ Voor 29% gewijzigd door BèR op 25-04-2006 14:51 . Reden: Nog meer onderbouwing ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:46
Swapfile op een partitie op dezelfde disk is idd vrij nutteloos. Maar sowieso is de hele partitie ja-nee discussie al meerdere malen gevoerd. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, klaar.

Roomba E5 te koop

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf heb gewoon 2 partities. 1x apps en 1x data (documenten, muziek, filmpjes en foto's). De enige reden dat die splitsing er uberhaupt is, is inderdaat het formateer argument.

Het linxu filesystem vind ik persoonlijk trouwens een stuk handiger. Daar werk je (tot op zekere hoogte) niet met partities en schijfen, maar heb je gewoon 1 filesystem. Daar kun je een complete schijf onder 1 mapje mounten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op basis van alle reacties een voor mij aansprekende en effectieve indeling gekozen. PC's configureren blijft uiteindelijk een kwestie van persoonlijke voorkeuren en dus per definitie subjectief, binnen de grenzen van wat nog logisch is. Dat met die swap-file vond ik gewoon zo'n leuk idee dat ik dat ook opgenomen heb en het kan geen kwaad.

@ Janoz: over die 640k is genoeg. Tja, ik heb er ook nog een gewone disk van 160G inhangen. Als deze 2 samen onverhoopt volraken, plug ik er nog 3 sata's bij. En daarna zal mn systeem wel weer zo verouderd zijn, dat ik weer overnieuw begin met wat er dan weer voor nieuws op de markt voorhanden is (draadloze opslag via een sateliet-server ofzoiets).

Uiteindelijk blijft het ook gewoon een hobby, dat aankloten met je PC. :)

In elk geval iedereen bedankt voor de reacties en tips!

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:45:
Ik zou gaan voor een C: van rond de 8GB en de rest van de hdd D:.

Als je op de C schijf alleen windows zet en wat drivers kan je als je problemen hebt met je systeem die schijf altijd formatteren zonder dat je belangrijke data kwijt raakt.
Als je je C schijf (Windows) formateerd kun je meestal je games en apps ook overnieuw installeren, omdat die ook instellingen in het register hebben staan. Daarom is het net zo handig om gewoon Windows + Apps + Games op 1 partitie te hebben staan, en je Documenten, films en mp3's op een andere.

Alleen een C- en een D partitie dus. (en eventueel nog een E voor backups)

Mijn 250GB schijf heb ik dus opgesplitst in 75 en 175GB.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 21:08 ]

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Voordeel van games op een andere schijf/partitie dan je OS is dat je je savegames beter kan behouden bij een crash/format...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als een game zich aan de specs zou houden worden de savegames in je mijn documenten folder opgeslagen. Die map zet ik altijd wel op mijn data schijf. Helaas bied windows niet een makkelijke manier om de complete documents & settings map te verplaatsen.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-03 11:02

Beugelfles

I love rusty spoons

Janoz schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:20:
Als een game zich aan de specs zou houden worden de savegames in je mijn documenten folder opgeslagen. Die map zet ik altijd wel op mijn data schijf. Helaas bied windows niet een makkelijke manier om de complete documents & settings map te verplaatsen.
Hoezo niet? Als ik op start klik, dan rechtermuisknop op mijn documenten, klik op eigenschappen, dan staat er toch echt een functie 'verplaatsten'. Deze gebruik ik altijd en zo worden alle savegames netjes op mijn D opgelsagen en bij eventuele format van C en herinstal van game op C worden alle savegames zo herkend.

Of begrijp ik het nou verkeerd?
Edit: sorry je bedoeld de hele documents and settings map, niet alleen de mijn documenten/my documents

[ Voor 16% gewijzigd door Beugelfles op 25-04-2006 22:25 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Al gebruik je TweakUI kan je de meest gebruikte mappen verwijzen naar bijv. een D:-schijf (zoals ik ook gedaan hebt)

Hierin neem je o.a. je mijn docs/bureaublad/favs/quick launch. Hierdoor heb je het veilig op een andere partitie staan mocht je windows crashen. Dan kan je windows gerust herinstallen zonder dat je spullen kwijtraakt.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Voor Windows+programma's+swapfile gebruik ik 10GB. Alle games komen op een andere partitie te staan om de reden die jij aangaf: gatenkaas.

Voor downloads gebruik ik een aparte partitie omdat downloadfiles meestal gefragmenteerd raken. Op deze partitie staan ook alle temporary files van windows en internet explorer. Deze fragmenteren ook. En tot slot 'mijn documenten' map en outlook express emails. Downloads die compleet zijn verplaats ik naar mijn data disks waarmee ze dus direct gederfragmenteerd raken omdat ze worden verplaatst naar een andere disk ;)

Op deze manier raakt mijn c-schijf nauwelijks gefragmenteerd!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:33:
Al gebruik je TweakUI kan je de meest gebruikte mappen verwijzen naar bijv. een D:-schijf (zoals ik ook gedaan hebt)

Hierin neem je o.a. je mijn docs/bureaublad/favs/quick launch. Hierdoor heb je het veilig op een andere partitie staan mocht je windows crashen. Dan kan je windows gerust herinstallen zonder dat je spullen kwijtraakt.
Maar dan mis je bijvoorbeeld nog steeds application data en userspecifieke gegevens.

Niet alles valt te verplaatsen. Ook niet met tweakUI. Ik heb nog behoorlijk wat in het register moeten rond hacken om uberhaupt mijn shared documents naar D te kunnen verplaatsen. Uiteindelijk bleek dat je, om heel documents & settings te kunnen verplaatsen, dit via 1 of andere config bestand bij de instalatie van windows op te moeten geven.

Pagina: 1