Hallo
Ik zit nu met 3 tal losse hardeschijven, een 40 een 60 en een 120.
Ik ben nu opzoek naar een oplossing om dit goedkoop een beetje te kunnen organiseren
Nu gebruik ik al 2 jaar linux gentoo voor mijn desktop, en wil software raid gebruiken in raid 0, ik weet dat daar risico bij is, maar ik backup regelmatig met flexbackup.
Mijn idee is dus om de 60 uit mijn pc te halen (sloom bug ding), en deze te vervangen door een 120 gigabyte hardeschijf namelijk :
pricewatch: Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
Deze leek mij het beste uit test te komen.
Mijn huidige 120 gig is een maxtor 120 gig met 2 megabyte cache (die andere heeft dan
Mijn vragen zijn:
1. Is het een probleem om 2 verschillende hardeschijven te gebruiken in software raid.
2. En levert het snelheids winst op, is het verschil echt groot ?
3. zou ik mijn 40 gig hd houden voor swap en /boot en backups ? (image brand ik elke 2 weken op een dvd).
Ik heb dus momenteel geen geld om iets als een raptor te kopen,
80 euro is wel echt de max die ik nog aan deze pc wil uitgeven.
Ik zit nu met 3 tal losse hardeschijven, een 40 een 60 en een 120.
Ik ben nu opzoek naar een oplossing om dit goedkoop een beetje te kunnen organiseren
Nu gebruik ik al 2 jaar linux gentoo voor mijn desktop, en wil software raid gebruiken in raid 0, ik weet dat daar risico bij is, maar ik backup regelmatig met flexbackup.
Mijn idee is dus om de 60 uit mijn pc te halen (sloom bug ding), en deze te vervangen door een 120 gigabyte hardeschijf namelijk :
pricewatch: Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
Deze leek mij het beste uit test te komen.
Mijn huidige 120 gig is een maxtor 120 gig met 2 megabyte cache (die andere heeft dan
Mijn vragen zijn:
1. Is het een probleem om 2 verschillende hardeschijven te gebruiken in software raid.
2. En levert het snelheids winst op, is het verschil echt groot ?
3. zou ik mijn 40 gig hd houden voor swap en /boot en backups ? (image brand ik elke 2 weken op een dvd).
Ik heb dus momenteel geen geld om iets als een raptor te kopen,
80 euro is wel echt de max die ik nog aan deze pc wil uitgeven.