Toon posts:

Software raid met 2 verschillende hardeschijven.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zit nu met 3 tal losse hardeschijven, een 40 een 60 en een 120.

Ik ben nu opzoek naar een oplossing om dit goedkoop een beetje te kunnen organiseren
Nu gebruik ik al 2 jaar linux gentoo voor mijn desktop, en wil software raid gebruiken in raid 0, ik weet dat daar risico bij is, maar ik backup regelmatig met flexbackup.

Mijn idee is dus om de 60 uit mijn pc te halen (sloom bug ding), en deze te vervangen door een 120 gigabyte hardeschijf namelijk :
pricewatch: Western Digital WD1200JB, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
Deze leek mij het beste uit test te komen.

Mijn huidige 120 gig is een maxtor 120 gig met 2 megabyte cache (die andere heeft dan 8)
Mijn vragen zijn:
1. Is het een probleem om 2 verschillende hardeschijven te gebruiken in software raid.
2. En levert het snelheids winst op, is het verschil echt groot ?
3. zou ik mijn 40 gig hd houden voor swap en /boot en backups ? (image brand ik elke 2 weken op een dvd).

Ik heb dus momenteel geen geld om iets als een raptor te kopen,
80 euro is wel echt de max die ik nog aan deze pc wil uitgeven.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Vraag 1: Nee maakt niet uit. Partitioneer de grootste schijf wel op een zodanige manier dat die matcht met de partities van de kleinste. Dan kun je de overige ruimte gebruiken als 'losse' schijf/ schijven. Met Linux heb je daar veel vrijheden mee. Ik heb zelf 3 partities in RAID (/, /home en swap) terwijl ik op beide schijven nog een losse partitie heb. Dat zijn /dev/hde4 en /dev/hdg4 en die zijn gemount op /home/shared en /home/divers/

Vraag 2: Of het snelheidswinst oplevert hangt voornamelijk af van je processorsnelheid. Ik weet geen exacte cijfers, maar ik beredeneer dat software- RAID gedaan wordt door de CPU en dat die dus een deel van de snelheid bepaald.

Vraag 3: Hangt af van hoe betrouwbaar de 40GB is. Als hij probleemloos werkt dan zou ik niet weten waarom niet. Als je het idee hebt dat het ding weleens de geest zou kunnen geven, dan zou ik het niet doen.

In plaats van een 120GB zou ik trouwens gaan voor een 200GB. Die is slechts 12 euro duurder (€75), maar de prijs/ gigabyte is veel beter, namelijk €0,51 voor de 120GB en €0,375 voor de 200GB schijf. Die verhouding is bij de 250GB zelfs nog beter, maar die komt boven de 80 euro uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-04-2006 21:40 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu is wel ok dat is een atlhon xp 3000 die hoort dat wel te trekken.
Ik maak dan dus 2 partieties voor / en map die als raid, en doe het zelfde voor /home/
en een aparte /boot dan kan die 40 gig eruit.

Waarschijnlijk heb je gelijk dat ik dan beter voor een 200 of 250 kan gaan, die zijn waarschijnlijk nog iets sneller ook :)

bedankt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Software RAID0 leunt nauwelijks op de CPU, dus die kun je buiten beschouwing laten :) Software RAID5 daarentegen is zeer af te raden als je ook een beetje write-performance wilt.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Processorsnelheid is niet zo'n probleem. Voor RAID-0 en -1 hoeft geen pariteit berekend te worden, alleen wordt de data naar beide schijven geschreven. De bottleneck zit 'm waarschijnlijk in de PCI-bus die met twee moderne schijven hard richting z'n theoretische limiet van 133MB/sec (33MHz, 32bits) gaat. Voor PCI-X zit je een op een theoretische 533MB/sec (66MHz, 64bits), dus dat ligt wel ver genoeg weg.

Voor RAID-5 (waar je dus wel pariteitsberekening hebt) wordt de processor wel belast. De pariteit is gelukkig een simpele XOR berekening die een beetje processor kan dromen. Punt wordt dan vooral hoeveel bandbreedte je hebt naar het geheugen. Zelfs mijn (ondertussen vrij oude) XP2600+ gaat volgens memtest86 al dik over de 800MB/sec heen, dus dan wordt de PCI-bus weer de bottleneck. Als de PC het dus verder niet al te druk heeft zul je het dus waarschijnlijk nauwelijks merken.

Tot zover de theorie. Over de praktijk is vast wel ergens een goeie benchmark te vinden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam dit tegen die presteerd bijna net zo goed als een raptor van 74 gig (oud model).
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094

Ik zou een memtest kunnen draaien, daar verwacht ik verder niet al te veel van, zit gewoon standaard ram in.

Benchmarks van software raid in linux zijn erg lastig te vinden.
ga er nog even verder na zoeken.

Parody zegt dat het via pci werkt.
Ik weet niet hoever dat zit, maar de bedoeling is dus dat het op iedere een aparte ata bus zet
dus dat wordt de ene /dev/hda en de andere /dev/hdc
dan plakken we de dvd nog bij /dev/hdd (slave van hd 2)

Ik ben iedergeval van plan om voor die mastor te gaan van 250 gig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 23:24 ]

Pagina: 1