Toon posts:

OC Probleem omtrent HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet iedereen,

Eerst maar even de specs.

Asus K8N5x
AMD64 3200+ (venice)
1024MB Geil (cas 2.5)
Club3d 7600GT
HD1: WD120GB IDE
HD2: WD80GB IDE
HD3: Maxtor 80 GB SATA
HD4: Maxtor 120 GB SATA

Mijn probleem:
Mijn WD120GB hardeschijf viel vandaag uit na 2 minuten heftig kraken. Nu kan dit ouderdom zijn maar dat verwacht ik niet na 4 jaar. Zou de hdd uitgevallen kunnen zijn omdat ik mijn pc had overgeklokked? Ik had namelijk de HTT van 200 naar 240 verhoogd en de Multiplier op 10 had laten staan en voor de zekerheid had HT multiplier maar op 4x gezet. Dit liep allemaal stabiel (op een rare melding na die ik ook krijg als ik het pc op stock draaid). Aan de koeling ligt het niet want mijn processor komt niet boven de 39,5 graden en de hardeschijven kwamen/komen niet boven de 35/40 graden. Kan het zijn dat ik door deze overklok mijn IDE hardeschijf of de een of andere manier heb beschadigt?

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 20:43 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Dit lijkt me sterk, het kan hooguit zijn dat de voedingslijnen niet echt goed waren en door de overklok nog slechter waren, of de processor kan instabiel zijn geweest waardoor het één en het ander niet goed gegaan is. Al met al lijkt het me toch gewoon dat het niet door de overklok is gekomen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Sterk niet hoor.
Heb wel eens meer teruggelezen in topics van slecht presterende of misfunctionerende hdd's bij brute overclocks...

Ik ga eens op zoek :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:36
Mobo?

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Lijkt me erg sterk.
Het enigste wat ik me een beetje kan bedenken is dat door het overclokken joun voeding instabiel is geworden en dat de 12V naar 13 volt is geschoten ofzo en dat dat de druppel voor joun hardisk was. maar dat lijkt me ERG niet waarschijnlijk. want als de voeding onstabiel word gaat ie meestal gewoon rebooten of wat dan ook.

Maar ik denk dat gewoon de Hard disk is overleden(dat kan gewoon een keer gebeuren)

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:42:
Sterk niet hoor.
Heb wel eens meer teruggelezen in topics van slecht presterende of misfunctionerende hdd's bij brute overclocks...

Ik ga eens op zoek :)
Dat was hoogstwaarschijnlijk met moederborden zonder pci-lock...

Ik denk dat je overclock en je kapotte HDD los van elkaar staan.

Verwijderd

Het lijkt me gewoon toeval?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29

BCC

Met overklokken belast je je hardware altijd meer dan waarvoor de fabrikant garant wil staan. Of overklokken in dit geval jouw HD de das om heeft gedaan is onmogelijk te bekijken voor ons (mijn glazen bol is iig stuk). Vooral omdat de levensduur van zo'n HD van nogal wat meer factoren af hangt dan alleen de frequentie van de (s)ata interface. Voeding, gebruiks intensiteit en omgeving (warmte / trilling) zijn allemaal van invloed.

Oftewel: het kan, maar er is niemand die het je met zekerheid kan vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 25-04-2006 00:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
gambr0 schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:14:
[...]

Dat was hoogstwaarschijnlijk met moederborden zonder pci-lock...

Ik denk dat je overclock en je kapotte HDD los van elkaar staan.
pci lock stond op 33.33 mhz (standaart)
Nou dat dacht ik dus ook maar een tweede hardeschijf is nu ook al stuk :'( het zijn overgings wel de IDE's die het begeven :? De sata's doen het nog perfect.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou als ik jouw was snel een multimeter pakken en kijken hoe je voltages zijn.

En niet in bios kijken, die kunnen afwijken.

[ Voor 23% gewijzigd door geforce5_guy op 25-04-2006 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:47:
Ik zou als ik jouw was snel een multimeter pakken en kijken hoe je voltages zijn.

En niet in bios kijken, die kunnen afwijken.
Zoon multimeter hebben maar, waar moet ik bij een 4 pins de rode en de zwarte connector insteken om te meten?

[zie: http://www.info-mods.com/...2-Silverstone_LC11_44.jpg]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geel en de zwarte er naast = +12 Volt ( tussen de 11.40 volt en 12.40 volt )
Rood en de zwarte er naast = +5 Volt ( tussen de 4.75 volt en 5.25 volt )

Je zou ook nog de 3.3 kunnen proberen maar die zit in je voedings stekker die naar je moederbord gaat.

Kijk voor de zekerheid nog even op de voeding. Daar staat meestal de kleur codering op.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
headcrash....

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1