Problemen met S-Video

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brotherlouie99
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12-2020
Zojuis een Bandrigde S-Video - Scart kabel aangeschaft.
Helaas loopt niet alles even vlekkeloos. Mijn tv ziet alleen zwart-wit beeld (Philips).
Heb een ATI RADEON kaart, zojuist ge-update met de nieuwste drivers.
Het vervelendste van allemaal is dat ik het tv beeld niet op mijn pc krijg. Op geen enkele manier lukt het mij.

Heeft iemand hier ervaring mee / of kan mij hiermee helpen?

Heb de FAQ ook al doorgenomen, maar word er niet veel wijzer uit.

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 11:20

royco_100

Enthousiaste Tweaker

En wat voor ATI kaart heb je dan?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe denk jij het TV beeld op je computer te krijgen? Of heb je een AIW kaart?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Kijk ook eens hier: De grote tv-out FAQ :)

• brotherlouie99
royco_100 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:18:
En wat voor ATI kaart heb je dan?
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset MEDION RADEON X740XL
Device ID 5E4B
Vendor 1002

Subsystem ID 1780
Subsystem Vendor ID 1462

Bus Type PCI Express
Current Bus Setting PCI Express

BIOS Version 009.007.001.004
BIOS Part Number 113-AA46300-104-MI
BIOS Date 2005/01/05

Memory Size 128 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 425 MHz
Memory Clock in MHz 452 MHz

Primary Display Yes

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset MEDION RADEON X740XL Secondary
Device ID 5E6B
Vendor 1002

Subsystem ID 1781
Subsystem Vendor ID 1462

Bus Type PCI Express
Current Bus Setting PCI Express

BIOS Version 009.007.001.004
BIOS Part Number 113-AA46300-104-MI
BIOS Date 2005/01/05

Memory Size 128 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 425 MHz
Memory Clock in MHz 452 MHz

Primary Display No

• brotherlouie99
Janoz schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:21:
Hoe denk jij het TV beeld op je computer te krijgen? Of heb je een AIW kaart?
Het moet toch mogelijk zijn om TV beeld op je pc te krijgen middels deze kabel?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb ergens gelezen dat zwart-wit beeld te maken heeft met de instelling NTSC/PAL (moet dus op PAL). Maar ik kreeg dat ook nooit goed ingesteld op mijn ATI AIW kaart in combinatie met een S-video kabel. Met een gele tulp wel kleur, met een S-video niet. Tja of ik kon er gewoon niks van.

Nog niet zo lang geleden kregen we een nieuwe televisie. Wat denk je? S-video kabel er in en kleurenbeeld. Ik denk dat het bij mij lag aan de oudere TV (ook een philips btw). Overigens heeft de nieuwe ook een DVI ingang, dat geeft nog een stuk beter beeld.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59

Reptile209

- gers -

brotherlouie99 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:27:
[...]

Het moet toch mogelijk zijn om TV beeld op je pc te krijgen middels deze kabel?
Ik ben bang dat je hier even twee dingen door elkaar haalt: met de kabel die je hebt gekocht kan je het beeld van je PC op je TV krijgen. Kleur moet (meestal) ook wel lukken, dat is een instellingenprobleem.
Om het beeld van je TV op je PC te krijgen, heb je niet de juiste spullen in huis. Je moet dan een TV-kaart hebben waarop je de COAX kabel kunt aansluiten. Die kaart heeft een eigen tuner om TV-beeld te kunnen verwerken.

Zo scherp als een voetbal!

• brotherlouie99
Reptile209 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:37:
[...]

Ik ben bang dat je hier even twee dingen door elkaar haalt: met de kabel die je hebt gekocht kan je het beeld van je PC op je TV krijgen. Kleur moet (meestal) ook wel lukken, dat is een instellingenprobleem.
Om het beeld van je TV op je PC te krijgen, heb je niet de juiste spullen in huis. Je moet dan een TV-kaart hebben waarop je de COAX kabel kunt aansluiten. Die kaart heeft een eigen tuner om TV-beeld te kunnen verwerken.
Als het goed is zit er een TV kaart in.
Maar weet je toevallig hoe ik die kleur moet inschakelen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59

Reptile209

- gers -

brotherlouie99 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:43:
[...]

Als het goed is zit er een TV kaart in.
Maar weet je toevallig hoe ik die kleur moet inschakelen?
Kleur heeft vaak te maken met het juiste PAL type (PAL-G dacht ik, maar probeer desnoods het hele rijtje even), of met de S-Video / Composite instelling (ook proberen), of met de kabel, of met de TV, of met eventuele converter-blokjes (scart -> S-Video) die ergens tussen je PC en de TV zitten.
* Reptile209 doet het altijd door trial-and-error.

Welke TV-kaart heb je dan? Want die ATI is - voor zover ik kan inschatten - een videokaart (als in: voor een monitor) met een TV-out. Is het deze soms? Een TV-kaart is dus wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 24-04-2006 20:51 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:22
ik had het ook bij mij ati X600
het ligt niet aan je videokaart maar aan je tv die met het s-video signaal goed omzetten dacht ik.. ik moet een ander kanaal proberen;)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor het aansluiten van de TV kaart heb je een aantennekabel nodig. Die sluit je aan op de TV kaart.

Om je computerbeeld op de TV juist te krijgen zul je de juiste instelling voor televisie moeten gebruiken (B/PAL), en zorgen dat de aansluiting op je TV daadwerkelijk S-Video ondersteund.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hmm, weer rijkelijk te laat gedaan over mijn reactie :D
brute51 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:32:
Ik heb ergens gelezen dat zwart-wit beeld te maken heeft met de instelling NTSC/PAL (moet dus op PAL). Maar ik kreeg dat ook nooit goed ingesteld op mijn ATI AIW kaart in combinatie met een S-video kabel. Met een gele tulp wel kleur, met een S-video niet. Tja of ik kon er gewoon niks van.

Nog niet zo lang geleden kregen we een nieuwe televisie. Wat denk je? S-video kabel er in en kleurenbeeld. Ik denk dat het bij mij lag aan de oudere TV (ook een philips btw).
Het verschil tussen s-video en composiet is dat bij de eerste het helderheid en de kleur over een appart kanaal gaan. Bij composiet worden bijde signalen gemultiplexed op 1 verbinding (kleur wordt in een ander frequentie gebeid gecodeerd als het ware). In een SCART stekker wordt voor de composiet dezelfde 2 pootjes gebruikt als het zwartwit van de s-video. Als je televisie geen s-video heeft wordt het signaal dus geinterpreteerd als een composiet signaal. Alleen het zwartwit signaal wordt dus ontvangen.

@TS: Mocht je het echt niet aan de praat krijgen, dan is er nog wel ergens een optie waarmee je de output op composiet kunt forceren. Het signaal is dan wel ietsje minder, maar je hebt wel kleur.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Kijk ook even of je TV mischien meerdere SCART ingangen heeft. Soms is maar 1 van die aansluitingen geschikt voor Svideo of RGB-scart.
Dus test dat ook even.

Verder inderdaad zoals al eerder aangegeven kijk ook naar het formaat. We hebben namelijk hier in NL met PAL B/G te maken. Als je een van de andere opties kiest (NTSC, SECAM, of PAL met een andere letter zoals bijv. PAL I) dan loop je de kans dat het beeld niet in kleur is, of dat het beeld gaat lopen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• brotherlouie99
http://www.discountfan.de/artikel/200403/16.php

Dit is 'm :)

Ik ben nu een beetje aan het goochelen om de kabel aansluiting van mijn tv op de pc aan te sluiten.
Helaas is het kabeltje te kort en zodoende probeer ik het met een verlengsnoer (lees: dezelfde kabel).
Ben benieuwd of dit werkt.

Overigens heb ik de instellingen op PAL/B Nederland gezet, maar helaas, no result...

EDIT: Met die verschille dat ik 1024 heb ipv 512

[ Voor 8% gewijzigd door brotherlouie99 op 24-04-2006 21:09 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
niet alle scart aansluitingen zijn compleet. dan is bijvorbeeld maar een deel van de pinnen aangesloten of zijn functies niet aanwezig in de tv.

maar wat probeer je te bereiken, tv op je pc monitor, of pcbeeld op je tv?

• brotherlouie99
engelbertus schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:27:
niet alle scart aansluitingen zijn compleet. dan is bijvorbeeld maar een deel van de pinnen aangesloten of zijn functies niet aanwezig in de tv.

maar wat probeer je te bereiken, tv op je pc monitor, of pcbeeld op je tv?
Ja beiden eigenlijk. En het is me nu ook gelukt middels de TV Kaart. Alleen het zwart witte beeld is een beetje jammer.
Misschien iemand nog andere suggesties?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe oud is die philips tv?

• brotherlouie99
2 tot 3 jaar oud, dus lijkt me stug dat dit te oud is

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, dat zal inderdaad het probleem niet zijn...

Probeer eens een s-video ==> composite verloopkabeltje...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Probeer anders ook eens andere drivers van je videokaart. Soms zijn drivers een beetje regiogebonden en dan geven ze bijvoorbeeld alleen maar NTSC weer, ondanks dat je PAL selecteert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• lizardking77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 19:45

lizardking77

----------------

TD-er schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 16:44:
Probeer anders ook eens andere drivers van je videokaart. Soms zijn drivers een beetje regiogebonden en dan geven ze bijvoorbeeld alleen maar NTSC weer, ondanks dat je PAL selecteert.
Je moet ook ff de regional settings van je pc op het configuratiescherm nakijken dat deze ook op Nederlands staan.

i am the lizardking, I can do anything

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
brotherlouie99 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:49:
[...]

2 tot 3 jaar oud, dus lijkt me stug dat dit te oud is
Het kan dat je de ingang van je TV apart op S-Video moet instellen.

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Hier staat een mooie uitleg waarom 't waarschijnlijk niet werkt, en de boven genoemde hack om toch kleur te krijgen: http://camp0s.altervista.org/sVideo/tech.htm

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je hebt naar mijn ervaring 2 mogelijkheden: 1) je TV ondersteunt geen S-video (heb ik ook gehad) of 2) Je VGA-kaart stuurt NTSC (of ander non-PAL) uit. Ga allebei eens na. Zoek allereerst ff specs van je TV op, kan je dat zoizo al uitsluiten

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

probeer ook eens een andere scartaansluiting als je een verloopstukje gebruikt...
niet alle aansluitingen op een tv hebben de s-video mogelijkheid...
Pagina: 1