Toon posts:

[SBS 2003] Internet delen via een WLAN card

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een SBS 2003 server draaien. Het draait best lekker allemaal, alleen heb ik nog 1 probleem. Ik ben in het bezit van een MDA ( pocketPC ) met een WLAN kaartje erin.
Voordat ik mijn SBS 2003 server aan mijn netwerk heb toegevoegd deelde ik het internet op mijn ClientPC via een wireless lan PCI card met mijn pocketPC ( windows mobile 2003 ). Dit deed ik door een 1 op 1 netwerkje aan te maken. ( ad hoc )

Eenmaal de SBS server toegevoegd aan mijn netwerk had ik op de ClientPC niet meer de rechten om internet te delen. Ik heb gezocht bij de policies en de active directory maar niks gevonden.

Toen had ik het plan de wireless PCI card in mijn SBS 2003 server te plaatsen en zo via die PC internet te krijgen op mijn PocketPC. Maar dit krijg ik helemaal niet voor elkaar. Ik heb de wireless lan card een vast IP adres gegeven. En het kaartje in mijn PocketPC ook. Vervolgens kan ik wel een netwerkje maken met de 2, maar geen internet op mijn pocketPC.

Ik heb ook al rond gekeken bij mijn Routing & Mapping instellingen, maar zonder succes.

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.

Hieronder een situatieschets van het netwerkje:

Afbeeldingslocatie: http://dexweb.mine.nu/netwerk.jpg

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:08:
Eenmaal de SBS server toegevoegd aan mijn netwerk had ik op de ClientPC niet meer de rechten om internet te delen. Ik heb gezocht bij de policies en de active directory maar niks gevonden.
Ook niet met GPMC gekeken of er een Computer policy loopt met Administrative Templates > Network > Network connections > prohibit ICS on DNS domain ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:24:
[...]

Ook niet met GPMC gekeken of er een Computer policy loopt met Administrative Templates > Network > Network connections > prohibit ICS on DNS domain ?
Wow, das snel en in 1 keer goed :) Thx! _/-\o_

Er staat inderdaad in het group policy management bij small business server Client computer bij administrative templates:

Prohibit installation and configuration of Network Bridge on DNS domain network: Enabled

en

Prohibit use of internet connection sharing on your dns domain network: Enabled.

Ok, dat is dus het antwoord op de vraag toen de kaart nog in de clientPC zat. Maar lukt het ook met de WLAN card in de server??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:38:
Wow, das snel en in 1 keer goed :) Thx! _/-\o_
is dan ook een standaard policy setting op SBS2003 :)
Maar evengoed, als zoiets van een beheerder niet mag kan je het altijd in policies zoeken.
Ok, dat is dus het antwoord op de vraag toen de kaart nog in de clientPC zat. Maar lukt het ook met de WLAN card in de server??
Ook wel, maar waarom zou je dat nu nog willen?
Je loopt alleen maar meer kans op ellende als je toevallig vergeet binding volgorde aan te passen (enkel tcp/ip nodig) en je laat je wlan nic ook nog eens in DNS/AD registreren.

Eerlijk gezegd zou ik liever nog een Access Point neerpoten, maar als je dat niet wilt heeft een bewezen werkende oplossing als je ad-hoc netwerk met de ClientPC de voorkeur boven de SBS Server misbruiken.
RRAS is nou eenmaal geen AP software :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:44:
[...]

is dan ook een standaard policy setting op SBS2003 :)
Maar evengoed, als zoiets van een beheerder niet mag kan je het altijd in policies zoeken.

[...]

Ook wel, maar waarom zou je dat nu nog willen?
Je loopt alleen maar meer kans op ellende als je toevallig vergeet binding volgorde aan te passen (enkel tcp/ip nodig) en je laat je wlan nic ook nog eens in DNS/AD registreren.

Eerlijk gezegd zou ik liever nog een Access Point neerpoten, maar als je dat niet wilt heeft een bewezen werkende oplossing als je ad-hoc netwerk met de ClientPC de voorkeur boven de SBS Server misbruiken.
RRAS is nou eenmaal geen AP software :)
Ok dat is duidelijk. Bedankt Backslash, jij hebt duidelijk verstand van SBS 2003. Morgen me netwerkkaartje weer terug zetten in de clientpc en die policy aanpassen.

Zou jij me niet is kunnen helpen met me sharepoint? :) Of heb je daar ook geen kaas van gegeten?
Kheb alles geinstalleerd, die sharepoint services en de portal server. Maar als ik naar de Central Administration page wil gaan en ik in wil loggen met mijn Administrator account word ik helaas geweigerd.
De administrator account is lid van de juiste groepen.

Super dat dit gefixt is, loop er al een tijd mee te kloten. 8)