Toon posts:

Raptor WD740GD icm Asus P4GD1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste post. Ik zou graag hulp willen krijgen voor de configuratie van mijn Raptor WD740GD SATA schijf. Ik heb een Asus P4GD1 mobo, ik draai Windows 2000.

Op dit moederboord zitten er 4 aansluitingen voor SATA schijven. Ik had eerst Windows 2000 op deze schijf geïnstalleerd zonder SATA driver, dat lukte en via een tool (Hard Drive Inspector) zag ik dat hij de schijf als een SATA - fixed, secondary master ziet. Work mode: Ultra DMA mode 5 (100MB/s).

Ik heb gelezen dat deze SATA schijf 150 MB/s moet geven. Ik heb via de site van Asus http://dlsvr03.asus.com/p...c/ide/ite8212/ITE8212.zip gedownload en op een floppy gezet, daarna opnieuw opgestart samen met de Windows 2000 cd en via F6 deze driver en Windows 2000 geïnstalleerd, in apparaatbeheer geeft hij nu als SCSI- en Raid-controllers ITE IT8212 ATA RAID Controller weer. Het stuurprogramma in apparaatbeheer van die Raptor is van Microsoft versie 5.0.2195.1 van 6-1-2000.

Ik heb via Google, tweakers etc al dagen lopen te zoeken naar antwoorden voor mijn situatie, alleen heb ik het niet kunnen vinden.

Ik wil gewoon die Raptor SATA schijf gebruiken en geen RAID configuratie, kan iemand mij vertellen welke driver ik nodig heb voor deze SATA schijf icm mijn mobo? Uitgaande van de hiervoor genoemde Ultra DMA mode 5, is dat toch te laag voor SATA? Of is het wel goed? :?

Istvan

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Komt allemaal door hoe win2k met sata omgaat (en hoe de fabrikant de driver gemaakt heeft) ik heb met mijn raptor precies hetzelfde.
De schijf zelf wordt als Promise 1 + 0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Device gezien.
En de controller als Win2000 Promise FastTrak 376/378 (tm) Controller.
Dus ik d8 zal met een driver update wel opgelost zijn, nou dus niet, daarna heb ik het maar laten liggen en geaccepteerd dat de drivers voor Win2k niet lekker geschreven waren of dat de drivers op deze manier wel moesten werken om met Win2k om te gaan.
(nu ik er zo bij nadenk was er wel sata met het uitbrengen van win2k ?)

Dus in het kort : alles lijkt goed, ik kan zelf met mijn controller niet eens zien of hij op udma 5 loopt,
maar dit maakt ook niks uit, raptor haalt udma 6 toch niet.

[ Voor 19% gewijzigd door lamko op 24-04-2006 19:47 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik ken dit MB én Win2000 niet maar in mijn geval moet ik een RAID configuratie aanmaken van... tada 1 HD en daarna bij de installatie (van XP) de drivers laden..

Misschien geldt dit ook voor deze ASUS.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 24-04-2006 19:46 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:43:
Komt allemaal door hoe win2k met sata omgaat (en hoe de fabrikant de driver gemaakt heeft) ik heb met mijn raptor precies hetzelfde.
De schijf zelf wordt als Promise 1 + 0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Device gezien.
En de controller als Win2000 Promise FastTrak 376/378 (tm) Controller.
Dus ik d8 zal met een driver update wel opgelost zijn, nou dus niet, daarna heb ik het maar laten liggen en geaccepteerd dat de drivers voor Win2k niet lekker geschreven waren of dat de drivers op deze manier wel moesten werken om met Win2k om te gaan.
(nu ik er zo bij nadenk was er wel sata met het uitbrengen van win2k ?)

Dus in het kort : alles lijkt goed, ik kan zelf met mijn controller niet eens zien of hij op udma 5 loopt,
maar dit maakt ook niks uit, raptor haalt udma 6 toch niet.
Bedankt voor je reply. Ik vond het al interessant dat de hd wel gezien werd, via die SATA kabels, dus dan moet er toch wat goed gegaan zijn. Of kan Windows de HD via de sata kabels toch op een lagere dan de normale snelheid lezen? Zou XP of een ander systeem een bredere driverdatabase hebben dan 2000? En zodoende dan die 150mb/s halen?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Geloof me snelheid zit wel snor alleen ik vindt het alleen een beetje jammer dat hij bij mij geen raptor ziet maar een : Promise 1+0 Stripe/ RAID0 van 74,3 gb pure hardwareherkening zal wel aan 2k liggen.

Wil je het zeker weten download hdtach doe een test en vergelijk jouw resultaat met die uit de database. Mijn performance klopte precies met een raptor uit de db :65 MB/s

Die 150 haal je nooit dit kan een schijf fysiek niet aan, dit is alleen wat de interface theoretisch aankan
maar in praktijk haal je dit nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door lamko op 24-04-2006 22:12 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:09:
Geloof me snelheid zit wel snor alleen ik vindt het alleen een beetje jammer dat hij bij mij geen raptor ziet maar een : Promise 1+0 Stripe/ RAID0 van 74,3 gb pure hardwareherkening zal wel aan 2k liggen.

Wil je het zeker weten download hdtach doe een test en vergelijk jouw resultaat met die uit de database. Mijn performance klopte precies met een raptor uit de db :65 MB/s

Die 150 haal je nooit dit kan een schijf fysiek niet aan, dit is alleen wat de interface theoretisch aankan
maar in praktijk haal je dit nooit.
Ik heb die test gedraaid, haal een burst van 125.6 MB/s, Random access 7.7ms en een Average read van 65.1 MB/s. Dus dat zit wel goed :) Ben blij dat het goed werkt nu, bedankt voor de tips.
Pagina: 1