Toon posts:

[Access] Ingestelde beveiliging database-afhankelijk maken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Via extra beveiliging heb ik een beveiliging aangebracht op een access database. Werkt allemaal correct op mijn pc. 2 gebruikersgroepen met verschillende rechten etc.

Alleen toen ik de database op een andere pc opende, kon de gebruiker er gewoon in (als Admin).

Wat blijkt nou, op mijn pc, kan ik geen database meer openen zonder een wachtwoord of een gebruikernaam in te vullen.

Het lijkt erop dat ik dus access op mijn pc heb beveiligd ipv de database zelf.

Hoe moet ik de database zelf beveiligen, en niet access (icl. alle databases op mijn pc).

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Welke versie van Access gebruik je? Je probleem heeft natuurlijk niets met programmeren te maken, maar is meer iets voor Officesuites en -software.
Verder vind ik je probleemomschrijving nogal onduidelijk. Je kunt in Access op verschillende manieren een database beveilingen
- Een wachtwoord instellen voor de database. Onafhankelijk van de gebruiker
- Op gebruikersniveau dus gebruikers specifieke rechten geven

Wat is precies je doel?

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zie pjonk. Pas je topicstart even aan zodat je er wat meer informatie in hebt en je ook echt geholpen kan worden. :) Dan verplaats ik je topic intussen even naar Officesuites en -software en geef ik je topic een lichte titelfix. ;)

PRG>>OFF

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een voor de duidelijkheid:
Beveiliging op gebruikersniveau werkt met twee slagen:
In een werkgroepsbestand (*.mdw) definieer je gebruikersgroepen en gebruikers. In ieder mdw bestand bestaat dezelfde standaard gebruiker 'beheerder' en dezelfde gebruikersgroep 'gebruikers'. Welk mdw bestand access gebruikt bij het opstarten geef je aan met werkgroepbeheer of je geeft de naam van het te gebruiken werkgroepsbestand mee als opstartoptie. Is in het werkgroepsbestand geen wachtwoord ingesteld voor de gebruiker 'beheerder' dan word je automatisch als 'beheerder' ingelogd. In alle andere gevallen vraagt Access om een username en password.

De rechten van een gebruiker op een database worden ingesteld in de database zelf. Wat je denk ik gedaan hebt is alleen een wachtwoord gezet op de gebruiker beheerder. Access vraagt dan op die pc idd altijd om een wachtwoord, maar op een andere pc met het standaard mdw bestand start hij gewoon op, meldt zich aan als beheerder en je database ligt open.

Om een beveiliging op gebruikersniveau in te stellen zijn de volgende stappen nodig:

1: Maak een nieuw werkgroepsbestand aan.
2: Stel Access met werkgroepbeheer zo in dat hij opstart met het juiste werkgroepsbestand of geef de naam van het werkgoepsbestand mee als opstartoptie.
3: Maak de gebruikers en groepen die je nodig heb en verleen ze de juiste machtigingen.
4: Omdat de ID voor beheerder gelijk is in alle werkgroepbestanden moet je de machtigingen van de standaardgebruiker 'beheerder' intrekken.
5: Verspreid het mdw bestand samen met je database.

Gelukkig heeft Access een ingebouwde wizard die dat allemaal voor je regelt ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad een wachtwoord op beheerder gezet, en een nieuwe gebruiker / gebruikersgroepen gemaakt, en daar permissies aan toegekend. Het is dus fout gegaan, bij de stap een nieuw mdw bestand maken.

Ik ga dus vanavond via de wizard een nieuw mdw bestand maken,. en deze niet als standaard instellen, en daarna als opstartoptie bij de database dat desbetreffende mdw bestand meegeven.

Maar hoe doe ik dat dat laatste (de database aan het mdw bestand koppelen?), zodat je de database alleen kan openen als je ook het mdw bestand hebt, en anders niet.

Het is me nu gelukt, was 1 optie die dus verkeerd stond.
Heb nu een .mdb. een .mdw en een snelkoppeling.

De database kan alleen met de snelkoppeling worden geopend nu. Een klein probleem is nui dat het pad in de snelkoppeling staat, dus dat je weer een probleem met verplaatsen hebt. Zal eens kijken of je een relatief pad in de snelkoppeling kan zetten.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 19:42 ]