Toon posts:

Na aansluiten sata schijf doet pc niks meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vanmiddag een 300gb sata schijf gekregen. Ik heb al een ide schijf met daarop windows etc, werkt allemaal perfect. Maar als ik nu die stata schijf aansluit doet me pc niks meer. Krijg het eerste boot scherm te zien maar ik kan zelfs de bios niet in gaan.

Nou had ik al aan een maat gevraagd of je gewoon een stata schijf naast een ide schijf kon pluggen en die zij ja ja gaat perfect, maar waarom werkt het dan niet?

specs:
3500+
msi k8n neo2
ide maxtor 160gb
sata maxtor diamond10
x800xt-pe

Verwijderd

Wat voor voeding heb je?

Verwijderd

Topicstarter
voeding ligt het niet aan, 480watt tagan. Sowieso zou me pc dan wel wat meer doen als me voeding echt te slap was. Gaat niet opeens van perfect werken naar totaal niks doen van 1 hdd'tje.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost. Schijnbaar pakt mijn pc geen sata schijven op de eerste 2 sata poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem dus niet opgelost. HDD werd wel gezien, maar kon niet geformatteerd worden :? nu met maxblast geformatteerd, maar nu word ie helemaal niet gezien en mijn pc is nu ook nog eens zo traag als dikke stront door een trechter.

Heeft iemand enige idee wat de fok er aan de hand is? tis niet meer normaal tegenwoordig, zelfs een hdd installeren geeft al een shitload aan problemen.

Verwijderd

je hebt een diamondmax 10 right? ik dacht dat alleen nforce4 er last van had, maar zelfs maxtor zelf meldt dat ook de 3 serie problemen kan ondervinden: link.

weet niet of dit van toepassing is op jouw schijf natuurlijk.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
http://www.maxtor.com/_fi...ta_installation_guide.pdf

Deze manual ook al gevolgd?
Sata aan in bios, drivers installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Sata kan ik in de bios niet aanzetten (alleen raid) en ik heb de nieuwste nvidia drivers dus neem aan dat daar ook gewoon sata ondersteuning inzit.

De schijf staat trouwens wel bij computerbeheer hij kan alleen niet geinitialiseerd worden dan komt windows weer met de melding dat er ''ergens'' een fout is opgetreden en vervolgens mag ik gokken wat die fout is. Powermax ziet de schijf wel gewoon en hij komt ook door de quik test.

Wat ik ook zo vaag vind is dat me cpu gebruik enorm hoog is als ik de schijf aansluit (en dat terwijl ik hem nog geeneens kan gebruiken).

Mjah het is iig weer een goede investering geweest... Is ook meteen de laatste keer dat ik naar die maat van me luister. Ben nou al 4 uur bezig en hem nogsteeds geen werkende schijf.

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 09:02
Tja, als ik het goed lees heb een een SATA raid controller, lees eens in je handleiding van je moederbord of er dan ook minstends twee schijven aangesloten moeten worden (RAID is altijd minstends twee schijfen).

Suc6

[ Voor 3% gewijzigd door DWattel op 24-04-2006 21:35 ]

BF1 Stats, GoT - System Specs

Verwijderd

Topicstarter
? Ik heb gewoon 1 ide schijf waar windows opstaat en die sata schijf wil ik voor de opslag hebben. Dat ding deed het wel gewoon, alleen eerst kon die niet geformatteerd worden en nu kom ik geeneens meer zover dat windows hem initialiseert (ziet hem wel bij computerbeheer) lijkt mij dat dat niet door RAID oid komt? maar ik heb dan ook niet echt verstand van het hele opslag gebeuren.

edit: heb raid aangezet onder ide in de bios (staan alle raid en ide aansluitingen, heb aan de apparate opties niks gedaan). en windows vind nu nieuwe hardware, alleen weet dat ding weer niet wat het is (neem aan de raidcontroller? alleen heb er geen software voor terwijl ik wel de nvidia drivers heb geinstalleerd) dus dat werkt niet, me hdd staat wel bij hardware (werkt correct staat er) maar toch kan ik hem nogsteeds niet gebruiken.

http://www.msi.com.tw/pro...art=1&kind=4&CHIP=4&COM=4

Heb ik gevonden, maar die kan ik niet in widows installeren?

Dat sata is trouwens wel een ideaal systeem, werkt lekker makkelijk enzo...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 21:50 ]

• DWattel
Heb je al de moeite genomen om da handleiding van je moederbord door te lezen? Ik kan het mischien niet helemaal goed hebben maar RAID controllers gaan er vanuit dat je meerdere schijfen hebt en kunnen dus niet werken als je er maar 1 op aansluit want dan heb je geen RAID opstelling.
Om met 1 schijf te werken zou je dus een normale SATA controller moeten hebben, deze werkt met 1 of meer schijfen.

Als je het niet kunt volgen zou je kunnen googlen naar RAID mogelijk in combinatie met SATA.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ben ik gewoon heel dom maar dit is wat ik wil:

Heb me main schijf, een ide schijf, en die 300gb sata wil ik daarbij hebben. Hoe krijg ik dat werkend?

Handleiding etc heb ik al gelezen.

Verwijderd

Eerlijk gezegt.. lijkt me dat verhaal een beetje sterk..
--> Raid controllers vereisen geen raid arrays..
Je kunt er echter wel een Array aanhangen..
Mijn pa zijn Raid 1 array ging stuk door een gammele schijf, kapotte eruit.. array verwijderd.. en sindsdien draait hij op 1 schijf..
Echter met de div Nforce Chipsets en Maxtor sata schijven zijn bizar veel problemen.. en hoe het exact zit is mij ook niet duidelijk.. --> ik zou het gewoon niet eens proberen :)..
Zolang je je raid adapter niet hebt geinstalleerd in windows echter kan ik me voorstellen dat het zowieso niet vlekkenloos draait.. (slecht gelezen)
Probeer dat eerst...of stop hem anders in een ander systeem? Wellicht die van den alwetende maat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mjah als er zoveel problemen zijn waarom verkopen ze die dingen dan? heb alleen maar maxtor ide schijven en echt nooit problemen, die maat zij neem eens sata is beter etc (terwijl ik eigelijk gewoon weet dat het niet zoveel boeit maar ik dacht handig voor in de toekomst misschien, nou daar heb ik nu al een lading spijt van van hier tot tokio) maar ik mail die gozer wel, en anders probeer ik nog om windows alleen op die sata schijf te installeren en als dat niet werkt dan stuurt ie hem maar lekker terug naar de winkel en regelt die maar die ide schijf met zijn mooie praatjes.

Maar als ik het dus goed begrijp is er niet een manier om gewoon simpel die ide + sata schijf tegelijk te laten werken?

• DWattel
jawel hoor maar dan moet je twee schijven gebruiken op je RAID SATA.

Ik heb zelfs 2xIDE(4x met DVD-ROM/RW) en 2x 80G Maxtor op RAID.
En anders moet je toch echt een gewone SATA controller kopen.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe krijg ik dat dan werkend? (heb dus maar 1 ide en 1 sata schijf) controller kopen is geen optie want dat kost geld.

ik wil dus gewoon die 300gb sata als opslag schijf hebben, niks geen raid of wat dan ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 22:21 ]

• DWattel
Dan moet je terug naar de winkel, zo gaat het nooit werken.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Waarschijnlijk kan je in je (SATA)BIOS de mode voor je geintegreerde raid controller zetten, kijk eens of hier de optie IDE bij zit, hij hoort in ieder geval niet op raid te staan als je maar 1 schijf gebruikt.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

DWattel schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:19:

Neen.. echt serieus niet nodig om 2 schijven aan elkaar te knopen..
Het KAN.. maar hoeft niet..

@ts heb je de tips uit deze faq al bekeken? --link--
Zoek op "Compatibiliteit Maxtor"

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

DWattel schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:19:

sorry hoor maar dit is gelul. Je kan prima 1 schijf op een raid controller hangen en hem los gebruiken. Sterker nog ik heb dat hier zelf gewoon werkend. De controller werkt dan gewoon als een standaard sata poort. Dit is op elk mobo / controller het geval,

hier dus raid 0 op promise en standaard sata om mijn raid via controller

enne ts, met zoveel posting zou je toch eigelijk de Edit knop al moeten kennen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 24-04-2006 22:43 ]

Verwijderd

heb je uberhaupt op die link gekeken die ik in mijn post geplaatst had ?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Soms helpt het om die ene schijf als raid 0 array neer te zetten (dus wel in zijn eentje), dat zou je kunnen proberen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:43:
heb je uberhaupt op die link gekeken die ik in mijn post geplaatst had ?
Ja. Alleen ik denk niet dat dat het probleem is.

De RAID bios staat als het goed is uit, in de bios heb ik wel ide raid aangezet (daaronder staan alle opties voor ide1 tm sata4 op disabled, als ik die aanzet gaat alles flippen). Als ik nu bij systeembeheer kijk is de sataschijf wel online, alleen niet geformatteerd. Als ik wil formatteren lukt dat niet en komt windows met een foutmelding waar je niks aan hebt (kijk in het logboek waar vervolgens niks instaat waar je iets mee kan). Daarna is de schijf ook verdwenen uit systeembeheer totdat je reboot. Eerst kon zelfs de schijf niet online komen.

Ik heb de jumper btw verplaatst zoals in de faq stond maar dat helpt blijkbaar dus niet.
Pagina: 1