Raid power save?

Pagina: 1
Acties:

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik wil graag een 1TB fileservertje bouwen, dmv een 4 á 6 port Raid 5

mijn "eis" hiervoor is lage geluids productie (lage energie verbruik)
ut hoeft niet snel te zijn, 8 mb/s over het netwerk is mooi zat.

Ik wil graag met de Via Epia MII 12000 windows booten vanaf een CF kaartje (lekker stil)

Mijn vraag is, ik wil de raid array eigenlijk alleen aan hebben staan (hd laten draaien) als die gebruikt wordt, net zoals een usb hardeschijf. Dit omdat ze toch maar een 1 of 2 per dag gebruikt worden. Dit voorkomt dan ook geluidsproductie en bespaart nog wa energie ook.
Is dit wel mogenlijk?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Hier stond eerst onzin.

Misschien nuttig:
Waarom niet gewoon de pc in standby modus zetten en x aantal minuten inactiviteit en met Wake On LAN de server weer tot leven wekken?

[ Voor 157% gewijzigd door The__Virus op 24-04-2006 22:34 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-02 13:03
Volgens mij zijn er geen raidcontrollers die de aangesloten harde schijven in slaapstand kunnen zetten of uberhaubt zo'n stand ondersteunen. Ik ken het bovenstaande programmaatje niet, maar als het werkt dan vrees ik dat op het moment dat zo'n schijf in de slaapstand komt deze door de controller vakkundig uit de array wordt gezet. Omdat er meerdere harde schijven "uitvallen" zal de controller de array als failed markeren en bij raid5 is het dan waarschijnlijk bye bye data.

Ik vermoed dat er twee oplossingen zijn:
- De pc en het array 24/7 aan laten staan.
- De pc na x minuten in standby laten gaan en met Wake On Lan er weer wakker schudden als je je data wil benaderen. Overigens geen idee of het mogelijk is...

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.