Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding te groot

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Ik ben bezig mijn PC in een CD speler te bouwen. Gaat op zich best, alleen het grootste probleem is de voeding. Ik heb een kleine voeding maar die heeft geen extra kabel (die vierkante geel zwarte) voor de AMD 2600 die hij moet gaan aansturen. Een standaard voeding is te groot. Dat wil zeggen, hij is te breed, in de lengte heb ik wel genoeg ruimte.

Zijn er hier mensen die wel eens hun voeding hebben aangepast m.b.t. de ruimte? Kan dat veilig? Sowieso, waarom is een voeding altijd afgesloten?

Het is een hobbyprojectje, het mag dus niet teveel geld kosten, maar misschien is er een firma die voedingen van andere vormen maakt dan de standaard??

Sign here against sigs

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
je kan altijd nog het omhulsel eraf halen, de onderdelen wat verspreiden zodat het past en dan isoleren/custom doosje maken,
veel succes iig

Verwijderd

Ik heb mijn voeding wel ingekort ja, Ik heb mijn koellichaam stuk afgezaagt. en ik heb de kap eraf gelaten. De kap zit erop voor bescherming, dat je geen klap krijgt, en volgens mij heeft het ook iets met EMI te maken ( oid ;) ). Maar ik draai nu al een jaar een pc zonder kap en hij draait nog goed ;)

Tevens kun je die p4 stekker ook zelf aan je kleinere voeding modden, dat heb ik ook bij een andere pc gedaan. Gaat perfect ;)

Verwijderd

Bedoel je die P4 stekker?
Die kun je geloof ik zelf ook maken vanuit een molex stekker
Heb het hier ergens op GoT zie zwerven..
Zal er wel even naar zoeken
:)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, er zijn genoeg firma's die andere maten maken... Zoek maar eens op mATX... SilentX heeft een leuke 320 watt voeding... En animo bouwt ze ook, zij het met wat minder power...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Een voeding is standaard afgesloten omdat hier netspanning in gebruikt wordt. (het enige onderdeel in de PC waar netspanning te vinden is zelfs) Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat dit gevaarlijk is als een onwetend persoon zijn PC open schroeft en zomaar met zijn vingers deze componenten aan kan raken?
Als jij het risico durft te nemen dat deze componenten open en bloot in je kast hangen dan kan je best de behuizing er af schroeven, let dan allen wel goed op dat je de printplaat zo monteert dat de onderkant geen contact maakt met je kast (standaard ligt die print op afstandsbusjes) anders ben je heel snel aan een nieuwe voeding toe ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 09:29
De meeste hoogte (denk dat dat je probleem is) wordt in een atx voeding ingenomen door de koellichaampjes van je halfgeleiders in de voeding. Ik heb zelf een keer een voeding aangepast om deze passende te maken in een 1u server behuizing. Eerst had ik de koelplaatjes eraf geschroeft en daarna voorzichtig de halfgeleiders los gesoldeerd. De behuizing was van staal dus ik heb ze met wat mica ertussen gewoon tegen de behuizing aangeschroeft. Werkt al langer dan een jaar perfect en geruisloos. De behuizing wordt wel warm maar niet te.
Zolang je maar voorzichtig bent en goed kijkt wat je doet gaat dat gemakkelijk.

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Demoniac schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:03:
Een voeding is standaard afgesloten omdat hier netspanning in gebruikt wordt. (het enige onderdeel in de PC waar netspanning te vinden is zelfs) Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat dit gevaarlijk is als een onwetend persoon zijn PC open schroeft en zomaar met zijn vingers deze componenten aan kan raken?
Als jij het risico durft te nemen..
Dit is eigenlijk wel het antwoord wat ik zocht, het is dus puur voor de veiligheid. het is dus niet zo dat als je de voeding openlaat je PC op hol gaat door velden of zo.. :)

@RobLemmens
De hoogte is niet echt het probleem. Het is een CD-wisselaar geweest (met zo'n ronddraaiend geval waar 5 CD's in konden) en daar gaat de hoogte wel goed. Probleem is om de voeding naast het moederbord te krijgen.
Zou ik een micro ATX moederbord gebruiken dan kom ik er denk ik wel. Maar dan kan ik de uitbreidingskaarten weer niet kwijt (PCTV, firewire, betere geluidskaart e.d.)

[ Voor 24% gewijzigd door Marlibica op 24-04-2006 17:07 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Ik heb wat gevonden...
Waarom een hele nieuwe voeding kopen????...daarom ben je toch tweaker?

[EL] Zelf P4 stekker knutselen

plaatje zegt genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/Img_0031.jpg

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Jeuj! Dat ga ik doen!! :D

edit:

Erg fraai trouwens, jouw graniet PC

[ Voor 65% gewijzigd door Marlibica op 24-04-2006 17:14 ]

Sign here against sigs

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

omfg, het niveau daalt wel tot betreurenswaardige diepten hier :+
Kun je niet een 2U voeding pakken? Die hebben dezelfde hoogte en zijn iets smaller. Moet je wel aan een goedkope zien te komen (en als je een goedkope hebt gevonden: mail me :D)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm krikt het nivo wat op door posts te trashen... best leuk, maar niet hier.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Ik zou je afraden om te gaan solderen aan je voeding. Ik had hetzelfde probleem als jou, maar dan mbt de hoogte.

1) torren eraf gesoldeerd en met draad terug aan de PCB gehangen. (Tor + koellichaam was te hoog). Na 3 maand: grote vonk, want één draadje was losgekomen.
2) Hersoldeert, na ongv een maand was het finaal kortsluiting + rook.
3) Nieuwe voeding begaf het toen plots een stukje kabel tegen een 220V-stuk kwam.

De casing zit errond voor twee dingen: bescherming tegen een klap, en afscherming van magnetische velden. De spoelen die voor transformatie 220V -> 12V zorgen, wekken een trillend magnetisch veld op (50Hz). Die zullen dus andere elektronica beïnvloeden. Ik raad je bijvoorbeeld aan om je geluidskaart er ver weg van te zetten, anders zal je een mooie 50Hz-brom horen. Zelfde met een diskettestation (harde schijf is iets beter afgeschermt).

Als je de voeding uit zijn metalen doos haalt, zorg dan alsjeblieft voor een alternatief omhulsel. Een gigantische vonk + stress (shit, is het mobo kapot?!?) is niet leuk als je zo lang aan een mod hebt gewerkt.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Met open voedinge moet je heel erg oppassen !!!

Dit komt omdat de 230V eerst word gelijkgericht, dat levert een spannig op van 230V * sqr(2) = 325V

Dit gaat vervolgens naar een paar zware torren met een koellichaam, met dat koelichaam moet je op passen daars staat nl. 325V op. Dit hangt vrijwel direct aan het net. Mensen met wijnig verstand van elektronica raad ik dan ook af om met Open voedingen te gaan knutslen.

* Reinstein weet dat je al een oplossing hebt, maar wilde het toch graag even zeggen just in case of....

edit:

@Parasietje
Die spoelen waar jij over spreekt worden gebruikt om 325V naar 12V / 5V om te zetten, dit is gelijkspanning en geen wisselspanning.

Een geschakelde voeding werkt als volgt (korte uitleg):

wisselspanning -> gelijkspanning -> tor -> spoel -> meet ic -> stekkers

de tor wordt continue aan en uit gezet. hiermee wordt bepaald wat voor pulsen er door het spoel lopen. Deze zijn zo ontworpen dat er aan de andere kant 12 / 5 V uit komt. Het meetic bepaat vervolgens de snelheid en tijdsduur waarmee de tor schakeld. Dus als de belasting hoger wordt zal de schakelaar vaker en langer sluiten. Dit gebeurt ongeveer met een frequetie van 33 kHz

[ Voor 40% gewijzigd door Reinstein op 25-04-2006 20:32 ]

PC based oscilloscope

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
en die kleine voeding , ik hoop dat die genoeg vermogen kan leveren , anders kan je ook proberen de voeding op een alternatieve locatie te zetten, zoals vooraan in de kast

[ Voor 9% gewijzigd door successor op 25-04-2006 20:39 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Bedankt voor de waarschuwingen! Ik zat nog te twijfelen om e.e.a. open te werken, maar ik laat het toch maar uit m'n hoofd :)

Sign here against sigs

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12

AirX

Tweak Guru

Laat je niet bangpraten. Het is allemaal heel goed te doen. Zie: [rml]Passief Gemodde Voeding, Spanningsval [ pics][/rml] voor meer info (mijn oude projectje :P).
Uiteraard wel: VEILIGHEID VOOR ALLES. (heb je totaal geen ervaring met low-level prutsen met electronica, dan zou ik het niet doen)

[ Voor 18% gewijzigd door AirX op 29-04-2006 14:31 ]

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
idd erg leuk project. Ik begin er zelf maar niet aan. Ik kan goed met een soldeerbout overweg, maar dan moet je me wel vertellen wat ik moet solderen :).

Ik heb een leuke voeding nu die prima past en die met eerder genoemde oplossing uitstekend werkt. Toch bedankt voor je reply :)

Sign here against sigs

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

r.l.feenstra schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:25:

edit:

@Parasietje
Die spoelen waar jij over spreekt worden gebruikt om 325V naar 12V / 5V om te zetten, dit is gelijkspanning en geen wisselspanning.

Een geschakelde voeding werkt als volgt (korte uitleg):

wisselspanning -> gelijkspanning -> tor -> spoel -> meet ic -> stekkers

de tor wordt continue aan en uit gezet. hiermee wordt bepaald wat voor pulsen er door het spoel lopen. Deze zijn zo ontworpen dat er aan de andere kant 12 / 5 V uit komt. Het meetic bepaat vervolgens de snelheid en tijdsduur waarmee de tor schakeld. Dus als de belasting hoger wordt zal de schakelaar vaker en langer sluiten. Dit gebeurt ongeveer met een frequetie van 33 kHz
Omdat de TS al antwoord heeft, kaap ik even subtiel het topic ;)

Hmm, spoelen die op gelijkspanning werken? *consulteert cursus elektriciteit* dat kan bij mijn weten niet.

Ok, dus toch:
http://www.smps.us/power-supply.html
Leuk om dit te weten. Weet ik ook weer waar die enorme vonk vandaan kwam :Y)

Wel bizar overigens, dat die PFC-Preregulator eerst op gelijkspanning gevoed lijkt, en daarna op wisselspanning. Ik veronderstel dat die toch wel de 220V-AC gebruikt, want gelijkspanning transformeren heb ik nog weinig mensen zien doen ;)

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Parasietje schreef op maandag 01 mei 2006 @ 03:11:
[...]

Omdat de TS al antwoord heeft, kaap ik even subtiel het topic ;)

Hmm, spoelen die op gelijkspanning werken? *consulteert cursus elektriciteit* dat kan bij mijn weten niet.

Ok, dus toch:
http://www.smps.us/power-supply.html
Leuk om dit te weten. Weet ik ook weer waar die enorme vonk vandaan kwam :Y)

Wel bizar overigens, dat die PFC-Preregulator eerst op gelijkspanning gevoed lijkt, en daarna op wisselspanning. Ik veronderstel dat die toch wel de 220V-AC gebruikt, want gelijkspanning transformeren heb ik nog weinig mensen zien doen ;)
Het is eigenlijk vrij simpel als je met 50hz ac de spanningen wilt transformeren heb je een gigantische spoel nodig.
Dus het trucje van de schakelende voeding is gewoon de 220 ombouwen tot +110 en -110 dc en daarna dit DMV. transistoren met een snelheid van ong 10.000 hz door de spoel te rossen.
Daardoor kan de spoel veel kleiner worden en toch dezelfde engergie door geven.
(door de schakelende transistoren heet t dus schakelende voeding)
Pagina: 1