Visual Basic 2005 Express boeken

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:32

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik ben vanmiddag begonnen met het programmeren in Visual Basic, om precies te zijn met Visual Basic 2005 Express Edition (jep, het moet wel gratis kunnen natuurlijk :p). Nu ben ik wel enigszins bekend met het programmeren (in PHP en HTML/Javascript), maar het grafische programmeren zoals je in Visual Basic doet is nieuw voor mij. Nu wil is dus een goed boek aanschaffen, die mij helpt met mijn eerste stapjes. Ik ben eens op Bruna.nl gaan rondsnuffellen en vond daar dit boek: Basiscursus Visual Basic 2005 Express Editie uit de Basiscursus reeks van Academic Services, voor een goede prijs. Nu heb ik van mensen gehoord dat de boeken van Academic Services over het algemeen vrij goed zijn, zeker voor de beginners, maar geldt dat ook voor dit boek? Wat ik eigenlijk wil vragen, wat zijn jullie ervaringen met boeken voor Visual Basic 2005 Express Edition? Wat is een aanrader en wat niet (en waarom wel/niet)? Even voor de duidelijkheid, ik ben een beginner, dus het moet geen complete naslaggids zijn, maar een boek met HowTo's en tutorials, gericht op beginners.

ps: Als dit topic beter past in Programming of ergens anders, merk ik het vanzelf wel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Glaanie op 24-04-2006 15:39 ]

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je al enigszins bekend bent met PHP/Javascript zou ik niet voor Visual Basic.net gaan, maar voor C#. Dit omdat dit minstens net zo krachtig is als VB.net en imho meer toekomst heeft. De syntax volgt veel meer de reguliere talen wat het voor jou denk ik juist makkelijker maakt om in C# te programmeren dan VB.net.

Als tweede ken ik het boek niet, daar kan ik je dus niet mee helpen, wel wil ik je wijzen op MSDN (Microsoft Developer Network). Dit is een gigantische kennis database van Microsoft, speciaal voor ontwikkelaars van Microsoft software. Voor de Express editie is er veel documentatie bijgekomen speciaal voor beginners. Ik denk dat je hiermee al een heel eind kan komen:

http://msdn.microsoft.com...arp/learning/default.aspx

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je kunt beter bij computercollectief (www.comcol.nl) rondsnuffelen dan bij bruna.
Ik heb zelf Visual C# 2005 Express geregistreerd en dat geeft recht op een pdf-versie van het boek "Microsoft Visual C# 2005 Express Edition - Build a Program Now!". Dat geldt ook voor Visual Basic 2005 Express en "Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition - Build a Program Now!"
Die boeken geven al een aardige introductie van de mogelijkheden. Niet zozeer gericht op het programmeren, maar meer op de grafische mogelijkheden van interface programmeren.
Toen ik dat uit had, ben ik begonnen in "Visual C# 2005 Step by Step", ook van Microsoft Press en ook dat boek is beschikbaar in een Visual Basic versie. Ik vind het een erg duidelijk en toegankelijk boek, waarin je de taal en de specifieke mogelijkheden goed leert kennen.
De boeken zijn niet gericht op de Express Edition software, maar op de site kun je tegen verzendkosten een 180-dagen trialversie van de Profession Edition aanvragen, genoeg tijd om het boek helemaal door te werken :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:32

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Uhm, ik heb het niet over de .Net versies, of maakt dat tegenwoordig niets meer uit (oftewel zitten er .Net functies in de 2005 Express Editions?)? Wat ik altijd dacht is dat je Basic, C# en C++ als moeilijk, moeilijker, moeilijkst kon zien, vandaar dat ik voor de Visual Basic versie heb gekozen. Maar als jij zegt dat C# meer de syntax van de voor mij bekende talen volgt, zal ik die ook snel gaan downloaden en installeren.
Even terugkomend op de boeken. Ik heb voor Visual Basic 2005 EE een lijst met tutorials gevonden op Cespage.com, een vergelijkbare lijst zal vast ook wel voor Visual C# kunnen worden gevonden. Maar ik heb toch liever een boek in m'n handen. nu kan je het wel uitprinten enzo, maar dan geef ik liever 20 of 30 euro uit voor een goed boek, leest toch wat lekkerder.

Edit: Canaria, ook jij bedankt voor je antwoord. Ik zal daar zeker even rondkijken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Glaanie op 24-04-2006 16:05 ]

Verwijderd

VB 2005 Express = Light versie van VB.net

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 14:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Glaanieboy schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:02:
Uhm, ik heb het niet over de .Net versies, of maakt dat tegenwoordig niets meer uit (oftewel zitten er .Net functies in de 2005 Express Editions?)? Wat ik altijd dacht is dat je Basic, C# en C++ als moeilijk, moeilijker, moeilijkst kon zien, vandaar dat ik voor de Visual Basic versie heb gekozen. Maar als jij zegt dat C# meer de syntax van de voor mij bekende talen volgt, zal ik die ook snel gaan downloaden en installeren.
En je kan Frans, Italiaans en Spaans ook als opvolgende talen zien qua moeilijkheid :+. Oftewel: het zijn verschillende talen, qua moeilijkheidsgraad voor programmeren heeft het weinig te maken. Soms is de ene taal geschikt voor iets, soms de andere :)
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:05:
De IDE is misschien wat lichter en heeft minder mogelijkheden, maar de VB.Net is exact hetzelfde :)

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 24-04-2006 16:09 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

KingCrash

Angry Rabbit

Ik heb vanmorgen het boek "programmeercursus visual basic 2005 "van academic service binnen gekregen(gekocht bij www.comcol.nl. (dus niet de express versie)

Ik heb het net even opengeslagen (sjah verder ben ik nog niet gekomen ivm werk). Maar het eerste wat mij opviel was de layout. Deze is naar hetzelfde principe als andere academic service boeken (ik heb boeken van vba/access/office en deze volgen dezelfde manier van uitleg/layout)

Het bevat korte opdrachtjes en een oefen-dvd met hierop voorbeelden.Dit alles duidelijk ingedeeld in hoofdstukken.
Zover ik het kon zien een prima boek, al is het nivo voor mij misschien wat te licht omdat ik al wat ervaring heb opgedaan in vb.net via vba/tutorials van het net.
offtopic:
maar de baas wilde dat ik dit boek doornam..

[ Voor 8% gewijzigd door KingCrash op 24-04-2006 16:13 ]

Angry Rabbit

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Visual Studio Express (waar Visual C# 2005 Express en Visual Basic 2005 Express deel van uitmaken) is de light versies van Visual Studio 2005 Basic of Professional. Allemaal maken ze gebruik van het .NET 2.0 framework. De voorganger was Visual Studio .NET 2003 gebaseerd op .NET 1.1 framework. Officieel is het ".NET" dus uit de naam verdwenen al wordt die regelmatig nog zo genoemd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

waar zit de adder onder het gras met de lite versie ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 00:21:
[...]

waar zit de adder onder het gras met de lite versie ?
minder extra's, zo kun je bijvoorbeeld geen add-ins in de IDE gebruiken...
Pagina: 1