Toon posts:

[Kabel] Router probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit bij een klant met het volgende probleem:

Het gaat om een Casema Maxi kabel aansluiting. Dit is geleverd met een Motorola Ethernet modem.

Aan het modem heb ik een Linksys WRT54GS geplaatst. Hier zijn 2 pc's draadloos op aangesloten en 1 pc met UTP kabel.

Het gaat allemaal als een speer, totdat ineens na 2 dagen de verbinding wegvalt; De clients krijgen allemaal netjes een ip adres van de router, maar internet ho maar!

Nadat ik de router reset, en 'm opnieuw configureer, werkt alles weer. Soms voor een paar uur en soms een aantal dagen.

Als ik een pc rechtsreeks op het kabelmodem aansluit heb ik wel gewoon internet.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Mweh, die WRT54G dingen zijn kut :{

Moet je echt je router resetten (heb je al geprobeerd alleen je modem te resetten)? Je kan ook met je MTU spelen, maar ruil 'm als het kan voor een degelijke router in.

tenzij je een versie waar nog geen rukfirmware op staat.

Verwijderd

Als de internet verbinding weg is bij de clients (met router ertussen) dan hebben ze dus begrijp ik nog wel een ip adres?
Aangezien de router het systeem is wat dan aan de WAN interface het public IP krijgt, is er nog een IP op de router aanwezig als de verbinding weg is?

Je zou inderdaad met de MTU kunnen experimenteren.
En het zou heel goed kunnen dat de router gewoon vastloopt.

Veelal draaid op een router gewoon een verkapte linux, en zijn routers vaak zeer simpel
vast te laten lopen. Als ik bijvoorbeeld mijn router's wan interface bestook met een zooi niet afgemaakte TCP "SYN's" met bijvoorbeeld een nmap portscan, dan loopt ie gewoon vast. |:(
Iets wat niet zo mogen, want een TCP verbinding kan altijd onvolledig zijn.
Het is wat mij betreft een test geworden voor netwerk spul, en vooral routers.. NMAP kan de meest smerige ruwe netwerkzooi en-masse uitspugen en is daarmee een echte test.

Wat ik je ook aan kan raden om precies te kunnen achterhalen wat er gebeurd op zo'n netwerk achter de router, is een linux laptopje meenemen naar je klant, met daarop ettercap.
Je kan dan via ARP poisoning al het verkeer analyseren. In ettercap zit ook een beperkte sniffer, maar je kan beter het resultaat met etherreal bekijken. Die is wat netter.

Kan begrijpen dat je misschien niet al die moeite gaat doen bij een particuliere klant. Maar probeer dan op zijn minst routers te selecteren (testen) die je wil gebruiken bij klanten. Want veel huis-tuin en keuken routers zijn gewoon absolute bagger. (zelfs de varianten van bekende merken)

Verwijderd

Topicstarter
MTU waarde verlaagt van 1500 naar 1400.

Draait nu al 1 week zonder problemen.

Bedankt!

Verwijderd

Andere (3rd party) firmware erop gooien. DD-WRT en HyperWRT zijn de beste die er zijn.
Leuke ervan is dat je ook nog eens extra opties krijgt in je router :)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Ja, jammer dat dat niet gaat bij de nieuwe serie routers.

Verwijderd

foutje!

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 23:30 ]

Pagina: 1