[Geluidsstile] Antec Sonata II

Pagina: 1
Acties:

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-02 13:25
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de geluidstilte van mijn PC.
Deze bestaat uit onder andere de volgende onderdelen:

Antec Sonata II
Zalman CNPS7700-ALCu Aluminium, Koper (CNPS7700-AlCu)
Hitachi Deskstar T7K250 250 Gb SATA-II 8 Mb

Ik heb een processor (AMD) gekocht zonder koeler, aangezien ik de Zalman beter acht dan de standaard processor. Ik kan deze op 3 standen zetten en draait op de laagste stand. Ook de koeling/voeding die standaard in de Sonata zit draait op de laagste stand. Nu hoor ik toch nog als ik aan het downloaden ben de pc draaien en de harde schijf de gedownloade bestanden verwerken (niet overdreven hard geluid dat ik niet kan slapen, maar het zou wel minder mogen).

Ik heb iets gehoord over speedfan wat nog het een en ander aan kan passen, maar ik weet niet of dat werkt bij mijn kast. Ik heb in ieder geval geen idee hoe het werkt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met speedfan kun je, mits het moederbord het ondersteund, de fan's regelen die aangesloten zijn op het moederbord. Maar jij geeft aan dat je de hardeschijf nog te veel geluid vindt maken. Daarvoor heb je b.v. een HDD Silencer of de heatsinks met heatpipe's van Zalman. Beide zorgen voor extra koeling van de schijf en hangen de schijf op in rubbers, zodat trillingen van de hardeschijf niet doorwerken naar de Pc behuizing. Nu is de HD Silencer een gesloten behuizing, waarschijnlijk zal deze ook het stilst zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 24-04-2006 12:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• OfNoAvail
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

OfNoAvail

Beter een half gezegde...

In de Sonata hangen je HD's ook min of meer op rubber. Ik denk dat de beste manier om 'm nog stiller te krijgen, een gesloten HDsilencer omhulsing te kiezen.

Ik hoor je niet over de voeding, persoonlijk vind ik de voeding van de sonata niet super bijzonder stil... just a thought.

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
In latere builds van de Sonata II zit wel een stillere voeding :)

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-02 13:25
De voeding is inderdaad ook niet helemaal geruisloos.
SJ_online schreef op maandag 24 april 2006 @ 12:33:
In latere builds van de Sonata II zit wel een stillere voeding :)
Over welke latere builds heb jij het dan? Stel dat ik nu nog garantie heb en ik mijn voeding op de 1 of andere legale manier naar zijn grootje laat gaan, kan ik dus aanspraak maken op een nieuwe (stillere) voeding?

Ik zal proberen of ik iets met Speedfan kan bereiken, anders zal ik eens kijken naar een HD silencer.

Verwijderd

op de een of andere manier zorgt die kast ervoor dat de harde schijven een takke lawaai maken.

ik heb een silent max iig gekocht.

Weet niet of mijn voeding lawaaierig is. Zou eigenlijk niet mogen als ze ermee adverteren. Silence is beautifull

Verwijderd

In de praktijk blijken kasten van Arctic, Silentmaxx en Nexus ook erg stil te zijn.
Nadeel van Arctic is de beperkte upgrade mogelijkheden door de manier waarop de HDD geplaatst wordt en de voeding is gepositioneerd.

Verwijderd

Ik heb de Sonata 1, met 380W voeding. De 120mm fan die er standaard in zat lag er na twee maanden al uit, vervangen door twee Nexus fans. Verder is de voeding op dit moment de grootste
bron van lawaai voor mij.

Mijn collega heeft dezelfde kast en deze voeding onlangs vervangen door een Enermax voeding vanwege grotere energiebehoefte van zijn systeem. Het heeft ook behoorlijk gescheelt in geluid volgens hem (hij heeft ook 2x Nexus 120mm).

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16
Roncom schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:59:
Hitachi Deskstar T7K250 250 Gb SATA-II 8 Mb
Nu hoor ik toch nog als ik aan het downloaden ben de pc draaien en de harde schijf de gedownloade bestanden verwerken (niet overdreven hard geluid dat ik niet kan slapen, maar het zou wel minder mogen)
Probeer eens hitachi Feature tool. Daarmee kun je seek (en write) geluiden verlagen. Heeft bij mijn hitachi schijf geholpen :)

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1