[ubuntu]network unreachable, lo weg,... na static IP toewijz

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sja, mijn Ubuntu opgezet met DHCP bij me thuis op mn laptop. Werkte allemaal perfect.

Ik kom op school, en edit in mn /etc/network/interfaces de lijn iface eth0 inet dhcp als commentaar, en voeg volgende toe:
iface eth0 inet static
adress 172.10.100.101
netmask 255.255.0.0/16
gateway 172.10.0.2
dns-nameservers 10.60.64.7

Onder windows werken deze perfect hé, maar op mn Ubuntu geeft 'ie bij een ping van google host not found en bij een ping van de DNS network unreachable.

Ifconfig geeft enkel eth0 weer (wel met juiste IPadres en subnetmask), blijkbaar is mijn loopback verdwenen?!?

Na eventjes te hebben zoeken heb ik ook in de /etc/resolv.conf nameserver 10.60.64.7 bijgezet en in de /etc/dhcp3/dhclient.conf prepend domain-name-servers 10.60.64.7 ge-edit.

Noppes, niks, nada, rien, enzovoort.

iptables staan af btw.

Wie oh wie kan mij helpen, want ik weet het absoluut niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:42:
Onder windows werken deze perfect hé
Je hebt geen static route(s) aangemaakt :) zie man route.

/edit ohja:
code:
1
sudo ifconfig eth0 up

[ Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 24-04-2006 11:51 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt geen static route(s) aangemaakt :) zie man route.
Thx, heb het meteen geprobeerd. Eerst route met mijn gateway, route add -net 172.10.0.2 netmask 255.255.0.0/16 eth0 right?

Wel, dan krijg ik volgende: 255.255.0.0/16: host name lookup failure

*cry*
/edit ohja:
code:
sudo ifconfig eth0 up
Daar had ik al aan gedacht :) (ook via invoke-rc.d network restart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kijk es goed naar die EXAMPLES

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 11:05
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 12:10:
[...]

Thx, heb het meteen geprobeerd. Eerst route met mijn gateway, route add -net 172.10.0.2 netmask 255.255.0.0/16 eth0 right?
Lijkt me nogal dubbelop. ik zou gewoon eens 255.255.0.0 proberen, /16 is een andere notatie ervoor.

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mi scuzi, ik had mij mistypt. Ik had wel degelijk -host gebruikt ipv -net voor de route met de gateway (je moet blijkbaar eerst een route met de gateway apart maken eer je een route kan maken met een netwerk met een gateway)

Dat eerste voorbeeld met die 127.0.0.0 heb ik ook geprobeerd, en daarbij kreeg ik deze error: SIOCADDRT: invalid argument...
Lijkt me nogal dubbelop. ik zou gewoon eens 255.255.0.0 proberen, /16 is een andere notatie ervoor.
Maakt in dit geval niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

code:
1
route add default 172.10.0.2

Volgens mij bedoelen ze dit, maar als je je gateway al ingevoerd had in je configfiles dan lijkt het me niet zo zinnig het alsnog in te kloppen, maar je kan het allicht proberen.. kwaad kan het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Call Chuck Norris to roundhousekick me! |:(

ipv address had ik adress getypt...

Thx allemaal al voor de input, ik betaal jullie een (Belgishe :9 ) pint als iemand ooit naar Brussel afzakt :)
Pagina: 1