Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!
Bij RAID0 is de kans op data verlies 2 x zo groot als bij een enkele schijf omdat je van 2 schijven zo gezegd 1 maakt. Dus in plaats van dat er 1 schijf kapot kan gaan kunnen er 2 kapot gaan. En op dat moment ben je idd al de data kwijt. Daarin tegen gaat het wel een stuk sneller, dus voor je windows en je games bijvoorbeeld is het een aanrader.
Maar met de schijven van dit moment, is de kans op uitval zo klein dat het allemaal in de praktijk wel mee valt.
Toch zou ik geen belangrijke data op raid 0 zetten (of gewoon regelmatig backups maken), maar verder hebben al mijn computers RAID0 dus ik ben wel een voorstander.
Dat verhaal van die gedownloade file heeft niks met je RAID te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Operations op 24-04-2006 09:34 ]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Dan heb je vast ook de nVidia ingebouwde firewall op je ethernet aansluiting. Zoek daar eens wat over op, het schijnt dat die dit soort dingen kan veroorzaken.youngster schreef op maandag 24 april 2006 @ 09:30:
('k Heb een ingebouwde nvidia raid controller in asus a8n-e)
Daarom is het niet verstandig om belangrijke data op een RAID0 array te zetten. Maar het geeft een groot performancehit wanneer je de OS, program files, games, swapfile, cache, etc op een RAID0 array zet. Zie ook OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
In jouw specifieke geval ligt het niet aan RAID0, maar aan de schijf dat mechanisch iets mankeert. Of gewoon aan het geheugen. Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 24-04-2006 10:16 ]
Ik dacht nog, ik geef hem ff de makkelijke versieBalusC schreef op maandag 24 april 2006 @ 10:15:
RAID0 is niet de veroorzaker van onveiligheid. Maar bij RAID0 heb je wel meer kans op algehele dataverlies wanneer er mechanische mankementen zijn aan een der schijven. Schijven kunnen nou eenmaal kapot gaan, je verliest ook alle data wanneer je maar 1 schijf hebt en deze ter ziele gaat. Wanneer je 2 schijven in RAID0 hebt draaien, dan verlies je ook alle data wanneer minstens 1 schijf stuk gaat, ook al is de andere nog helemaal gezond
Daarom is het niet verstandig om belangrijke data op een RAID0 array te zetten. Maar het geeft een groot performancehit wanneer je de OS, program files, games, swapfile, cache, etc op een RAID0 array zet. Zie ook OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
In jouw specifieke geval ligt het niet aan RAID0, maar aan de schijf dat mechanisch iets mankeert. Of gewoon aan het geheugen. Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Nooit geen problemen mee gehad. Ookal is het risico relatief hoger, met goede schijven heb je er geen last van. Backups maken moet je toch altijd al doen, zelfs met 1 schijf.
En dan nog te bedenken dat mijn RAID array onder mijn waterpomp gebouwt zit
Relatief gezien gaat het dus gewoon om het feit dat je met meer schijven meer kans hebt dat er één stuk gaat
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Same Here, maar raptor schijven zijn dan wel van iets hoger kwaliteit dan normale SATA/PATA schijven. Maar goed heb zowel raptors in raid 0 als sata en pata schijven en eigenlijk nog nooit problemen gehad.Predje schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:13:
Ik draai al bijne 1,5 jaar 2 western digital Raptors van 74gig op RAID0.
Nooit geen problemen mee gehad. Ookal is het risico relatief hoger, met goede schijven heb je er geen last van. Backups maken moet je toch altijd al doen, zelfs met 1 schijf.
En dan nog te bedenken dat mijn RAID array onder mijn waterpomp gebouwt zit
Het hele punt is ook dat "striping" ooit "raid" genoemd is, terwijl het niet redundant is (doordraaien als schijf kapot), dus geen raid. En daarbij raid is nooit een backup.
Ik heb zo'n beetje alles op raid 0, maar goed gebackupped, dus ik slaap vast