[Advies] Van WC naar lucht overgaan

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik heb nu ik denk een jaar of 2-3 een Aquarius II set in gebruik met daarbij het bijbehorende koelblok van Thermaltake voor m'n videokaart (Radeon 9800 XT). Mijn CPU is een Athlon XP-Mobile 1,8 Ghz welke op 2222 Mhz loopt met 1,525 Volt spanning :). Het zit in een doorlusstructuur in de volgende volgorde: pomp -> CPU -> GPU -> Radiator -> pomp.

Al met al is dit idle zo'n 46-47 graden en onder load (gamen) loopt dit op naar 54-55 C. Dit is nogal warm, maar op zich wel het al jaren prima. Nu heb ik echter de laatste tijd nogal veel last van spontane crashes in games, alleen maar in games. Daarom wil ik eigenlijk graag de waterkoeling wat ontlasten en dus een luchtkoeler kopen voor m'n Socket A CPU aangezien die het makkelijkst/goedkoopst te krijgen is en ik nog wat heatsinkjes op mijn videokaart heb geplakt waardoor een uitgebreide koeler daar eigenlijk niet meer gaat.

Graag dus advies over welke Socket A koeler te halen, ik heb zelf wat rondgekeken en mij leek een Zalman 7000B AlCu wel prima/mooi, maar is deze goed genoeg? Verder misschien advies over hoe mijn systeem wat stabieler te maken :).

Laatste puntje is overigens dat ik ook nog naar de spanningslijnen van m'n voeding gekeken heb en daar eigenlijk alleen opvalt dat de -5 lijn -2,75 is volgens Speedfan, zou dit ook de toevoer van spanning (via die molex) naar de videokaart kunnen zijn?

Verwijderd

Ik draai hier met een Zalman 7000cu (7volt) en een Athlon mobile 2600+ op 2500 Mhz en 1.825 Volt. Stressed een graadje of 55/60. Kan er mee door dus.

Nadeel vind ik dat die Zalman ook op 7 volt toch nog wel wat herrie maakt.
Zalman videokaart koeler, papst casefans, Samsung hardeschijven met zalman cooler en de voeding zijn onhoorbaar maar de cpu-koeler knetterd er bovenuit :(

edit: Tip om het stabieler te maken: Meer volt op je cpu? Als ik 2500 Mhz op 1.800 Volt draai heb ik ook last van die spontane crashes naar de desktop in games :)
1.525 Volt lijkt me helemaal niet zo veel voor 2.2Ghz. Dat haal ik met mijn 2600+ mobile nog niet eens stabiel geloof ik. (die 2800+ is een DTR?)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 02:13 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
de 7000 maakt indd best wat lawaai. mijn persoonlijk advies is om een Thermaltake Tower112 of iets in die richting omdat je daar gewoon een eigen cooler op kan plakken bijv een papst. dan kan je zelf kiezen of je voor lawaai maar cool of voor stil en wat minder cool.

• flipjevandejam
Zo'n Zalman 7000 zorgt dus niet echt voor verbetering van de temperaturen, hoogstens die van de GPU omdat die alleen dan dus gekoeld word door de waterkoeling.
Zo'n Tower van Thermaltake ziet er leuk en immens uit, maar ik heb mijn kast staan en ik ben bang dat hij dan gewoon mijn socket/moederbord gaat breken na verloop van tijd, dus ik denk niet dat dat echt een oplossing is. Ik was namelijk al zo'n andere tower van TT tegen gekomen:

De Sonic Tower:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/cooler/retail/cl-p0071/+CL-P0071_image/clp0071main.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door flipjevandejam op 24-04-2006 10:34 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De Thermaltake Big Tyfoon _/-\o_ Ik heb em op mijn p4 3.0 Ghz en die wordt stressed niet warmer dan 38 graadjes. Idle 28. Super stil, alleen zou je even moeten kijken of ie in je kast/op je mobo past :Y)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Je kunt ook een sterkere fan op je rad zetten, je airflow proberen te regelen, of zelfs een extra/2e/grotere radiator kopen, dat is misschien nog wel goedkoper (en bijna zeker te weten efficienter) dan luchtkoeling en waterkoeling combineren om het zaakje te ontlasten...

http://specs.tweak.to/16495

• flipjevandejam
Hmm, wat voor radiator zou me dan aanraden? Ik heb vooral het idee dat de GPU zoveel hitte afgeeft dat om die reden de temperatuur van m'n CPU ook zo omhoog gaat. Vandaar dat ik het onafhankelijk van elkaar wilde gaan koelen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb je in die tijd je OS al hergeinstaleerd, en/of drivers upgedate?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 21:58

Theo

moederbord

ik weet niet of een zalman 9500 past, maar dat is echt een topding. In Speedfaan toeren gezet op 850, en hij is echt niet hoorbaar, en houd m'n P4 streeed op 40 graden (1.5V @ 1.7V 2.0 Ghz@ 2.84 Ghz, slurpt +- 80-90 watt)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

theodouma schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:30:
ik weet niet of een zalman 9500 past, maar dat is echt een topding. In Speedfaan toeren gezet op 850, en hij is echt niet hoorbaar, en houd m'n P4 streeed op 40 graden (1.5V @ 1.7V 2.0 Ghz@ 2.84 Ghz, slurpt +- 80-90 watt)
9500 past niet op Socket 462

offtopic:
Ik ben er juist over aan het denken om van lucht naar water te gaan voor mijn Athlon Mobile

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 20:35 ]

Verwijderd

flipjevandejam schreef op zondag 30 april 2006 @ 13:49:
Hmm, wat voor radiator zou me dan aanraden? Ik heb vooral het idee dat de GPU zoveel hitte afgeeft dat om die reden de temperatuur van m'n CPU ook zo omhoog gaat. Vandaar dat ik het onafhankelijk van elkaar wilde gaan koelen.
Een airplex evo 360 is uitermate geschikt. Daar kun je 3x 120x120mm fans op monteren.
Zie V&A, daar staan er wel een paar :+

• flipjevandejam
Ik heb in al die tijd dat ik mijn pc nu heb misschien 2x serieuze problemen gehad met m'n OS, maar dan nog meer met biosinstellingen die instabiel bleken te zijn.
Verder zou ik niemand meer waterkoeling aanraden tenzij je het gewoon leuk of mooi vind (met allemaal lampjes en andere tierelantijntjes), want functioneel en meer performance biedt het dus niet (meer), tenzij je er echt honderden euro's tegenaan wilt gooien. Maar dan is de prijs/performance verhouding helemaal zoek (tov. luchtkoeling).

Ik zal even naar die radiator gaan kijken, thanx :). [edit] > Dat heb ik nu gedaan en op zich is het wel interessant, echter moet ik dan dat ding aanschaffen (mogelijk dat ik hem voor 35 euro kan kopen), echter moet ik er dan ook nog 3 fans bij kopen, weet ik niet zeker of m'n voeding 3 extra fans trekt (Q-tec 550 Watt) en kan ik nergens de site van Airplex vinden om info te krijgen over of het ding dezelfde kabelaansluitingen heeft als mijn Aquarius II.

[ Voor 28% gewijzigd door flipjevandejam op 01-05-2006 11:13 ]

Verwijderd

* (Radeon 9800 XT).
* Athlon XP-Mobile 1,8 Ghz welke op 2222 Mhz loopt
* Nu heb ik echter de laatste tijd nogal veel last van spontane crashes in games, alleen maar in games.
* --> (Q-tec 550 Watt) 8)7

Ik geloof dat we de oorzaak gevonden hebben, heeft niets met temperatuur te maken :P

Ok, even serieus: Je gebruikt een Q-tec, je gaat een (toch al behoorlijk stroom-verbruikend systeem) ook nog eens overclocken, en je kijkt raar op dat je spontane crashes krijgt? Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een andere voeding halen voordat je die Q-Tec in de fik vliegt en de rest van de systeem met zich meeneemt in zijn graf

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 11:36 ]

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Zelf geen last van met mijn 400-watter qtec...
en de mijne is wel ietsje meer overgeklokt ;)

[ Voor 35% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 01-05-2006 11:41 ]

Ici kann uw Werbung staan

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
nu nog niet mee , maar ik heb ervaringen met qtecs , en die gaa na een maand of 5-6 heel erg achteruit , de fan word rot , de voltages zakken in en de voeding kan minder vermogen leveren, dit heb ik namelijk aan de hand gehad bij twee qtecs

wacht je dan nog wat langer is het doemp doemp boem ....

[ Voor 12% gewijzigd door successor op 01-05-2006 13:44 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

offtopic:
@ the shadow
Andere voeding komt volgende week, de oude van El Snorro... O-)
Enermax 460W...(3,3v:35amp, 5,0v:35amp, 12v:33amp)

[ Voor 32% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 02-05-2006 22:38 ]

Ici kann uw Werbung staan

• flipjevandejam
Hmm, je hebt wellicht een punt mbt. de voeding, echter heb ik dus Speedfan meelopen, welke gewoon aangeeft wat de waarde van de voeding zijn (ook tijdens het gamen en als hij crashed). Deze blijven dus wel gewoon constant en het lijkt dus niet aan de voeding te liggen. Veel Qtecs zijn brak, (400W), maar ik heb me wel wat ingelezen in voedingen en ook begrepen dat de 550W versie echt wel goed resultaten geeft (relatief gezien ok).

Het topic gaat voor mij eigenlijk meer om advies over de koeling :).

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Volgens mij leest Speedfan de voeding trouwens ook niet goed uit. Mijn -5V lijn geeft hij aan als -8,78V, terwijl hij in het BIOS wel gewoon rond de -5V staat.
Maar die Q-Tec zo snel mogelijk naar de schroot brengen zal je systeem vast stabieler maken!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
flipjevandejam schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:49:
Hmm, je hebt wellicht een punt mbt. de voeding, echter heb ik dus Speedfan meelopen, welke gewoon aangeeft wat de waarde van de voeding zijn (ook tijdens het gamen en als hij crashed). Deze blijven dus wel gewoon constant en het lijkt dus niet aan de voeding te liggen. Veel Qtecs zijn brak, (400W), maar ik heb me wel wat ingelezen in voedingen en ook begrepen dat de 550W versie echt wel goed resultaten geeft (relatief gezien ok).

Het topic gaat voor mij eigenlijk meer om advies over de koeling :).
Ik heb hem nu voor een half jaar maar nog geen problemen mee gehad en mooi stabiele lijnen. Verbazingwekkend is ie nog stil ook. Maar ook echt stil :Y)

• flipjevandejam
Volgens mij zit het probleem hem dus echt in een soort van hittebeveiliging in de processor of GPU, aangezien ik net nog even getest heb hoe de spanningslijnen zich houden en dit blijven perfect constant. Echter als de temperatuur >=56 C word, loopt de game gewoon vast (m'n pc niet overigens). ATI VPU recover staat overigens uit :).

Ik heb dus het idee dat de GPU gewoon te heet wordt ofzo, wat dus makkelijk te fixen is met betere koeling, echter vraag ik me af of een tweede radiator effectiever is dan gewoon de CPU op lucht te zetten en de WC opstelling voor de GPU alleen te gaan gebruiken.
Pagina: 1