Toon posts:

Snelste RAID0 setup (completePC)

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys,

Ik begin even met mijn complete systeem..
Pentium M 740 @ 2.7ghz
2x 512mb HyperX PC3200
Asus P4C800-E Deluxe
XFX Gforce 6800 128mb
2x WD Raptor 74gb in raid0 aan de onboard controller

Nu wil ik overstappen naar een sneller systeem, met name de snelheid van de harde schijf (nu 115mB/sc) omdat ik er later nog een paar wil bijplaatsen en de videokaart. Hierbij wil ik het liefste de Pentium M houden omdat ik daar helemaal verliefd op ben O+

Nu zit ik dus met een probleem.. Ik kan een Asus P4GPL-X halen. deze heeft PCI-e 16x en 1x waar ik een GF7900 in kan plaatsen.. maar dan zit ik weer met de opslag.. Er bestaan geen SATA Raid controllers met PCE-1 1x.. alleen maar 4x en hoger.

Maar nu kan ik ook een (dure) DFI 852GME-MGF halen, Hier zit een PCI-X slot op waar 250mB/sec ofzo door kan? Maar dan zit ik weer aan de AGP kaart :( maar alleen een tragere duurdere slechtverkrijgbare 7800GS inkan..

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen.. ik sta voor alles open :)

Verwijderd

Je wil snellere HD's? Dan kom je op SCSI uit. Standaard SATA "2" trekt 300 MB/s dus ik snap je probleem niet. Als je snellere HD's wilt, kan je de nieuwste raptors halen of SCSI. Elk normaal mobo heeft SATA aansluitingen die je met niet-SCSI schijven niet dichttrekt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou blijkbaar wel.. hoger als 115mB/sec gaat niet omdat de onboard promise raidcontroller nog steeds via PCI bus gaat.. (133mB/sec) en dan wil ik er in de toekomst nog meer schijven bijplaatsen ook.

SCSI heeft ook totaal geen nut.. waar moet ik de controller op aansluiten :S PCI? juist.. :(

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:50
Ik weet niet aan hoeveel schijven je denkt, maar de PCI-bus is echt niet zo'n verschrikkelijk probleem als je er niet meer dan twee schijven aan hangt en er verder niet veel op je PCI-bus zit. Je hebt toch ook geen harddisks die 300 Megabyte/seconde wegschrijven? Je redt het prima zo. Twee lekkere Raptors (74GB, evt. de ADFD versie) in een RAID0 en je bent echt wel blij.

^ Wat hij zegt.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Kies een SLI moederbord, zodat je in het 2e pci-e slot een pci-e 8x controller kaart kunt stoppen. Dat ga ik ook doen met mijn A8N-SLI, daar wil ik een Areca 1210 in stoppen, met 2 raptors eraan. Afhankelijk van de controller die je neemt kun je daar een heel stel hd's aanhangen, zonder dat je last hebt van de limiet van de pci bus...

Last.fm

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
volgens mij staar je je een beetje te veel blind op STR, bij normaal dagelijks gebruik heb je natuurlijk veel verschillende schrijf en lees acties, slim indelen van je programma's, je os en swapfile over schijven kan je waarschijnlijk veel meer mee winnen.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk wel aan zon 4x 74gb raptor..en met 2 zit ik al aan de cap van de PCI bus en natuurlijk kunnen er maar 2 aan de onboard raid controller..

een SLI mobo is idd een goed idee maar er bestaat er geen waar een Pentium M op kan draaien :(

Het verschil zal inderdaad niet al te veel zijn maar het gaat ook een beetje om het bling bling factor he :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 23:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan neem je toch een mobo met PCI-X slot, dat heeft een bandbreedte van 1066MB/s, moet toch zat zijn lijkt me :)

alleen is PCI-X en PCI-E niet echt samen te vinden op een mobo, dus je zult ergens consessies moeten maken. Of je wacht even tot de PCI-E x1 controllers er zijn, gezien die er op de korte termijn ook aan zitten te komen (nu PCI-E wat meer ingeburgerd is).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 22:19
Z-Dragon schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:46:
Ik weet niet aan hoeveel schijven je denkt, maar de PCI-bus is echt niet zo'n verschrikkelijk probleem als je er niet meer dan twee schijven aan hangt en er verder niet veel op je PCI-bus zit. Je hebt toch ook geen harddisks die 300 Megabyte/seconde wegschrijven? Je redt het prima zo. Twee lekkere Raptors (74GB, evt. de ADFD versie) in een RAID0 en je bent echt wel blij.
PCI-bus is altijd nog een gedeelde bus. Dus alle apparaten die er op zitten, delen de bandbreedte. Dus je luistert via je geluidskaart die er ook aanhangt, netwerkverkeer etc.

Misschien tijd voor een plank als de A8N-sli met een een Opteron 165, en dan lekker op 2,5 Ghz dual core...

• CTwiest
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 15:54
en een pentium M mobo met een raid controller onboard ?
zoals deze ? http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GLEO01&
daar kunnen ook 4 s-ata schijven aan.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:57:
Dan neem je toch een mobo met PCI-X slot, dat heeft een bandbreedte van 1066MB/s, moet toch zat zijn lijkt me :)

alleen is PCI-X en PCI-E niet echt samen te vinden op een mobo, dus je zult ergens consessies moeten maken. Of je wacht even tot de PCI-E x1 controllers er zijn, gezien die er op de korte termijn ook aan zitten te komen (nu PCI-E wat meer ingeburgerd is).
K8WE bijv O-) maar daar kan weer geen pentium M op ;)

Als die 1x pcie kaarten er aan zitten te komen dan zou ik daar ook even op wachten.

specs

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

_Ernst_

Mark It Zero!

CTwiest schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:00:
en een pentium M mobo met een raid controller onboard ?
zoals deze ? http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GLEO01&
daar kunnen ook 4 s-ata schijven aan.
Dan loop je nog steeds tegen de limiet van de pci bus aan. Dus als je aan dat mobo 4 raptor schijven hangt, zul je niet de volle performance uit die schijven halen...

Last.fm

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Toevallig in een ander topic gelezen, dat de PCI-e 1X RAID controllers er inderdaad aankomen: PCI-Express x1 + HDD's (non-RAID)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:14:
[...]

Dan loop je nog steeds tegen de limiet van de pci bus aan. Dus als je aan dat mobo 4 raptor schijven hangt, zul je niet de volle performance uit die schijven halen...
Yep true..

maar dat mobo is opzich wel geschikt.. ik koop dat ding en gooi er een 7900 op.. ik spaar door en wacht.. op een sata raid 1x controller en boeken :D alleen moet er wle meteen weer ddr2 ook op :( en geen sata raid geloof ik..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 00:25 ]

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

_Ernst_ schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:14:
[...]

De ICH6 southbridge heeft de SATA-poorten niet aan de PCI-bus hangen. Dus dat zit wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:31:
[...]

De ICH6 southbridge heeft de SATA-poorten niet aan de PCI-bus hangen. Dus dat zit wel goed.
proof? :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja, zeg... kom ik je helpen, is het nog niet goed. Op de Intel-site staat info over al hun chippies, dus daar kan je terecht voor proof :)

Edit: bij de weg... jouw mobo heeft toch een ICH5R sb? Die SATA paden lopen ook niet via de PCI-bus, dus je kan het ook zelluf alvast uitproberen.

[ Voor 36% gewijzigd door John_Glenn op 24-04-2006 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
lool natuurlijk is het goed ik wou het alleen evenzeker weten zodat ik niet 1 of andere miskoop maak ;)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik gok trouwens dat je Raptors sowieso sneller zijn via de ICH5 dan via de Promise controller, ik meen me nl uit die tijd te herinneren dat de Intel controller het snelste was wat er op SATA-gebied te vinden was.
Is alleen nogal een klus om RAID-set over te zetten naar andere controller, tenzij je een backupschijf ernaast hebt?

Verwijderd

Topicstarter
ic maar de ICH5 controller ondersteund geen raid.. :( dan moet ik maar zonder raid draaien zolang er nog geen pci-e 1x controllers zijn...

Verwijderd

Wat is de meer waarde van een Areca ARC-1210 met maar 2 36GB Raptors SATAI en 2 Hitachi Deskstar T7K250 SATAII drives beide sets in RAID 0.
De 2 Raptors en Deskstars zitten nu op de Nforce 4 SATA connectoren.

De Raptors halen 190 MB/s burst
De Deskstars halen 160 MB/s burst

Wat gaan de drives doen als ze aan een Areca ARC-1210 hangen?

Is het de moeite waard om voor 350 euro een hardwarematige RAID controller te kopen?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:07:
ic maar de ICH5 controller ondersteund geen raid.
Volgens de Asus site heb jij een ICH5R... http://www.asus.com/produ...odel=175&l1=3&l2=12&l3=30
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:24:
Is het de moeite waard om voor 350 euro een hardwarematige RAID controller te kopen?
Volgens mij ben je voor dat geld beter af met een stel nieuwere Raptors, maar je zou eens naar Femme's BenchDB resultaten moeten kijken om het zeker te weten.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:29:
[...]

Volgens de Asus site heb jij een ICH5R... http://www.asus.com/produ...odel=175&l1=3&l2=12&l3=30

[...]

Volgens mij ben je voor dat geld beter af met een stel nieuwere Raptors, maar je zou eens naar Femme's BenchDB resultaten moeten kijken om het zeker te weten.
ja maar dat 479 mobo niet..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:24:
Wat is de meer waarde van een Areca ARC-1210 met maar 2 36GB Raptors SATAI en 2 Hitachi Deskstar T7K250 SATAII drives beide sets in RAID 0.
De 2 Raptors en Deskstars zitten nu op de Nforce 4 SATA connectoren.

De Raptors halen 190 MB/s burst
De Deskstars halen 160 MB/s burst

Wat gaan de drives doen als ze aan een Areca ARC-1210 hangen?

Veel verschil tussen firm/software striping en hardware striping is er niet, aleen kan goeie caching op de kaarten wel een verschil uitmaken denk ik.

specs

Verwijderd

Je kunt een pci-e x4 op een pci-e x1 poort zetten, dan wordt de bandbreedte gewoon gecapped.
Aangezien pci-e x1 2x zo snel is als pci, kun je er gewoon 4 Raptors aan hangen zonder probleem :Y)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:04:
Je kunt een pci-e x4 op een pci-e x1 poort zetten, dan wordt de bandbreedte gewoon gecapped.
Aangezien pci-e x1 2x zo snel is als pci, kun je er gewoon 4 Raptors aan hangen zonder probleem :Y)
Wel eens geprobeerd? Volgensmij moet je daarvoor toch óf je kaart óf een stuk van je PCIe gleuf slopen. ;)

Verder denk ik dat de TS een keuze moet maken: PCIe of PCI-X. Je komt beiden immers nagenoeg nooit op een moederbord tegen, en zeker niet voor een Pentium M.
Laat ik het zo zeggen: vroeger probeerde ik ook te gamen op een bak die met 20MB/s over het netwerk stond te stampen. Je PCI-bus slibt dan inderdaad dicht, en van gamen komt niets meer. Je kunt dan beter voor een gescheiden oplossing gaan als je het mij vraagt. Dus een aparte game-machine en een server.
Dat is natuurlijk de meest ideale oplossing. Ik denk dat een 'best of both worlds' er niet echt inzit als je je Pentium M wilt behouden. Zelf heb ik een GigaByte GA-7A8DW voor m'n server, dual S940, 2xPCI-X 133MHz, AGP8x, 4xSATA. Dat is iig redelijk budget als je lekkere PCI-X sloten wilt, hij heeft 3 gescheiden PCI bussen namelijk.

Verwijderd

ja, dat stukkie plastic weghalen is natuurlijk niet zo'n probleem.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:12:
ja, dat stukkie plastic weghalen is natuurlijk niet zo'n probleem.
/me Fauna mompelt iets met garantie...

Maargoed, da's aan Lightnin om te bepalen of hij het een reële optie vindt ;)
Pagina: 1