Toon posts:

Laptop spontaan uit. Adapter?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop heeft de afgelopen 2 weken de akelige gewoonte om gewoon uit te floepen. Eerst gaat het beeldscherm op zwart en vervolgens gaat ie helemaal uit. Ik heb de fans gecheckt en die draaien soepel en ook de ventilatiegaten zijn vrij. Als ie uitgaat, duurt het eventje voordat ik 'm weer aan kan zetten. Kan dit betekenen dat de adapter stuk is? Je zou toch zeggen dat als ie stuk is dat de laptop het dan helemaal niet doet? Of kan het ook zo zijn dat de adapter er af en toe de brui aan geeft?

alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat de adapter niet helemaal goed contact maakt. In dat geval kan het zo zijn dat het niet helemaal lekker werkt (als je de draad iets beweegt dat de verbinding wegvalt).
Zit het ding er wel goed in? of zit hij wat losjes.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 23:40

Appie

F1RST Racing

Klinkt meer als een soort van hitteprobleem. Post eens wat meer spec's van je laptop en probeer de temperaturen uit te lezen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Als je Windows draait, wat geeft power management aan over je battery? Daar kun je zien of je battery wel geladen wordt. Wat doet je laptop trouwens zonder dat de battery erin zit, met de voeding aangesloten?

Verwijderd

Hoe zit het met je accu?
is die goed en zit die er in?

Verwijderd

Topicstarter
De adapter maakt goed contact.

De notebook is een Fujitse Amio EL-6800, met 1,7 Ghz processor, 256mb geheugen en 20 GB harddisk. Volgens PC Wizard is de CPU temp 75 graden. Het probleem speelde zich eerder nooit af, nu ineens.

Ik heb een keer de batterij eruit gehaald en toen ging ie na een tijdje ook uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, nog 1 ding. Het viel me een paar keer op dat de accu helemaal leeg was nadat de laptop uitgegaan was (terwijl hij vlak vóór het uitgaan nog helemaal vol was.)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Het klinkt inderdaad als hitteproblemen!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Is de accu niet gewoon oud?

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 11:55
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 22:48:
Oh, nog 1 ding. Het viel me een paar keer op dat de accu helemaal leeg was nadat de laptop uitgegaan was (terwijl hij vlak vóór het uitgaan nog helemaal vol was.)
Dit ruikt meer naar een kortsluitingkje ergens. Kan he tniet zijn dat er wat contactjes ergens een nogal stoffig zijn ofzo, en daardoor in een keer de accu leeg laten lopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet meer hoor. Soms gaat het dagen goed en dan klapt ie er zo weer een paar keer op een dag uit. :|

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:16

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dit doet de laptop van m'n ma ook (Aser Aspire)...
Ben er ook nog steeds niet achter wat het precies kan zijn, ik weet wel dat de accu rot is, als je de laptop gewoon een tijdje aan laat staan op accu spanning, en dan continu het percentage van de accu in de gaten houd, gaat hij in 10 minuten van 100 naar 85-80% en dan direct naar 25-20% en drie minuten later is ie leeg :/ hij doet het een kwartiertje hooguit.... :/
Maar ook zonder accu valt die laptop regelmatig uit ja... de temps zijn allemaal prima, en de ventilatie gaten zijn ook vrij.
Heel apart :/

[ Voor 2% gewijzigd door Spike_wolf op 24-04-2006 09:45 . Reden: typo ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Vlak nadat ik mijn vorige bericht geplaatst had ging het ook weer mis:
1. ik had mijn laptop op netstroom, de accu is helemaal vol
2. het scherm gaat op zwart, het beeld is nog heeeel vaag te zien
3. de laptop floept uit
4. ik moet eerst de adapter er even uithalen en er dan weer in doen, want eerder kan ik de laptop niet aandoen
5. de accu is helemaal leeg en gaat weer opladen

Windows XP geeft het volgende foutenrapport

BCCode : 1000000a BCP1 : 028807F4 BCP2 : 000000FF BCP3 : 00000001
BCP4 : 806F3DF1 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Verwijderd

2. het scherm gaat op zwart, het beeld is nog heeeel vaag te zien
Je backlight ging dus uit, maar je scherm zelf bleef draaien.
4. ik moet eerst de adapter er even uithalen en er dan weer in doen, want eerder kan ik de laptop niet aandoen
Iets als dit klinkt als kortsluitingbeveiliging?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dan concluderen dat de kortsluiting wordt veroorzaakt door de adapter? Want hetzelfde gebeurt namelijk ook als ik er géén accu in heb.

Verwijderd

Als ik zelf met een paperclip in mijn USB poort ga frotten, dan valt mijn laptop ook uit. De enige manier om hem dan te starten is:

-Stroom eraf
-Accu eruit
-Startknop 5 seconde ingedrukt houden
-Stroom erop
-Accu erin
-Starten.

Dit klinkt een beetje als hetzelfde?

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Ik heb een Asus Laptop en die had ook soortgelijke problemen.

Ik zeg niet dat jij hetzelfde probleem hebt, maar bij mij bleek de ingangsconnector los te zitten op de printplaat. (die van het voedingstekkertje)

In 1e instantie dacht ik hier niet aan omdat ik van buitenaf geen speling kon voelen.

Laptop helemaal tot het allerlaatste schroefje uitelkaar gehaald totdat ik er eindelijk bijkon, gesoldeerd en nu doet 'ie 't weer perfect.

Let wel een (spoed)cursus chirurg kan geen kwaad, wat een gefriemel.. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Apestaartje op 24-04-2006 10:21 ]

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat voor een proc zit er in? 75 graadjes volgens de schaal van Celcius is behoorlijk aan de hoge kant. Grote kans dat je proc zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen. Staat er in je BIOS een optie bij welke temp je laptop zichzelf uitschakelt? Mijn advies, schroef 'm open en inspecteer het koelblok van je rekenunit op stof.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
apestaartje schreef op maandag 24 april 2006 @ 10:21:
Ik heb een Asus Laptop en die had ook soortgelijke problemen.

Ik zeg niet dat jij hetzelfde probleem hebt, maar bij mij bleek de ingangsconnector los te zitten op de printplaat. (die van het voedingstekkertje)
Dat verklaart niet waarom de accu ineens helemaal is leeggelopen.

Kan het niet zijn dat de adapter kortsluiting veroorzaakt?

Verwijderd

Topicstarter
pong schreef op maandag 24 april 2006 @ 10:27:
Wat voor een proc zit er in? 75 graadjes volgens de schaal van Celcius is behoorlijk aan de hoge kant. Grote kans dat je proc zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen. Staat er in je BIOS een optie bij welke temp je laptop zichzelf uitschakelt? Mijn advies, schroef 'm open en inspecteer het koelblok van je rekenunit op stof.
Volgens mij ligt het niet aan de temperatuur, want gisteren startte ik de laptop koud op en na een minuut ging ie uit. Vervolgens heb ik 'm opnieuw opgestart en ging ie na 3 uur weer uit. In mijn BIOS kan ik een dergelijke optie trouwens niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens nog even SpeedFan geïnstalleerd en die heeft nu anderhalf uur lang de temp van de CPU gemeten. De CPU heeft een constante temperatuur van 75 graden, ongeacht wat ik op de laptop doe. Is dat goed of is dat foute boel?

• Pong
Het kan zijn dat je sensor kaduuk is. Wat voor een type proc zit er trouwens in (Pentium 4, M/Athlon, turion)?

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
CPU: Intel Celeron 2GHz

• Pong
Die mag geen 75 graden worden. Als je je laptop een tijd uit hebt gehad, geeft speedfan dan ook 75 graden aan? If so, dan doet je temp sensor het gewoon niet. De koellucht die uit de ventilatieopeningen komt, geeft een indicatie hoe warm je proc is. Krijg je een heel mager luchtstroompje dat behoorlijk heet is, dan is het waarschijnlijk een verstoft koellichaam. Is het een forse warme luchtstroom, dan hangt het een beetje af van de belasting van je compu of het inderdaad een koelprobleem is. Je zou ook kunnen kijken of je processorventilator wel elke keer begint te draaien, dat zou in ieder geval verklaren waarom ie het af en toe vertikt als ie net aan staat.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
De processorventilator werkt net als altijd. Soms blaast ie vrolijk erop los, dan is ie weer gedurende een paar minuten helemaal stil. Speedfan blijft een constante temperatuur aflezen van 75 graden, nu al meer dan 2 uur. PC Wizard 2006 leest overigens ook 75 graden uit.

• Pong
Als ie nadat de laptop een tijd uit is geweest ook 75 graden aangeeft, is je sensor stuk. Om vervolgens te bepalen of je , zoals ik op basis van jouw info vermoed, inderdaad een koelingsprobleem hebt, moet je proberen te bepalen of de luchtstroom voldoende is om de warmte van je processor af te voeren. Dat is een stukje ying en yang etc...... Kan hier niemand voor je doen. Over het algemeen is de temperatuur van de onderkant van je laptop ook een indicatie.
Tiop van de dag: Als ie uitvalt, check dan even met je hand hoe warm de onderkant van je laptop is. Als je dat een paar keer gedaan hebt, kan je in ieder geval zeggen dat er een relatie tussen beide factoren is of niet.
Als laatste kan je proberen met iets van Knoppix of andere bootable OS'en je Windows uit te sluiten. Opstarten van CD en kijken of ie uitvalt......

Geen Ping, wel Pong

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:16
Of probeer Sensorsview, dat gebruik ik en is ook een goed progje. Kent de meeste sensoren.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
De fans van de laptop werken niet anders dan anders, ook de temperatuur is niet hoger dan normaal als ik mijn hand onder tegen de laptop aan hou. Volgens mij is het probleem toch een voedingsprobleem omdat:
1. de accu kletsboem in één keer leeggetrokken wordt
2. een warmteprobleem zich (denk ik) volgens een bepaald patroon zou uiten

Mijn vraag is dan ook: kan een (gedeeltelijk) kapotte adapter zulke storingen veroorzaken?

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een aanvulling. Sensorview kan blijkbaar wel overweg met de sensor van mijn processor, want die geeft keurig temps aan tuusen 45 en 50 graden. Bedankt voor de tip, dat sluit hitteproblemen gelukkig uit! Maarre.... wat is het dan wel?

• Pong
Dat is een goede optie, maar het kunnen ook brakke verbindingen binnen in je laptop zijn. Zeker omdat je niet aangeeft dat de voeding asociaal warm wordt (een van de mogelijke kenmerken van half overleden voedingen). Misschien kan je een compatible voeding er aan hangen die dezelfde voltages en amperages aankan. Bij sommige zaken wordt er een 'niet goed, geld terug' policy gehanteerd, en kan je zo zonder al te veel financieel risico uitproberen of een nieuwe adapter verbetering brengt.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Hé, nou je het hebt over de voeding. De adapter wordt wel flink warm, ik schat zeker een graad of 50, als een warm (dus niet heet) kopje koffie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:31:
Nog even een aanvulling. Sensorview kan blijkbaar wel overweg met de sensor van mijn processor, want die geeft keurig temps aan tuusen 45 en 50 graden. Bedankt voor de tip, dat sluit hitteproblemen gelukkig uit! Maarre.... wat is het dan wel?
dit bovenstaande even negerend (ik vind 45-50 nog steeds vrij hoog): hou eens een stofzuiger tegen de ventilatie gaten van de cpu. !!! let wel dat je computer af staat, anders kan je je ventilator wel afschrijven !!!

verder, als de sensor deffect is: zet shutdowntemperature in je bios af/stel anders in

wat ik ook nog gezien heb bij acers: dat de invertor/backlight deffect is... zo snel mogelijk naar RMA dan als je nog garrantie hebt... als het pas verlopen is ook proberen, je weet nooit.

verder zou ik het ook niet weten, eventueel eens een andere voedingskabel aan mijn adaptor of de rest van de kabel eens controleren op een kabelbreuk (multimeter)

Verwijderd

Topicstarter
De ventilatieopeningen had ik al leeggezogen. De laptop draait al een hele tijd op 45-48 graden en dat levert geen problemen op. Hoe warm mag zo'n adapter eigenlijk worden, want zoals ik eerder al zei, die van mij wordt flink warm.

• Pong
Een graad of 45 a 50 voor een adapter is niet bijzonder. Prettig is anders, maar dat moet ie kunnen hebben. Ik heb verder geen suggesties die je met huis- tuin- en keuken tests kan uitvoeren. Zoals al eerder gesuggereerd door apestaartje kan het ook aan je aansluitingen in je behuizing zitten. Aangezien ik niet weet of die Amilo's een beetje makkelijk open te prutsen zijn, ga ik je bij deze dan ook niet aanraden je laptop open te breken om de interne stekkertjes te controleren. O-)

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
pong schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:58:
Aangezien ik niet weet of die Amilo's een beetje makkelijk open te prutsen zijn, ga ik je bij deze dan ook niet aanraden je laptop open te breken om de interne stekkertjes te controleren. O-)
Dat zal ik ook zeker niet doen. Ik heb vroeger geleerd van dingen af te blijven waar ik geen verstand van heb. :)
Pagina: 1