Static IP op Speedtouch 510?

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:00
N.a.v. [rml][ XP] Windows lightweight maken[/rml] wil ik de service DHCP client uitschakelen en toch gebruik kunnen maken van het netwerk en het internet. Nu staat de DHCP server op de 510 (multi user, dus met 4 ports switch en ingebouwde NAT router) aan en krijgen beide pc's automatisch een ip.
Nu het probleem:
met DHCP aan werkt alles prima. Stel ik handmatig een ip adres in (ip: 10.0.0.5 (ongebruikt), gateway 10.0.0.138 (speedtouch ip) subnetmask 255.255.255.0) en ik verbreek de verbinding en en maak hem opnieuw aan, dan doet ook alles het gewoon.
Stop ik dan de DHCP client service, gaat ook alles nog gewoon goed, totdat ik weer opnieuw verbinding maak. Dan doet het internet het niet meer, maar het modem is gewoon te bereiken (ping 10.0.0.138 en kan naar 10.0.0.138 browsen). Ping ik echter webpagina's, dan krijg ik: Pagina niet gevonden.

DHCP ip is 10.0.0.1 en die heb ik static kunnen maken, echter werkt het zonder DHCP client service alsnog niet. Stel ik de boel dus handmatig in mét DHCP service, dan zie ik dat ik wél het handmatig ingevoerde ip-adres gebruik (10.0.0.5), maar zonder de service werkt het niet meer.
Wat is hier het probleem?
De DHCP client service zou zonder problemen uitgeschakeld moeten kunnen worden. De enige service die ervan afhankelijk is, is WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery service en die had ik allang uitgeschakeld.

edit: de DHCP server geeft mij nu ook automatisch het ip adres 10.0.0.5, nadat ik dat dus eerder handmatig invoerde in Windows. Ook heb ik geprobeerd handmatig ip-adressen in de DHCP lease lijst in te voeren, maar die worden niet bewaard.

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 23-04-2006 21:47 ]

• Janus2700
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 13:54
dns ook op 10.0.0.138 ingevuld?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:00
Dat had ik inderdaad eerst wel. Werkte niet. Heb toen die van Planet Internet (mijn provider) geprobeerd. Deed het ook niet. Heb verder gezocht en kwam erachter dat die van Planet niet meer up to date was. Heb nu de nieuwste en hij doet het :). Dus probleem opgelost. Vreemd dat hij het met 10.0.0.138 het echter niet deed. Misschien dat daarvoor dus alsnog de DHCP client nodig is?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je DNS client cache heeft een standaard ttl van 30 minuten.
Daarna moet ie weer opnieuw een DNS query doen, uiteraard is de DNS "server" van een 510 niet te vergelijken met een normale DNS server (verre van zelfs).
Heb je daar dan ook nog eens een Lame DNS als forwarder in staan zijn de netwerk rapen gaar inderdaad.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device