Toon posts:

PCI Express x16 slot voor iets anders dan video

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af of het mogelijk is om een PCI Express x16 slot te gebruiken voor een x8, x4 of x1 kaart.
Dit zou interresant zijn bij de aankoop van een nieuwe mobo. SLI of crossfire zal ik toch nooit gebruiken maar het x16 slot zou ik wel voor andere doeleinden kunnen gebruiken.

Het enige moederbord waar ik van ben tegen gekomen dat er specifiek wordt gezegd dat de tweede x16 kan worden gebruikt voor x8 en kleinere kaarten is de K8N Master2-FAR

Maar zou je bijvoorbeeld in een Asus A8N-E een pci videokaartje kunnen doen en je pci-e x16 voor andere doeleinden gebruiken zoals een x8 raid kaart?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kunnen ze in principe allemaal :) Bij sommige combinaties, zoals A8N-SLI met een Areca SATA RAID controller moet je de BIOS van het moederbord updaten naar de meest recente versie. Maar het kan in principe gewoon :)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er mobo's zijn die maar 16 PCI-e kanalen hebben voor 2 videokaarten. Die dus of 1 videokaart alle 16 lijnen geeft, of 2 ieder 8 lijnen. Dit gaat meestal met een dongle die je op 2 manieren in het bord kan steken.

Als je zo'n mobo hebt dan kun je je 2e '16x' PCIe slot niet gebruiken tenzij je genoegen neemt met 8x voor je videokaart.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Nou in principe kan het dus niet. De meeste mobo's met PCIe x16 slikken gewoon geen Areca kaart; je hebt een SLI bord nodig dan werkt het wel.

Wellicht is het probleem het BIOS van het moederbord; die initialiseert het BIOS van de PCI-express kaart niet, althans dat vermoed ik. Zo wordt je Areca kaart (of iets anders) tijdens de POST dus niet 'geactiveerd' met als gevolg dat hij niet bruikbaar is.

Je leest ook vaak op de productpagina's van dergelijke mobo's dat het PCI-express slot "Graphics only" of iig dat er duidelijk bij staat dat hij voor een videokaart bedoeld is. SLI bordjes doen het over het algemeen beter; 70% daarvan is bruikbaar.

Eindconclusie: checken alvorens je iets koopt; anders kan je een grote teleurstelling te wachten staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 22:03 ]

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12 13:06
ShadowLord schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:57:
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er mobo's zijn die maar 16 PCI-e kanalen hebben voor 2 videokaarten. Die dus of 1 videokaart alle 16 lijnen geeft, of 2 ieder 8 lijnen. Dit gaat meestal met een dongle die je op 2 manieren in het bord kan steken.

Als je zo'n mobo hebt dan kun je je 2e '16x' PCIe slot niet gebruiken tenzij je genoegen neemt met 8x voor je videokaart.
dat zal ook genoeg zijn voor een moderne kaart zoals X1900XTX hoor.. AGP komt nu pas tegen zijn max aan ;) en er bestaan genoeg moederborden met 2x16 lanes ;) ~175 eurie..

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-12 00:00
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 22:02:
Nou in principe kan het dus niet. De meeste mobo's met PCIe x16 slikken gewoon geen Areca kaart; je hebt een SLI bord nodig dan werkt het wel.
Ik heb hier een 915GM Speedster-FA4 met een Pentium-M erop. Deze werkt prima samen met een Areca 1210 kaart.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit tests is bewezen dat de performanceverschil van 8x en 16x verwaarloosbaar is. Op de oudere SLI borden moet je inderdaad mbv een dongle de bandbreedte van de PCIe sloten instellen. 16x en 1x of 8x en 8x. Op de nieuwere SLI borden hoeft dat niet (BIOS instelling) en op de nieuwste SLI borden met 40 PCIe lanes (A8N32-SLI bijvoorbeeld) hoeft dat helemaal niet :+

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-12 19:04

Vaak dat nog niets eens, de opdeling in tweemaal 8x werkt vaak alleen in SLI modus, dus met twee videokaarten. Als je een video en andersoortige kaart combineert krijgt de videokaart 16x en het andere slot 1x. Misschien dat het met de chipsets die 32 lanes hebben wel goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 24-04-2006 10:55 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
BalusC schreef op maandag 24 april 2006 @ 10:26:
[...]
Uit tests is bewezen dat de performanceverschil van 8x en 16x verwaarloosbaar is. Op de oudere SLI borden moet je inderdaad mbv een dongle de bandbreedte van de PCIe sloten instellen. 16x en 1x of 8x en 8x. Op de nieuwere SLI borden hoeft dat niet (BIOS instelling) en op de nieuwste SLI borden met 40 PCIe lanes (A8N32-SLI bijvoorbeeld) hoeft dat helemaal niet :+
Nee, ok, maar je moet dus wel ff opletten wat voro mobo je hebt anders gebeuren er dingen die je niet verwacht. Dat bedoelde ik te zeggen. En idd, is het verschil tussen 8x en 16x niet bijster groot.

Lijkt me iig wel het verstandigste om voor een mobo te kijken wat 2 'echte' 16x sloten heeft. Die zijn over het algemeen een stuk volwassener in PCIe (in tegenstelling tot die mobo's met dongle zeker). En hoe meer bandbreedte hoe beter toch? :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ShadowLord schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:17:
[...]
Nee, ok, maar je moet dus wel ff opletten wat voro mobo je hebt anders gebeuren er dingen die je niet verwacht. Dat bedoelde ik te zeggen. En idd, is het verschil tussen 8x en 16x niet bijster groot.

Lijkt me iig wel het verstandigste om voor een mobo te kijken wat 2 'echte' 16x sloten heeft. Die zijn over het algemeen een stuk volwassener in PCIe (in tegenstelling tot die mobo's met dongle zeker). En hoe meer bandbreedte hoe beter toch? :+
overkill anyone, en het is 'gewoon' een bios instelling bij de meeste borden (of de oudere inderdaad met een soort jumper achtig iets) dus het heeft niets met SLI te maken dat alleen dan de 16x in 2x 18x PCI-E gedeeld kan worden ;)

of ik moet toch ernstig hebben zitten slapen

Bikemounts.nl op maar gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-12 19:04
GoldenSample schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:44:
[...]

overkill anyone, en het is 'gewoon' een bios instelling bij de meeste borden (of de oudere inderdaad met een soort jumper achtig iets) dus het heeft niets met SLI te maken dat alleen dan de 16x in 2x 18x PCI-E gedeeld kan worden ;)

Nou, als je kijkt bij bijvoorbeeld de specificaties van een Asus A8N-SLI dan staat er o.a. dit :
Expansion Slots
- 2 x PCI Express x16 slot
*SLI mode : x8 , x8
*Default(Single VGA) mode : x16, x1
- 2 x PCI Express x1
- 3 x PCI
En ik neem aan dat dit bij andere bordjes met de Nforce4 SLI net zo is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-12 20:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GoldenSample schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:44:
[...]

*Gooit emmer water over GoldenSample. :) Het is zeer verstandig om eerst goed na te gaan bij de fabrikant van het moederbord of in het tweede PCI-e slot ook daadwerkelijk een andere kaart dan een VGA kaart gestoken kan worden om dan de sloten op 8x te gebruiken. Vooral in het begin was er bijna geen enkel moederbord die dit ondersteunde als ik mij goed kan herinneren. In de loop der tijd zijn er wel BIOSen uitgekomen die het een en ander mogelijkmaken. Asus bijvoorbeeld schijnt dit inmiddels wel te ondersteunen, met de nieuwste BIOSen, tenminste ik heb gelezen dat Asus op de HCL van Areca voorkomt.. Dus even goed opletten voordat je een setje/moederbord koopt.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 25-04-2006 08:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 18:09

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Het tweede slot van een Asus P5WD2 (al dan niet premium) is maximaal pci-e 4x. Het eerste slot blijft ALTIJD pci-e 16x. Ik heb deze werkend met een Promise EX8350 hardware raid controller (ongeveer hetzelfde als een 8 poorts Areca maar dan beter IMHO :Y) ).

De nieuwere P5WD2-E doet weer wel splitten naar 2x pci-e 8x over zijn twee pci-e 16x sloten.

De Intel Bad Axe (975x bord van hun) heeft drie pci-e 16x sloten waarvan twee naar 8x gesplit worden en de laatste pci-e 4x is.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1