Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Blauwe ledjes inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 ledjes inbouwen in mijn kast, maar heb weinig verstand van voltages e.d. :?

Wie kan mij op weg helpen desnoods met een link, hoe ik dit stap voor stap moet aanpakken. Hoe sluit ik ze op de voeding aan (welke draden) wat voor weerstand e.d.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Op virtual-hideout.com, ik weet alleen niet meer precies wat de link nu was. Ik zal even kijken, of probeer even de voordehandliggende links...:)

Verwijderd

bij www.conrad.nl staan wel specs van LED's meestal lopen ze op 1,7V

Verwijderd

[SEARCH] ... |:(

... kijk eens op www.virtualhideout.net

Daar hebben ze een how-to/guide voor vervangen voor LEDs.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 11:05
Je kunt natuurlijk ook gewoon de bestaande groene/oranje/rode LED's vervangen door blauwe... hoef je d'r bijna niet bij na te denken... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 januari 2001 21:14 schreef Home-R-us het volgende:
[SEARCH] ... |:(
ik heb gezocht maar kon geen echte basic uitleg vinden, ik begrijp er geen hout van en de resultaten uit de search waren meestal wat ingewikkeldere vragen...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 januari 2001 21:19 schreef jurri@n het volgende:
Je kunt natuurlijk ook gewoon de bestaande groene/oranje/rode LED's vervangen door blauwe... hoef je d'r bijna niet bij na te denken... :)
Ja maar ik wil 2 extra ledjes, dus niet mijn hdd en power vervangen (doe ik misschien ook wel), maar 2 nieuwe toevoegen...

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08

botoo

💀 too old to die young

Op woensdag 24 januari 2001 21:19 schreef jurri@n het volgende:
Nee, dat gaat niet zomaar, sommige 'standaard' ledjes hebben een ingebouwde weerstand, dus domweg omwisselen gaat niet.
Btw, blauwe ledjes kachelen niet op 1.7 volt maar (ik dacht) 2.7 v.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Ik heb nergens op gelet, gewoon domweg vervangen. Geen problemen tot nu toe.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Gewoon verwissellen en als ze zwart worden
heb je pech nieuwe andere kopen dan maar

Verwijderd

of toch eens een voltmeter erover, hangen, spaart je weer 5 piek/stuk!! :+

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-11 09:12
Wat is er toch zo vet aan blauwe ledjes?

Verwijderd

ze zijn blauw! :9

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Ja maar ik wil 2 extra ledjes, dus niet mijn hdd en power vervangen (doe ik misschien ook wel), maar 2 nieuwe toevoegen...
Wat wil je precies doen? Gewoon twee leds op de 5V aanluiten?

Om een ledje op 5V aan te sluiten moet je er een weerstandje aanzetten. De waarde hiervan hangt af van je ledje. Stel ff voor: Ledje heeft 2,4V nodig en trekt 20mA. De waarde van het weerstandje is dan (5V-2,4V)/0,020A = 130 ohm! Als je er twee in serie zet, is de spanning in deze 'theoretische situatie' trouwens al bijna 5 volt (4,8) en zou je het dus gewoon kunnen aansluiten, evt. met 10 ohm...

zozo, weer lekker de docent uitgehangen (8>

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

ik heb mijn hdd en pwr LEDjes dus gewoon vervangen door blauwe (normale,zonder weestand), ver ook geen losse weerstand en er loop 5,12 volt doorheen. Werkt allemaal prima hoor.

• McBoom
  • Laatst online: 23-11 09:05

McBoom

Broem

Heb gister net mijn ledjes van mijn HQ45 vervangen door blauwe. Ging lekker makkelijk. Ziet er zeer :9~ uit. Werkte ook nog in 1 keer :D

The ramblings of an idiot

Verwijderd

gewoon parallel schakelen aan je bestaande led-jes

Verwijderd

ik heb het coole plan opgevat op op die 4mm die je aan elka kant over heb 3.5mm dik schiumrubber te plakken en dan is je coldplate meteen goed geisoleerd wat dachten jullie daarvan en heb je gewoon een 40x40 colplate nodig en 40x40 voldoet ook wel denken jullie niet

• McBoom
  • Laatst online: 23-11 09:05

McBoom

Broem

Op donderdag 25 januari 2001 11:02 schreef dirkster het volgende:
ik heb het coole plan opgevat op op die 4mm die je aan elka kant over heb 3.5mm dik schiumrubber te plakken en dan is je coldplate meteen goed geisoleerd wat dachten jullie daarvan en heb je gewoon een 40x40 colplate nodig en 40x40 voldoet ook wel denken jullie niet
:? in de verkeerde gepost?

The ramblings of an idiot

Verwijderd

Ik weet dat het topic nogal oud is, maar ik zou ook hetzelfde willen proberen.

maar nu is het voltage geen 2,4 volt maar 3,4 volt

De enige blauwe leds die ik kon vinden op conrad, die niet je netvlies aan puin branden :D

deze:

www.conrad.nl --> zoeken op artikel: 154284-02

sorry mensen, deeplinken wil niet |:(

ik snapte het verhaal van AcouSE wel, maar dat gaat hier niet op ;(

Iemand een idee?

of moet ik nu:
2x 3,4 paralel schakelen
5-3,4/0,02A = 80 ohm weerstandje?

2e optie:

4x 3,4 serie schakelen = 13,6 volt aan de 12 volt lijn hangen
dit gaat als het goed is niet vonken :D

Alvast bedankt ! :9

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 20:58 ]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ja, klopt gewoon 80 Ohm weerstandjes. En dan de leds parallel zetten met voor beide leds een weerstandje (2 weerstandjes dus)

code:
1
2
3
     |---weerstand---led---|
-----|                     |-------
     |---weerstand---led---|

en dus over de 2 uiteinden van het schema 5 Volt, wel op de + en - letten.
Kun je ook in de faq vinden.

edit:

4 leds in serie aan de 12 volt schijnt niet te werken, er moet dan toch nog 1 voorschakelweerstand (bijv 10 Ohm oid) voor.
Geloof dat leds een lagere weerstand krijgen als ze warm worden, waardoor er dus een grotere stroom gaat lopen, waardoor ze weer warmer worden, waardoor de weerstand lager wordt, enzovoort. Hier heb je geen last van met een weerstand ervoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Ikke! op 22-03-2005 21:03 ]

Klik mee voor GoT!........

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
voltage per led weten, en mA per led en dan kan je de rest voor weerstanden e.d. hier uitrekenen:
http://www.metku.net/inde...th=mods/ledcalc/index_eng

er staan 3 verschillende mogelijkheden: 1 led; leds in serie; leds in parallel

Verwijderd

Tering dat was snel !! :D

Aangezien ik niet echt zo technisch ben :p Ga ik voor het voorstel van "Ikke!" ...
4x led met 80 ohm weerstandje!!.. Top jonges :D!

Verwijderd

Okee ff op je site gekeken MrNGm .. Enumm er kwam wat vreemds uit, hoewel het er simpel uitziet..

Zou je dit kunnen toelichten? ik heb een screenie gemaakt:
http://img172.exs.cx/img172/7246/eugh9bl.jpg

Alvast bedankt!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Volgens mij klopt het wel wat dat programma zegt. Ze hebben hier 1 weerstand gebruikt en die in serie met een parallelschakeling van leds gezet. Bij mijn voorbeeld werd voor elke led een weerstand gebruikt. Lijkt me dat je ook dat schema van het plaatje kunt gebruiken, dus met 1 led.

bij het plaatje dat je postte geldt:
(5 - 3,4) / 0,08 = 20 Ohm
die 0,08 Ampere is 4x 0,02 Ampere. dit is de totale stroom die door de weerstand loopt.

Klik mee voor GoT!........

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Er staat dat als je 4 van die led's parallel zet je een 20 ohm weerstand nodig hebt, 22 is een standaard waarde die verkocht word dus dan koop je die. Resistor wattage en power rating gaat over hoe veel warmte zo'n weerstand kan verstoken, 0,25W zijn standaardweerstanden en die voldoen dus gewoon.

Wat is er zo vreemd aan die waarden?

(het is trouwens beter om voor iedere LED een eigen weerstand te zetten, in dit geval 4 van 82 ohm)

[ Voor 15% gewijzigd door Digital-DNA op 22-03-2005 21:53 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Ik vind prutsen met ledjes er dinge wel leuk, maar het is niet de bedoeling om de zooi te vernielen :D , daarom vroeg ik jullie even om hulp :D

Het word dus:
4 ledjes paralel geschakeld met 4 aparte weerstandjes :D

Verwijderd

Bedankt jongens!!..

Mod, hier kan een slotje op, mijn vraag is beantwoord

Verwijderd

Oud topic, tegenwoordig zowel in CME Faq als in lokale calculator toegelicht ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.