Welke cardreader maakt dynamisch driveletters?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik sta op het punt een nieuwe barebone te bestellen alwaar ik ook een cardreader (ipv floppydrive) in wil hangen. Ik heb alleen de vervelende ervaring met cardreaders dat ze een stuk op 4 driveletters aanmaken en die altijd laten staan, of er nou wel of geen kaartjes in het apparaat zitten :/

Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel: welke (zwarte :P) interne 3,5" cardreader maakt pas een driveletter aan op het moment dat je een kaartje erin stopt?

日本!🎌

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:12
is dat niet standaard zo als je maar geen driver voor zoon card reader installeer?
Dus gewoon een cardreader op je interne usb header zoeken, en dan geen drivers instaleren. Want volgens mij krijg je door die drivers die gereserveerde drive letters..

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Driveletters kun je veranderen.

Vraag me af wat de reden is van de vraag. Bij mij staan de drives altijd van W t/m Z.

ARME AOW’er

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Ik ken geen readers die dat doen.
Zou wel handig zijn, maar van de andere kant: gebruik je ook echt al die soorten kaartjes?
Gebruik zelf alleen m'n CF en MMC gleufje en die andere stations heb ik gewoon uitgeschakeld in apparaatbeheer. Die 2 extra drives... Daar kan ik nog wel mee leven.
Ik denk dat als er al cardreaders zijn die dat doen, daat het gewoon een driver kwestie is, dus als iemand een oplossing heeft ben ik wel benieuwd.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou de reden van mijn vraag is eigenlijk dat ik vind dat ik al meer dan genoeg drives heb. Twee harde schijven, twee optische drives, 3 externe schijven en 6 netwerkschijven. 4 loze drives erbij vind ik dan echt onzin.

Maar mijn laptop heeft dus een SD-reader die dynamisch een drive toevoegt als ik een kaartje erin stop. En ja, de drivers zijn gewoon geinstalleerd (de drivers niet installeren slaat ook nergens op eigenlijk, dan zou het ding nml helemaal niet werken).

日本!🎌

• IceOnFire
  • Niet online
Het kan inderdaad wel, ik heb een acer aspire 2001WLCI laptop met een geintegreerde kaartlezer die keurig pas een driveletter aanmaakt als een kaartje wordt ingevoerd. In dezelfde laptop zit overigens ook een pcmcia adapter voor compactflash, die werkt op dezelfde manier. Andere kaartlezers die ik heb, oa ingebouwd in mn TFTscherm maken inderdaad meteen een hele zooi driveletters aan.

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Guardian Angel schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:41:
Driveletters kun je veranderen.

Vraag me af wat de reden is van de vraag. Bij mij staan de drives altijd van W t/m Z.
En bij CD en DVD drives zie je ook nog de letter, al zit er geen schijfje in :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik kijk eigenlijk nooit in de verkenner. Heb alleen wat snelkoppelingen staan naar de HD's/Partities/Netwerkschrijven etc.

Eigenlijk zie ik dus het hele probleem niet behalve dan dat de TS het niet wil dan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 23-04-2006 16:04 ]

ARME AOW’er

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 21:53
Guardian Angel schreef op zondag 23 april 2006 @ 16:03:
Eigenlijk zie ik dus het hele probleem niet behalve dan dat de TS het niet wil dan. :)
Hoeft ook niet als hij het maar ziet :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ID-College schreef op zondag 23 april 2006 @ 16:06:
[...]
Hoeft ook niet als hij het maar ziet :)
Niet mee eens. :)

Als er bijv. een reden is waardoor ik ineens een nieuwe gedachte krijg om op mijn systemen toe te passen is het wel zo fijn.

ARME AOW’er

Verwijderd

ik kan best in het standpunt van de TS inkomen, vantegenwoordig heb je rap wat driveletters te veel (toch als je wat meer zitten hebt dan standaard)

A: diskette
C: windowspartitie (40 gig)
D: eigen documenten (10 gig)
E: eigen documenten, software gemirrord op de D (en op andere HD dus) (10 gig)
F: Lanparty Disk 1 (140 gig, rest van 40+10)
G: Lanparty Disk 2 (180 gig, rest van 10)
H: Lanparty Disk 3 (250 gig)
S: Reële DVD brander
T: Reële DVD lezer
U: Reële CDrw
Y: Fake dvdlezer (deamon)
Z: Fake dvdlezer (alcoholsoft)

En dan nog:
M: Memorystick
N: Externe HD

en dan kan ik me voorstellen dat als je er nog eens wat driveletters van zo'n ding bijkrijgt, je helemaal gek wordt (In windows zelf loopt dat allemaal nog goed, maar als je wat meer met een programma gelijk TotalCommander werkt met zo'n mooie balk met de verschillende driveletters bovenin, zit rap heel je balk vol met drivelettertjes...

edit: en dit is enkel met 3 HD's en 3 opticals (met nogal onhandige partities), er zullen wel tweakers zijn die met meer hd's en opticals ronddolen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 16:23 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ach, ik heb er ook 'maar' elf.

ARME AOW’er

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Om een beetje ontopic te blijven..

Ik heb een Trust Media Connect Bay van 25 euries, en met behulp van de driver die erbij zat, zie je geen 'loze' schijven in je explorer.

Dus pas zodra ik mijn SD kaartje erin steek verschijnt ie in explorer. Ik weet niet of je er wat aan hebt... just my 2 cents

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 16:22:
ik kan best in het standpunt van de TS inkomen, vantegenwoordig heb je rap wat driveletters te veel (toch als je wat meer zitten hebt dan standaard)

A: diskette
C: windowspartitie (40 gig)
D: eigen documenten (10 gig)
E: eigen documenten, software gemirrord op de D (en op andere HD dus) (10 gig)
F: Lanparty Disk 1 (140 gig, rest van 40+10)
G: Lanparty Disk 2 (180 gig, rest van 10)
H: Lanparty Disk 3 (250 gig)
S: Reële DVD brander
T: Reële DVD lezer
U: Reële CDrw
Y: Fake dvdlezer (deamon)
Z: Fake dvdlezer (alcoholsoft)

En dan nog:
M: Memorystick
N: Externe HD

en dan kan ik me voorstellen dat als je er nog eens wat driveletters van zo'n ding bijkrijgt, je helemaal gek wordt (In windows zelf loopt dat allemaal nog goed, maar als je wat meer met een programma gelijk TotalCommander werkt met zo'n mooie balk met de verschillende driveletters bovenin, zit rap heel je balk vol met drivelettertjes...

edit: en dit is enkel met 3 HD's en 3 opticals (met nogal onhandige partities), er zullen wel tweakers zijn die met meer hd's en opticals ronddolen...
ik snap wat je bedoelt (ik hebzelf ook een cardreader die 4 drives aanmaakt.. maar heb ze helaas allemaal wel nodig) + eigen schijven + virtuele/reele optische drivers + servertje met netwerkverbindingen doet niet veel goed nee.

om een idee te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/feelpain.jpg

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik zie het probleem niet, heb zelf 11 driveletters en dat werkt echt fijn. Je kan ook gewoon een snelkopling maken naar je netwerk schijven, scheelt toch weer 6 drive letters. Veder kan je met Tweak UI driveleters laten verbergen die je toch niet gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 21:22 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Een snelkoppeling naar een netwerkschijf maken is totale waanzin! Wat als je nou software gebruikt die van een driveletter opgestart moet worden (die bestaat, en het is meer dan je denkt) of als je vanuit een filemanager-iets (total commander) *makkelijk* erbij wil kunnen? Nee dat is gewoon het ene probleem voor het andere verruilen.

En dn heb je nog steeds die loze schijven. Ook ze verbergen met TweakUI is geen optie. Ik gebruik ze nml wel degelijk, maar *alleen* als er ook iets in zit.

Maar zeg nou zelf... het is toch raar dat al je USB-sticks een eigen driveletter vasthouden, ook al zijn ze niet aangesloten? Dat is ook niet zo, omdat dat raar is. Met flash-geheugen is het eigenlijk net zo raar...

日本!🎌

• Klippy
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Mwah zo raar is dat niet, flash stations zijn altijd aanwezig, de geheugenkaart is maar een medium.
Zelfde als met je CD-ROM drive. die heeft ook altijd een letter en niet per CD.

USB sticks zijn een combinatie van drive en medium, zelfde als USB harddisk etc.

Maar dan nog zou ik het ook handig vinden als die drive alleen te voorschijn kwam als er een kaartje inzit. Alleen is dat voor veel mensen niet echt handig, tenzij je een specifieke drive letter kan toewijzen. Er zal ook wel genoeg software zijn die de flash drive op een vaste letter verwacht. USB sticks krijgen ook gewoon de letter van de eerstvolgende plaats die vrij is. Althans.. zover ik weet, geloof niet dat het mogelijk is om per stick een drive letter toe te kennen in Windows....
Bij een geheugenkaart zou dat dus betekenen: kaart erin *ping* nieuwe drive op de eerste vrije letter. En die kan dus vaak anders zijn. Met meerdere kaarten tegelijk is lastig om te zien welke letter bij welke kaart hoort.
En het zal misschien ook met USB te maken hebben, weet niet of in laptops die drives op de USB aansluiting zit? Maar de meeste drives die pas een station toewijzen zodra je een geheugenkaart in de gleuf propt zijn of in een laptop of PCMCIA of anders dan USB aangesloten.
Dus ik weet niet waardoor dat komt, maar misschien kan het ook gewoon via USB en moet ik die nog tegen komen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je een logischere opstelling wilt, biedt NTFS je ook de mogelijkheid om drives te mounten in directories, net als linux. Zo kun je bijv een map c:\dev aanmaken met daarin een map apps, een map compactflash, etc, en die allemaal (middels de diskadmin-tool van win2k/xp, rechtsklikken op my computer -> manage -> disk management, rechtsklikken op disk, change or edit drive letter-thingie) netjes onderverdelen. Zo hou je de boel overzichtelijk. Je hebt niet eens meer driveletters nodig dan. Sowieso zijn driveletters in het tijdperk dat een 'drive' evengoed een image kan zijn op een andere drive, een beetje nutteloos geworden als unieke identifier om een bepaald bronapparaat aan te spreken. Dat kun je beter door het OS laten doen, en je zelf alleen maar druk houden met de 'management'-kant. NTFS biedt je die mogelijkheden.

Klippy: overigens is het niet zo logisch - een CF-kaart heeft namelijk zelf de logica in huis om als IDE device te fungeren. Zodra de flashreader aangesloten is is er dus nog géén sprake van een IDE-device. Pas zodra de CF is ingevoerd, is die er. Er zit dus extra logica (een µP dus) in de USB-app om maar vooraf die disk-devices aan te melden. Feitelijk duurder dan wat de meeste pcmcia/pccard CF readers doen: dat lekker aan de CF overlaten en de pinnen gewoon doorverbinden.

[ Voor 24% gewijzigd door HunterPro op 24-04-2006 02:21 ]

Pagina: 1