Compacte camera: Ixus 65 of Ixus 800is?

Pagina: 1
Acties:

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:01
Mijn huidige camera is een canon powershot G3, een toppertje van een camera. alleen vind ik hem echt te lomp, en als ik heel eerlijk ben doe ik met al die handmatige instellingen toch niet zoveel.

ik ben nu wel behoorlijk canon-minded :) ik ben dus uitgekomen bij de ixus 65, en de ixus 800is. de 800is is eigenlijk iets boven mijn budget, 4x optische zoom is leuk, maar mijn vraag is: image stabilization, in welke situaties heb je daar ECHT voordeel van, en is dat een groot voordeel? Op mijn g3 zat het ook niet maar die is natuurlijk een stuk makkelijker vast te pakken ;)

is IS de moeite waard voor die pakweg 50-100 euro, of kan ik beter voor de ixus 65 gaan? (is dit trouwens sowieso een goed toestel? ik kan er weinig over vinden op internet?) hij ziet er zo goed uit, en een 3" scherm! :)

om dan maar gelijk al mn vragen te stellen ;) hoe zit het met de batterijduur van de ixus 65, ik neem aan dat het een stuk slechter is dan bij mn g3? hoeveel opnames kan je er ongeveer mee maken?

ik heb getwijfeld of ik dit in een eigen topic zou posten, of in het ixus topic, maar ik heb toch een eigen topic gemaakt :), en ja er zijn al twee actieve topics van dit soort maar die gaan over andere koppels. O-)

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Hetzelfde dilemma heb ik ook maar dan met de ixus60 en de 800IS zie onderstaande post die ik ff copy paste heb uit het onderstaande topic:

Canon IXUS IIs/400/430/500/30/40 deel 3
Storage and Power
The Canon SD600 Digital ELPH squeezes an extra 10 shots out of the same NB-4L and can take about 160 shots (CIPA standard). That's STILL below average. The SD600 also continues Canon's tradition of not including a battery indicator (at all) and the little icon starts to flash only 5 minutes before "change the battery pack" makes its appearance.

It takes about an hour and a half to fully charge the NB-4L battery. If possible, get a spare battery as the battery life here is on the low side. I hope you don't mind but here's a fairly long list of battery life numbers (Apparently this camera class is a very competitive one) so here we go:

150 shots - Canon PowerShot SD450 Digital ELPH
160 shots - Canon PowerShot SD600 Digital ELPH
240 shots - Canon PowerShot SD700 IS Digital ELPH
320 shots - Panasonic Lumix FX01

Other Cameras

Canon PowerShot SD630 Digital ELPH - Essentially the SD600 with a larger 3 inch LCD but no optical viewfinder. It also features a "touch control dial".

Canon PowerShot SD700 IS Digital ELPH - Larger than the SD600 but better battery life optical image stabilization, 4x optical zoom, slightly faster and more stylish.

Panasonic Lumix FX01 - Has a 28 mm wide-angle lens (not as wide as the Kodak though), comes with optical image stabilization, one of the best movie modes, good image quality and battery life. The downside is some soft photos and doesn't do that well at high ISO options.
hmm uit de review blijkt dus dat de batterij niet echt lang meegaat van de Ixus 60, die van de Ixus 800IS valt me heel erg mee als dat echt 240 shots zijn. Niet de 320 van de Panasonic FX01 maar wel goed genoeg voor mij als het echt 240 haalt.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• Bio
Mijn belangrijkste punt was eigenlijk Image Stabilization, kan iemand vertellen of dat veel effect heeft en in welke situaties dat is? :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb een G5, net als de G3 een erg leuke camera. Daarna heb ik een Ixus40 gekocht omdat die zo lekker in je broekzak past als je gaat stappen, normaal zit die dus gewoon altijd in mijn rugzak. Handig toen ik laatst mijn auto in puin reed door toedoen van een ander.

Dingen die me opvallen tussen de G5 en Ixus40:
Ixus40 start veel sneller op dan de G5 (Digic II vs Digic I).
Flitser van de Ixus40 heeft veel minder bereik dan de G5.
Accu van de Ixus40 is veel sneller leeg (er zit dus ook standaard een tweede in mijn rugzak, groot voordeel is dat ze niet snel leeglopen zonder gebruik).
Het uitklapbare LCD scherm van de G-serie is natuurlijk super voor macro foto's en foto's die je over de hoofden van mensen heen neemt.
Bij de G5 kun je het focuspunt in het beeld zelf bepalen.
Bij de G5 kun je RAW als opslagformaat kiezen.

Tegenwoordig heb ik een 20D, maar voor macrofoto's wil ik de G5 + voorzet macro lens nog wel eens pakken. Verbaas me dan natuurlijk wel over de traagheid van het ding. Maar de fotokwaliteit is gewoon goed van de G-serie.
De G-serie is een prosumer camera met bijbehorende prijs. De Ixus reeks is veel meer een klik-klaar camera. En voor die doelgroep is het gewoon een hele leuke compacte camera. Vooral de ingebouwde klok grap is erg leuk gedaan.

This footer is intentionally left blank

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 17:36
Jo-hannes schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:29:
Mijn belangrijkste punt was eigenlijk Image Stabilization, kan iemand vertellen of dat veel effect heeft en in welke situaties dat is? :)
IS is handig voor het fotograferen van niet bewegende objecten, tenzij je de bewegingsonscherpte daarin juist wilt hebben (denk aan een stromend beekje).

Voor het fotograferen van mensen/dieren vind ik het niet handig, een compact moet toch al moeite doen om het nodige licht binnen te krijgen, en zal indien IS geactiveerd is er niet aan twijfelen om de sluitertijd wat groter te maken, wat dus onscherpte platen zal opleveren.

• Bio
catchingfire schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:58:
[...]

IS is handig voor het fotograferen van niet bewegende objecten, tenzij je de bewegingsonscherpte daarin juist wilt hebben (denk aan een stromend beekje).

Voor het fotograferen van mensen/dieren vind ik het niet handig, een compact moet toch al moeite doen om het nodige licht binnen te krijgen, en zal indien IS geactiveerd is er niet aan twijfelen om de sluitertijd wat groter te maken, wat dus onscherpte platen zal opleveren.
ok bedankt :)

wat is trouwens de ingebouwde klok-grap :?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jo-hannes schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:19:

wat is trouwens de ingebouwde klok-grap :?
De IXUS reeks heeft in het menu een optie waarbij je kunt instellen hoelang de klok zichtbaar is. Echter kun je die klok nergens aanzetten. Dus denk je, wat moet ik hiermee....

Als je de IXUS aanzet en daarbij de "Func. Set" toets ingedrukt houdt, toont hij een full screen klok. De orientatie van de tekst gaat keurig met de orientatiesensor mee. En omdat hij die sensor heeft, kun je schudden met de camera, hij neemt dat waar, en veranderd dan de achtergrond kleur. De tijd dat de klok weergegeven wordt, wordt bepaald door die eerder genoemde menu optie.
Totaal zinloos, maar het ziet er gewoon heel leuk uit.

En dan weer on-topic. Mijn 17-85 lens heeft IS, ik zie geen verschil tussen in- en uitgeschakeld. Bij een langere sluitertijd is het onderwerp bewogen. BV vissen in een aquarium. En die beweging wordt niet gecompenseerd, enkel de kleine bewegingen van de camera. Wellicht is het zinvoller bij een groter bereik (> 100 mm of zo)

[ Voor 19% gewijzigd door ajhaverkamp op 26-04-2006 09:33 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:58:
[...]

Dat klinkt bizar, het lijkt mij toch tot de meest gebruikte functionaliteit van de camera binnen de doelgroep?

• florisje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
ajhaverkamp schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:30:
[...]
Als je de IXUS aanzet en daarbij de "Func. Set" toets ingedrukt houdt, toont hij een full screen klok. De orientatie van de tekst gaat keurig met de orientatiesensor mee. En omdat hij die sensor heeft, kun je schudden met de camera, hij neemt dat waar, en veranderd dan de achtergrond kleur. De tijd dat de klok weergegeven wordt, wordt bepaald door die eerder genoemde menu optie.
Totaal zinloos, maar het ziet er gewoon heel leuk uit.
wooooh! dit is zo cool! geweldig! en vooral ongelovelijk dat ik dit niet eerder heb gelezen :)
volgens mij wordt dit nu de meest gebruikte functionaliteit :D

maar goed ontopic: ik heb een ixus 800is en ben erg tevreden over (onder andere) de IS.
zie de volgende foto's voor het verschil. ik heb m'n uiterste best gedaan om onder exact de dezelfde omstandigheden deze foto te nemen:
foto met IS
foto zonder IS

sluitertijd is voor beide beelden 1/25 sec. dus trek je conclusies...

m'n volledige (engelse) review kun je lezen op: http://www.floris.nu/?postid=60
ik post van het weekend een nederlandse versie hier op het forum

[ Voor 5% gewijzigd door florisje op 27-04-2006 09:04 ]

• Bio
@ajhaverkamp: maar voor bewegende onderwerpen zal het iig niet helpen, bij stilstaande beelden en een lage sluitertijd heb je er toch wel wat aan?
florisje schreef op donderdag 27 april 2006 @ 08:55:
[...]
maar goed ontopic: ik heb een ixus 800is en ben erg tevreden over (onder andere) de IS.
zie de volgende foto's voor het verschil. ik heb m'n uiterste best gedaan om onder exact de dezelfde omstandigheden deze foto te nemen:
foto met IS
foto zonder IS

sluitertijd is voor beide beelden 1/25 sec. dus trek je conclusies...
n.a.v. ajhaverkamp: heb je ver ingezoomd voor deze foto's?

[ Voor 22% gewijzigd door Bio op 28-04-2006 08:08 ]

Verwijderd

Check voor je de Ixus65 koopt even naar de resolutie van het scherm. 3" met 173k pixels. Als je dan vervolgens kijkt naar een camera als de Fuji V10 die heeft op hetzelfde oppervlak 230k pixels. Moraal van het verhaal: de Canon schermpjes zijn alleen groot, maar missen detail. Verkijk je daar niet op!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jo-hannes schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:07:
@ajhaverkamp: maar voor bewegende onderwerpen zal het iig niet helpen, bij stilstaande beelden en een lage sluitertijd heb je er toch wel wat aan?

[...]

n.a.v. ajhaverkamp: heb je ver ingezoomd voor deze foto's?
Als ik naar de exif data kijk, was de lens op 23,2 mm uitgezoomd. Dat is omgerekend zo'n 115 mm (cropfactor) oftewel 3x ingezoomd.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• florisje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
antonboonstra schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:02:
[...]

Als ik naar de exif data kijk, was de lens op 23,2 mm uitgezoomd. Dat is omgerekend zo'n 115 mm (cropfactor) oftewel 3x ingezoomd.
daar ga ik dan maar mee akkoord, want ik weet het echt niet meer :)
heb net even geprobeerd en dat lijkt wel aardig te kloppen.

het verhaal van het aantal pixels op de lcd kan ik inderdaad bevestigen.
de resolutie lijkt niet veel hoger dan op m'n vorig ixus terwijl de oppervlakte ruim 2 x zo groot is.
toch vindt ik zo'n groot scherm prettiger

(oh ja: het clock display verhaal staat gewoon in de handleiding. ik maar denken dat het een easter egg was. je kunt in record modus ook de func toets ingedrukt houden, dan krijg je hem ook)

[ Voor 17% gewijzigd door florisje op 28-04-2006 15:48 ]

• Bio
het schermpje is toch niet echt onscherp ofzo? ik krijg echt steeds meer zin om er een te kopen maar ik moet eerst mn g3 nog kwijt :)

[schandalige reclame]
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/36604
[/schandalige reclame]

Verwijderd

Het schermpje is niet slecht, het is groot. Maar als je die wow factor voorbij bent dan is het niet het beste schermpje out there. Helaas is dit voor velen wel de reden voor de aanschaf van de camera (als je zegt dat dat niet het geval is, dan moet je de ixus60 kopen). Mijn mening is dat Canon leuke camera'tjes maken, maar het niet te nauw nemen met het toevoegen van IS of van een fatsoenlijk schermpje (zo heeft de al veel vaker genoemde Panasonic FX01 een schermpje van 2.5" met 205k pixels, IS, Leica lensje en een verdomd handig groothoeklensje (28 mm)). In datzelfde rijtje kan ik nog een paar camera's noemen, maar als je al de keuze hebt beperkt tot twee camera's dan zal ik dat maar niet doen! ;)

• Bio
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 20:33:
Het schermpje is niet slecht, het is groot. Maar als je die wow factor voorbij bent dan is het niet het beste schermpje out there. Helaas is dit voor velen wel de reden voor de aanschaf van de camera (als je zegt dat dat niet het geval is, dan moet je de ixus60 kopen). Mijn mening is dat Canon leuke camera'tjes maken, maar het niet te nauw nemen met het toevoegen van IS of van een fatsoenlijk schermpje (zo heeft de al veel vaker genoemde Panasonic FX01 een schermpje van 2.5" met 205k pixels, IS, Leica lensje en een verdomd handig groothoeklensje (28 mm)). In datzelfde rijtje kan ik nog een paar camera's noemen, maar als je al de keuze hebt beperkt tot twee camera's dan zal ik dat maar niet doen! ;)
Het gaat mij ook niet alleen om het schermpje, ik vind het overall design ook erg gaaf, en de cam maakt mooie plaatjes, in de review van de fx01 maakt hij ook betere foto's toch?

• berend_engelbrecht
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04-2015
De review van florisje en de sample images op zijn site hebben me overtuigd om een ixus 800IS te bestellen, dankjewel :). Ik heb nu een PowerShot Pro en ik had precies dezelfde overweging als Jo-hannes om wat anders te willen:
Jo-hannes schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:25:
Mijn huidige camera is ... een toppertje van een camera. alleen vind ik hem echt te lomp, en als ik heel eerlijk ben doe ik met al die handmatige instellingen toch niet zoveel.

[ Voor 4% gewijzigd door berend_engelbrecht op 21-05-2006 17:38 ]

The best proof of intelligent life in space is that they have never tried to contact us ;)

Pagina: 1