[Postfix] MX: Host not found, try again

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb hier thuis een CentOS 4.3 / Postfix servertje staan voor mailings. Resolven gaat prima (zowel via 127.0.0.1 als via de @Home DNS servers.

Echter, als ik een serie mails ga sturen (mailing) via Postfix (zonder smarthost) krijg ik regelmatig deze error in de queue's :

code:
1
(Host or domain name not found. Name service error for name=tref.nl type=MX: Host not found, try again)

Kan het zijn dat dit een of andere SMTP-verbinding beveiliging is van mijn ISP ?? Want de DNS instellingen staan verder prima (en werken ook).

Verwijderd

Tja ik weet het niet precies maar ik kan 'tref.nl' niet pingen, jij wel? :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 15:11 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je hebt ook een MX record aangemaakt?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ljkt me een probleem met je DNS-server. Wat voor DNS-server gebruik je, die van je provider of een eigen DNS-server? Hier resolvet dit prima met dig:

$ dig mx tref.nl

; <<>> DiG 9.3.2 <<>> mx tref.nl
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 38386
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 3

;; QUESTION SECTION:
;tref.nl. IN MX

;; ANSWER SECTION:
tref.nl. 2932 IN MX 10 mail.wxs.nl.

;; AUTHORITY SECTION:
tref.nl. 2932 IN NS NS.nl.net.
tref.nl. 2932 IN NS NS.rabobank.nl.

;; ADDITIONAL SECTION:
mail.wxs.nl. 519 IN A 195.121.6.51
NS.nl.net. 64142 IN A 193.78.240.1
NS.rabobank.nl. 3505 IN A 145.72.79.222

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 192.168.100.1#53(192.168.100.1)
;; WHEN: Sun Apr 23 15:19:11 2006
;; MSG SIZE rcvd: 147

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Sorry voor de onduidelijkheid .. maar 'tref.nl' was maar 1 van de tientallen domeinen die het probleem gaven. Het is iets structureels ... en daarom denk ik dat @Home ergens een restrictie op legt.
Dat wanneer je een e-mail verstuurd naar gemiddeld 50 adressen per keer, hij geen MX lookups meer toestaat ?? Of iets dergelijks. Of dat hij geen verbindingen naar 30 of meer SMTP servers toestaat binnen een bepaalde tijdsspanne.

• smesjz
  • Niet online
Het is verstandig om in zo'n geval een caching DNS-server lokaal te installeren. Dit wordt ook al aangegeven bij: http://www.postfix.org/TUNING_README.html

Een standaard bind9 met forwarders naar @home moet genoeg zijn. Evt. nog wat andere forwarders er bij van andere providers.

Welke Postfix versie gebruik je en gebruik je een chrooted installatie?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-02 06:59

L0g0ff

omg

Ik had dit probleem ook en heb het als volgt opgelost:
transport.map
code:
1
2
3
# Doorsturen van alle domeinen naar mail.home.nl
# voorbeeld .com        smtp:[mail.home.nl]
.       smtp:[mail.home.nl]

stel je zou alleen .nl wilen doortsuren dan krijg je:
code:
1
2
3
.nl       smtp:[mail.home.nl]

edit:

Ik lees net dat je zelf geen smarthost hebt... Ik laat het bericht toch staan voor het GoT archief. Ik ben namelijk toen wel even bezig geweest voordat ik hier achter was.

[ Voor 19% gewijzigd door L0g0ff op 23-04-2006 23:31 ]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• smesjz
  • Niet online
OhMyGod schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:28:
Ik had dit probleem ook en heb het als volgt opgelost:
transport.map
code:
1
2
3
.       smtp:[mail.home.nl]

stel je zou alleen .nl wilen doortsuren dan krijg je:
code:
1
2
3
.nl       smtp:[mail.home.nl]

edit:

Ik lees net dat je zelf geen smarthost hebt... Ik laat het bericht toch staan voor het GoT archief. Ik ben namelijk toen wel even bezig geweest voordat ik hier achter was.
In het eerste geval kan je beter gewoon relay_host = mail.home.nl in je main.cf instellen.

Let wel op dat je na iedere wijziging in je transport maps opnieuw postmap moet aanroepen. Bovendien moet in je main.cf wel staan dat je transport maps gebruikt. Het gebruik van zo'n smarthost (heet relay_host in Postfix jargon) is wel handig omdat je dan ook een andere mail-server kan opgeven als deze SMTP-Auth gebruikt. Je bent dus niet beperkt tot alleen de mail-server van @home als je bijv. ook bij xs4all een account hebt.

De kans dat je mail wordt geweigerd is ook een stuk kleiner, er zijn genoeg personen die directe SMTP connecties weigeren als ze vanaf een kabelmodem van @home,chello e.d. afkomen.

Dit kan je in Postfix doen door eerst de mailservers van een bepaalde ISP te whitelisten via een CIDR map en vervolgens chello.nl te weigeren via smtpd_recipient_restrictions icm check_client_access
Pagina: 1