Speedfan ACPI temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
Ik heb al een aardig tijdje dat mijn pc crasht bij zware toepassingen, ik krijg geen bsod, hij reboot gewoon spontaan. Het is vooral als ik Anti Alasing aanzet in games. Het valt mij op dat als mn pc gereboot is de acpi temperatuur in speedfan erg hoog is.

Normaal als ik mijn pc opstart is deze temp ongeveer 22 tot 25 graden (dus ongeveer kamertemperatuur), als mn pc net gereboot is staat deze op 44 graden, het lijkt erop dat mn pc reboot als deze temperatuur hoger is dan 45 graden?

Mijn specs:
Shuttle SN41G2V3
AMD XP 3000+
2x 512mb Elixir Ram PC3200
XFX 6600GT

Nu is mijn vraag, weet iemand waar deze sensor zit / hoe ik deze beter kan koelen? Ik zat te denken aan mijn geheugen of voeding maar die mogen toch wel warmer worden dan 45 graden :?
Ook zit er een heatsink net onder het agp slot, maar ik weet niet wat dit is?

Een screen van speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jansaarloos/speedfanacpi.jpg

Ook nog een plaatje van het moederbord, weet niet of dat nuttig is:
https://www.shuttleshop.n...moederborden/big/FN41.jpg

Verwijderd

Ik heb al een aardig tijdje dat mijn pc crasht bij zware toepassingen, ik krijg geen bsod, hij reboot gewoon spontaan.
Waarom zet je dat dan niet gewoon uit. Dit kun je instellen bij Start -> configuratiescherm -> systeem -> geavanceerd -> opstart en herstelinstellingen -> automatisch opnieuw opstarten

Dan kun je tenminste zien waarom hij crasht.

• 3ddie
Ik heb al uitstaan dat hij automatisch opnieuw start maar toch doet hij dat :/

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
bekijk de tempraturen eens met everest ofzo iets dergelijks. waarschijnlijk is de acpi de tempratuur van je video kaart(denk ik maar weet ik niet zeker hoor!!). Als dat zo is zijn die tempraturen niet zo raar hoor ik vind ze zelfs erg goed voor zon shuttel tijdens het gamen. trouwens in die shuttel zit er tog ook wel een onboard video in? probeer anders dus effe de video kaart er uit te halen en op die onboard te werken kijken of die nog steeds crasht.

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 09:33
Is de ACPI niet de hardeschijf??

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• 3ddie
Bedankt voor de reacties :)
Harde schijf staat apart genoemt. Ik ga deze week wel even kijken of het mn videokaart is, zou dan het geheugen moeten zijn?
Als iemand nog iets weet :>

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
3ddie schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:17:
Bedankt voor de reacties :)
Harde schijf staat apart genoemt. Ik ga deze week wel even kijken of het mn videokaart is, zou dan het geheugen moeten zijn?
Als iemand nog iets weet :>
Ik heb nog nooit gezien dat een moederbord de warmte van het geheugen uit kon lezen dus ik denk niet dat het gegeugen is hoor.

Verwijderd

Ehm, nou ben ik geen diehard tweaker met veel pc-kennis, en ook hier op tweakers post ik niet veel, maar lees wel veel mee ;)...

Vandaar dat ik ook jouw probleem lees, en denk "hé, dat probleem ken ik".

Misschien kan ik je ermee helpen, ik kan in elk geval beschrijven wat ik eraan heb gedaan.

Het discutabele onderdeel in mijn pc is een 300 watt no-name voeding, ik dacht dat het hieraan lag, maar na een andere voeding te hebben gebruikt bleef het probleem. Hierna kreeg ik van een handige computerbuurman de tip dat het geheugen wel eens het probleem kon zijn (ik had destijds net als jij 512 mb ddr400), dit probleem kwam hem namelijk ook wel bekend voor. Hij raadde me aan om de timings/instellingen (duidelijker kan ik het niet onder woorden brengen, waarvoor excuses...) eens te veranderen, een lagere instelling te kiezen. Dit heb ik gedaan, en tadaa, probleem opgelost.

Nu heb ik een week geleden 512 mb erbij gedrukt, en weer kreeg ik de eerdere problemen terug (met de instellingen die eerst goed bleken). Even het moederbord handleidinkje (Abit NF-7S) erbij gepakt, en daaruit bleek dat ik de reepjes geheugen dusdanig had geinstalleerd dat ze in dual-channel werkten. Dit heb ik nu veranderd en nu werken ze niet meer in dual channel maar is de pc wel stabiel... :)

Dit laatste verhaal is voor jou misschien niet van toepassing, maar het eerste deel kun je misschien wat mee!

Mark.

Verwijderd

Appart dat het dan wel werkt maar opzich is het geen fijne oplossing aangezien Dual Channel gewoon sneller is.

• 3ddie
Het geheugen werkt al op 166 mhz ipv 200 mhz omdat het niet ondersteund wordt door het moederbord. Ik heb deze week wel geprobeerd het geheugen geprobeerd op 3-3-3-8 timings ipv 2.5-3-3-8, dit hielp helaas niet. Helaas kan ik dual channel niet uitschakelen ofzo, hier is geen optie voor in de bios en ik heb ook maar 2 geheugen slots.
Ik ga nog even proberen of ik het nog steeds heb als ik 1 geheugenmodule eruithaal. Ik laat het nog weten..

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

spatlip schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:13:
Is de ACPI niet de hardeschijf??
Niet bepaald. ;)

Wel vreemd dat ACPI een temperatuursensor heeft. :? Naar mijn weten zit de ACPI gewoon in de BIOS gebakken en regelt de power/energie instellingen. (Advanced Configuration and Power Interface)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Als het probleem zich voornamelijk voor doet wanneer je de AA in games aan zet, dan duit dit op een probleem met je videokaart. Dit wordt nml volledig door je videokaart uitgevoerd. Als ik jou was zou ik RivaTuner eens installeren. Die kan de temperaturen van je kaart detecteren en je kaart over- en/of onder klokken. Je videokaart kan bij een crash nml ook je computer laten herstarten. waarschijnlijk is er niet genoeg airflow voor je videokaart in die kast.

• 3ddie
Ik heb rivatuner al, temperatuur is ongeveer 49 idle en 65 in games. Dit lijkt me geen probleem. Ik zal hem is wat onderklokken en dan ff in games kijken.
Wat ik ook nog vond, was ik vergeten te melden. Als ik in apparaatbeheer kijk zie ik daar onder systeemapparaten 'acpi-thermale zone', 'acpi vaste functieknop' en 'acpi ventilator' weet iemand wat dit is?
Pagina: 1