Sweex router waardeloos, edimax beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.790 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blaatbeest
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2017
Afgelopen zaterdag heb ik een sweex router RO001 gekocht bij computerland voor 30 euro. (aangezien ik mijn e-tech gesloopt heb toen ik met de .bin file aan het klote was, krijg nu geen dhcp offer meer :()

Vandaag is het zondag en het sweex kreng is al 3 keer vastgelopen. Leek te gebeuren bij dc++ met een upload van 1MB/s ofzo (onsnet glasvezel... ole)
(Daarbij wil deze router ook al niet goed met UPnP werken bij dc++ en een UPnP test tool, maar ik begin te denken dat misschien dc++ en test tool niet kloppen.)

Aangezien computerland (waar ik de router naar moet terugbrengen) op 10 meter afstand ligt van de mycom zou ik makkelijk de edimax BR6104K router kunnen halen bij de mycom. (precies even duur ook)

Mijn vraag is:
Ga ik er op vooruit?

-Ik las hier op GOT dat edimax==sweex maar over de sweex RO001 kan ik niks vinden hier.
-kan de edimax router wel fatsoenlijk overweg met UPnP?
-Wat zou ik anders voor router moeten halen? (wel met draad want alle draden zijn al getrokken)
-Is er een manier om mijn e-tech router te fixen? ;)

x

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Eindhoven zeker? ;) Maar het is wel ietsje meer dan 10 meter...

Anyway,als je een echt goeie router wil dan zou ik een WL500g Deluxe bij MyCom halen. Dat is een volledig open source Linux router waar je leuke uitbreidingen voor kunt vinden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
Als ik jouw was zou ik van die complete Sweex / Edimax / Sitecom etc rommel afstappen. Je kan beter wat investeren in een goede router.

Ik lees nergens dat je draadloos wilt gaan, misschien is dit dan wel een leuke router?

pricewatch: D-Link DGL-4100 Router (4x 1000Mbps)

Heb je gelijk een gigabit switch erin zitten, als je je computers ook uitrust met gigabit kaarten heb je een leuke performance upgrade.

[ Voor 50% gewijzigd door Spixo op 23-04-2006 11:21 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:36
Ik zou geen Edimax halen, maar wat meer geld uitgeven en bijvoorbeeld een Linksys halen. Ik had voor Rulezpatrol (je weet vast wel wat ik daarmee bedoel als je Onsnet hebt en DC++ gebruikt) ook een Edimax gehaald en die Edmiax liep constant vast. Hij kon het aantal verbindingen die DC++ opengooide niet aan. Nu zal jij lang niet zo veel verbindingen open hebben als RP (die er 400+ tegelijk openheeft), mara het zou me niet verbazen als jij ook problemen krijgt. RP heeft nu ook ene Linksys en sindsdien zijn er geen problemen (behalve een defecte HDD in RP).....

• blaatbeest
Naja ze zijn cheap en als ze werken vind ik het best (maar dat is vooralsnog niet "the case")

En de wl500g deluxe is een draadloos ding. Dan moet ik ook nog voor iedere computer hier in huis een nieuwe netwerkkaart kopen.... word een duur "geintje"

De edimax router is de enige router met draad die ze nog bij de mycom hebben

(en ok, het is 11 meter)

x

Verwijderd

Ricardo87 schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:18:
Als ik jouw was zou ik van die complete Sweex / Edimax / Sitecom etc rommel afstappen. Je kan beter wat investeren in een goede router.

Ik lees nergens dat je draadloos wilt gaan, misschien is dit dan wel een leuke router?

pricewatch: D-Link DGL-4100 Router (4x 1000Mbps)

Heb je gelijk een gigabit switch erin zitten, als je je computers ook uitrust met gigabit kaarten heb je een leuke performance upgrade.
mee eens,
ooit eens gek gedaan en een juniper netscreen 5gt unlimited users gekocht, maar da's misschien wat veel van het goede.
je zou eens kunnen kijken naar linksys WRT serie ( niet de v5!!) waar je hyperwrt fimware inzet.
eigenlijk niets anders dan goede ervaringen mee, hoewel je er hier nog wel eens horror verhalen overhoort. :Y)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:15:
-Is er een manier om mijn e-tech router te fixen? ;)
Stel je PC fixed in op een IP uit het default range, of het laatst gebruikte. Kijk dan of je in het menu kunt, waar je defaults kunt laden en opnieuw flashen, of probeer een TFTP (firmware upload) tool te regelen, en vanuit daar het ding te flashen. Wel met originele firmware vd e-tech site natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door BèR op 23-04-2006 11:25 ]

• Spixo
blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:23:
Naja ze zijn cheap en als ze werken vind ik het best (maar dat is vooralsnog niet "the case")

En de wl500g deluxe is een draadloos ding. Dan moet ik ook nog voor iedere computer hier in huis een nieuwe netwerkkaart kopen.... word een duur "geintje"

(en ok, het is 11 meter)
Onzin, op die WL-500g kan je ook 4 computers met draad aansluiten. Maar een draadloze router is nutteloos als je het toch niet gaat gebruiken.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
bij de meeste draadloze router kan je gewoon je kabeltjes er nog in gooien

Verwijderd

De Meeste draadloze routers, kun je ook nog gewoon "draadjes" inprikken, de wl500g van asus 5 x UTP om precies te zijn (1 x wan 4 x lan)
DECOY88 schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:25:
bij de meeste draadloze router kan je gewoon je kabeltjes er nog in gooien
Ik ben alweer te langzaam..... Ach het is ook zondag.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 11:30 . Reden: ik ben te langzaam.... ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025

(en ok, het is 11 meter)
Heb je wel gelezen? Of zag je de prijs staan en ben je d'r gewoon meteen vanaf gestapt? De ASUS WL-500 series routers zijn een van de betere routers die je kunt vinden voor een goede, misschien iets hoge prijs. De draadloze feature van de router hoef je niet te gebruiken, je kan deze ook gewoon uitzetten. Daarnaast hebben de WL-500 routers ook 1 of meer USB poorten die je kan gebruiken als FTP of printserver. Zelfs HTTP servers zijn mogelijk op deze router met gemodde software.

• Spixo
Lawrentium schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:35:
[...]

Heb je wel gelezen? Of zag je de prijs staan en ben je d'r gewoon meteen vanaf gestapt? De ASUS WL-500 series routers zijn een van de betere routers die je kunt vinden voor een goede, misschien iets hoge prijs. De draadloze feature van de router hoef je niet te gebruiken, je kan deze ook gewoon uitzetten. Daarnaast hebben de WL-500 routers ook 1 of meer USB poorten die je kan gebruiken als FTP of printserver. Zelfs HTTP servers zijn mogelijk op deze router met gemodde software.
Toch blijf ik erbij dat die D-Link (die dan wel 10 euro duurder is) een veel leukere optie is voor de TS. Ik heb namelijk het vermoeden dat wireless hem toch niets interesseert. En aangezien hij druk bezig is met DC zal hij ook wel regelmatig files over het netwerk pompen. Dan is een gigabit netwerk zeker te prefereren boven een "normaal" netwerk.

• blaatbeest
sorry dat ik niet verder keek dan mijn neus lang is hoor :)

Op de mycom site staat "draadloze netwerken" en een ding voor met draad dus ik naam even aan dat dat elkaar uitsloot, maar blijkbaar dus niet :)

Misschien is de laptop hier in huis uitrusten met een draadloos ding niet zo'n slecht idee aangezien ik dan lekker in de hangmat buiten kan internetten

maar ik heb nog even de tijd om de stormvloed van reacties op deze zondag fatsoenlijk te absorberen.

Mijn dank in ieder geval alvast

p.s. ohja met fixed ip doet mijn router nog steeds niks. Lampjes branden wel maar compleet geen netwerk activiteit. Zal maandag e-tech eens mailen, kijken of ze daar nog aan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door blaatbeest op 23-04-2006 11:44 ]

x

Verwijderd

ik ben en blijf fan van het heerlijke linksys. Maar netgear is ook zeker goed. De goedkope routers blijven toch wat achter lopen en vastlopen dat vooral.

En wat een van mijn voorgangers al zei alles op 1000 mb/s is echt een upgrade en erg fijn werken

• blaatbeest
Ok....

Stel je voor ik ga voor draadloos (maar meestal zal draad gebruikt worden)

Ik zou nu kunnen gaan zoeken op GOT waarschijnlijk maar het gaat net zo lekker hier :)

(Mycom) Asus wl-5..... VS (computerland) Linksys WRT5....

hmm mycom smc is dat nog iets?

x

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Linksys heeft ook wired routers overigens. De BEFSR41 enzo, zijn ook wel iets beter dan gemiddelde consumentenproducten.. Mgoed, m'n bericht niet gezien van het herstellen?

• blaatbeest
blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:42:

p.s. ohja met fixed ip doet mijn router nog steeds niks. Lampjes branden wel maar compleet geen netwerk activiteit. Zal maandag e-tech eens mailen, kijken of ze daar nog aan doen.
jawel dus :>

Ik had in de .bin file gewoon de versie veranderd en een typefout veranderd en toen deed ie al niks meer.... erg slecht (van mezelf) :)
E-tech is nooit zo goed met klanten mailen enzo maar ik zal eens vragen of ze een firmware tooltje voor me hebben.

x

Verwijderd

Trouwens na wat googlen kwam ik op pagina 2 de volgende link tegen:

AMiLDA / Flashing the firmware... How?

kun je je edimax ding zo terug flashen naar een goede firmware versie

• blaatbeest
jammer dat ik een e-tech heb :)

ik weet nog niet of mijn e-tech router (RO001) heel veel overeenkomt met een edimax.
Volgens mij namelijk niet. volgens een tooltje wat hier ergens op GOT staat draait mijn e-tech geen linux bijvoorbeeld.

[ Voor 46% gewijzigd door blaatbeest op 23-04-2006 12:24 ]

x

Verwijderd

Heb je in de Paradigit folder de 3COM router van 59 euro gezien? Ik heb geen idee over de upgradability van dat ding, hij staat ook nog niet op hun website maar die folder gaat donderdag in en dan heb je wel een echte 3COM

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:25:
Heb je in de Paradigit folder de 3COM router van 59 euro gezien? Ik heb geen idee over de upgradability van dat ding, hij staat ook nog niet op hun website maar die folder gaat donderdag in en dan heb je wel een echte 3COM
als je gebruik wilt gaan maken van IPSEC op pptp verbinding kan je 3COM beter laten liggen.
Weet niet of het nog steeds zo is, maar ongeveer een half jaar geleden een aantal wired/wireless apparaatjes ter test weggezet, deze "sloegen steeds vast"op het moment dat daar IPSEC of pptp over moest gaan

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:25:
en dan heb je wel een echte 3COM
Leuk als je merkgeil bent :z Verder heeft zo'n ding geen ruk meerwaarde ofzo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Routerhacking - Deel 2

Is die Edimax BR-6104K niet goedkoop te krijgen? Het lijkt me dat als je die hele firmware kan editen dat je daar leuke dingen mee kan doen (en je kan zelf bugs fixen).

[ Voor 52% gewijzigd door TweakerNummer op 23-04-2006 12:41 ]

• blaatbeest
lol

kijk eens naar de laatste post in dat topic :P

toen deed mijn e-tech het nog :D

grootste voordelen van asus wat ik tot nu toe heb gevonden
-linux en dus zelf te veranderen. (na e-tech ramp misschien wel een goed idee voor mij :))
- de deluxe versie heeft USB support zodat ik mijjn externe HD eraan kan hangen wat wel heel makkelijk is als je een laptop hebt met kleine hd.

De deluxe versie is toch de enige met usb support of niet?
Op de mycom site staat dat de wireless snelheid 54mb/s is maar op de asus staat dat ook de deluxe afterburners heeft.

[ Voor 89% gewijzigd door blaatbeest op 23-04-2006 13:28 ]

x

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:42:
De deluxe versie is toch de enige met usb support of niet?
Op de mycom site staat dat de wireless snelheid 54mb/s is maar op de asus staat dat ook de deluxe afterburners heeft.
De Deluxe is niet de enige met USB: de oude WL500g heeft dat ook. Maar de Deluxe is USB 2.0 en de oude 1.1. Verder heeft de Deluxe 2 keer zoveel geheugen (32MB) en een 200MHz CPU ipv 125MHz.

• Spixo
Exirion schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:48:
[...]

De Deluxe is niet de enige met USB: de oude WL500g heeft dat ook. Maar de Deluxe is USB 2.0 en de oude 1.1. Verder heeft de Deluxe 2 keer zoveel geheugen (32MB) en een 200MHz CPU ipv 125MHz.
En de WL500g heeft een LPT port, de Deluxe niet ;)

• blaatbeest
laat ik nou een printer zonder usb hebben :X

x

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ricardo87 schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:02:
En de WL500g heeft een LPT port, de Deluxe niet ;)
Mjah, totaal niet boeiend. Maar aan de bovenstaande post te zien bestaan die mensen nog die er wel iets aan hebben :+

• blaatbeest
printer was graties

maar misschien nog een laatste post ontopic:

de edimax router draait op linux en de firmware is dus ook zelf aan te passen, edimax lijkt me dus een STUK beter dan de sweex RO001 (misschien zijn andere versies beter)

x

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:38:
printer was graties

maar misschien nog een laatste post ontopic:

de edimax router draait op linux en de firmware is dus ook zelf aan te passen, edimax lijkt me dus een STUK beter dan de sweex RO001 (misschien zijn andere versies beter)
Die Edimax dingen hebben een veel kleiner flashrom, minder geheugen en niet echt een rappe CPU. In de Linksys en Asus zit een Broadcom platform met een bruikbare CPU en 32MB geheugen, plus 4 MB flashrom. Daar kun je veel meer mee doen.

Ik heb er FTP, webserver, Samba en een UPnP muziek server op draaien.

• blaatbeest
ja dat de linksys en asus beter zijn dan de edimax en sweex lijkt me duidelijk :)

wat bedoel je met een upnp muziekserver?

x

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:21:
Er hangt een harddisk aan met het gros van m'n muziek erop (80GB) en dat wordt via UPnP aangeboden in het netwerk aan streaming clients. Dus in de woonkamer en slaapkamer draadloos muziek zonder PC.

• TweakerNummer
  • Niet online
blaatbeest schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:21:
ja dat de linksys en asus beter zijn dan de edimax en sweex lijkt me duidelijk :)

Dat mag ook wel voor het prijsverschil! Die Asus 500g Deluxe is 89,95 bij MyCom :(

Delux is voor mij alleen interessant als de hij via de USB 2.0 poort met 8 MB/sec data van een HD kan trekken en door kan sluizen over het netwerk. Weet iemand of hij dat kan?
The FTP Server submenu contains settings that refer to the use of the integrated FTP server to access USB-interfaced data-storage devices. The manufacturer warns the user that:

Compatibility is guaranteed only for devices listed on the company’s website
The WL-500G Deluxe fully supports FAT/FAT32, but can only read in NTFS (compressed and uncompressed files, without encryption)
If the disk is divided into several partitions, only the super-user and anonymous users will have access to all the partitions; the rest of the users can only access /ftp_pub and /ftp_pvt/username/ in the root directory
Geen NTFS?!

[ Voor 40% gewijzigd door TweakerNummer op 23-04-2006 15:34 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TweakerNummer schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:30:
Delux is voor mij alleen interessant als de hij via de USB 2.0 poort met 8 MB/sec data van een HD kan trekken en door kan sluizen over het netwerk. Weet iemand of hij dat kan?
Nee, net zo min als de Linksys NSLU2. De CPU is de bottleneck bij de USB transfers.

• TweakerNummer
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:32:
[...]

Nee, net zo min als de Linksys NSLU2. De CPU is de bottleneck bij de USB transfers.
Okay bedankt. Ik las op X-Bit labs een review en daar staat:
Next we performed copying in Windows Explorer to and from the USB hard drive attached to the WL-500G Deluxe and measured the data-transfer rate. The speeds are low: 1.3MB/s at writing and 0.7MB/s at reading.
. Alleen dat geloof ik niet, dat is wel heel erg laag.

• blaatbeest
ok ik ben eruit....

Ben ondertussen in meerdere winkels geweest in eindhoven om een asus wl-500g deluxe te zoeken.
Zonder succes, overal in bestelling maar er waren leveringsproblemen volgens VOBIS mensen (ja zelfs daar ben ik geweest).

Toen dacht ik van: laat ik de edimax halen, kijken wat die doet en hij kan altijd nog terug.

edimax heb ik een "record braking" 5 minuten gesloopt.

genuanceerd: de router deed het al niet helemaal goed toen ik hem kreeg, 1 van de weppagina's van de router kon ik niet bij (opende hij niet). Ik ga naar edimax.nl en haal daar de br-6104K driver V3.15.
Op de sticker van mijn router staat BR-6104K(G) dus ik vond dat dat moest kunnen. NIET DUS, kreeg een melding dat 1,5 mb ofzo succesvol upgeload was maar vervolgens doet hij even weinig als mijn e-tech (heeeelemaaal niks meer) Krijg geen dhcp offer en ook met vast ip kan ik de router niet meer benaderen.

Samengevat:
e-tech: doet het prima tot je in de .bin gaat zooien
sweex RO001: loopt vast zodra je internet gebruik op een redelijke manier
edimax BR-6104K(G): doet iets maar al heel snel niet meer.
asus wl-500g deluxe: let's keep my fingers crossed (als ik hem ooit ga krijgen)

x

• blaatbeest
naja

na 20 keer resetten en stroom eruit en weet ik het deed ie het plots weer.

en de router webpagina die het niet deed..... het helpt als je niet standaard je kookies blokkeerd.

(upnp werkt eindelijk ook)

Resultaat. edimax br-6104k is beter (IMO) dan de sweex RO001 terwijl ze evenveel kosten.

}:O 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 }:O

[ Voor 22% gewijzigd door blaatbeest op 26-04-2006 14:49 ]

x

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
De router draait op Linux. NTFS is normaliter alleen leesbaar in Linux, en dan moeten de nodige libraries er ook nog eens voor geinstalleerd zijn.
TweakerNummer schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:39:
[...]
Alleen dat geloof ik niet, dat is wel heel erg laag.
Toch is het waar. Ik heb de router zelf ook. De snelheid hangt af van het USB apparaat dat aan de router hangt en de USB snelheid van de router zelf, welke USB1.1 is als ik het goed heb.

Verwijderd

Ik heb zelf 2 Edimax netwerkkaarten voor in mijn laptop (en vriendin) en ben echt zeer tevreden over de prestaties. Daarnaast heb ik enkele testen gelezen van veel verschillende routers. En daar komt Edimax echt niet slecht uit de bus. Zal binnenkort al deze documenten inscannen en een linkje plaatsen. Maar uit deze testen komt dus wel uit dat je met edimax goede producten koopt die echt waar bieden voor je geld. Er was zelfs een test (uit mijn hoofd) waar de edimax net zo goed presteerde als een concurrent, (volgens mij Belkin) en die was 3x duurder.

Dus prijs / performance ligt dus veel hoger. Ik ben van mening (na lezen van ook de reviews en eigen ervaringen met de producten) dat je absoluut geen kat in de zak koopt. Ik ben zelfs van plan om de MEMO serie van edimax te kopen. Omdat ik veel spellen speel op mijn laptop (naast mijn desktop).

Al met al is edimax zwaar ondergewaardeerd (door vele). En heb ik hoge verwachtingen van MEMO,
PC Magazine heeft deze namelijk getest en deze is zeer goed uit de bus gekomen.

Dus als geld een bijkomend vehaal is, zou ik zeker kiezen voor edimax. (houd er rekening mee dat ze gespecialiseerd zijn op netwerk gebied).

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 22:03
Heb ook laast deze RO001 in me handen gehad, en moet zeggen werkt best wel goed, kan nu tenminste torrent en website's bekijken tegelijk, ging dus niet met linksys WRT54GL om de paar uur reboots enzo,
Op verschillende site's heb ik ook gelezen dat de chip 90Mbit wan -> lan aankan.
Heb hem hier al paar dage draaien zonder probs, snelheid van extreme 20Mbit zonder problemen.

Btw ben er ook achtergekomen, dat de DC-202 V5 e-tech en sweex de zelfde chipset gebruiken, athans aan de firmware bin tezien.
Pagina: 1