Ik hoor het al, allemaal Bony-liefhebbers…. Ik persoonlijk heb met mijn systeem sony heerlijk achterwege gelaten. Waarom hoor ik je vragen..? Dat zal ik zeggen. ALLES wat ik van sony heb gehad is vroegtijdig ermee opgehouden (meerdere walkmans (van die chrome) m’n mini-disc en m’n foon)…. Dat zegt natuurlijk niets over de full-size componenten van het merk, maar ja. Reden twee is dat Sony echt zo’n features-merk is, veel lampjes, filtertjes in de versterkers, en jaja Karaokemogelijkheden !
OK, nu wat rationelere info: Sony is kut! De beeldbuizen van de normale tv’s zijn wel goed (super-trinitron) maar de WEGA-schermen hebben een flink raster in het zicht. Zeker als je een beetje in de buurt zit van je TV zit je erg veel naar storende lijnen te kijken, dit wil jij niet! 1 tip, KOOP PHILIPS!
Ik heb zelf de Philips 32PW-8504, niet het topmodel, maar je hebt wel een super-tv met 82cm doorsnee, breedbeeld, 100Hz en het beeld waar Bony niet in de buurt komt. Deze TV kost (nu) nog maar fl. 3200,-; heb je weer wat meer geld voor speakers over (wat de andere ook al zeggen).
Nu het volgende punt, de DVD-speler. Dit is inderdaad niet zo erg belangrijk, daar kan zelfs Bony nog wel mee weg komen... Toch zeg ik weer: KOOP PHILIPS! De Philips DVD 750 is een heerlijk spelertje (heb ik ook) met alles wat je van een DVD-speler kan verwachten. Je kunt zellefs lekker inzoomen op ...eh, wat je ook wilt... en er zit een geheugen in voor 100 DVD’tjes zodat als je een schijf op de helft van de film er uit haalt, je bij het er weer instoppen weer gewoon vanaf hetzelfde punt verder kan gaan. Verder nog veel meer leuks, maar dat kijk je maar op de site van Philips.
Punt 3: de versterker. Philips (jaja, hebbie ‘m weer

) heeft een lekkere versteker, nl. de FR 970. Ik heb ‘m ook (je raadde het al bijna

), en hij bevalt mij als een trein! (ja, als een trein ja!). Het vermogen is zat, en de Dolby Digital-kwaliteit is ook heel helder. Ook een mooi punt is dat je het formaat van alle speakers kan instellen, zodat je als je geen sub gebruikt, of als je surround-speakers kleiner zijn, je meer vermogen (dwz laag) naar bv. De front-speakers kan sturen. Ook een leuk detail is dat je met de Philips TV dmv cinema-link via je TV-menu de versterker kan instellen. Cinema link zet ook lekker al je instellingen gelijk, en onthoudt de aparte instellingen per bron. Ook zet je met een druk op de knop alles aan, en ‘morpht’ de afstandbediening mee met het actieve component, zo heb je gelijk 1 ab voor al je componenten. Bij het beluisteren van de Sony tegenhanger (de 930) heb ik verassend veel ruis mogen constateren icm een wollig geluid... (testruimte van RAF, met errug goede speakers gebruikt, daar lag het dus niet aan)
PS. Ook Marantz(ook van Philips) en Denon maken goede versterkers, vergeet ook Onkyo en Yamaha niet, maar GEEN BONY !!!!
Last but not least, de speakers... Berekend op het eerdere heb je na de TV (3200,-), de versterker (1200,-) en de DVD-speler (1000,- (incl. regiovrij maken bij RAF)) nog 4600,- over voor de speakers! (en nog wat DVD-fillempies, kost ook wat) Daar hebbie wat aan... Ik zou dan voor Kef of B&W speakers gaan (liefst KEF), front: 1500,- per stuk, surround 500,- per stuk en nog 600 voor een actieve woofer.
Oeps, geen geld meer voor DVD-tjes over gelaten, maar ja...
Conclusie: Koop Philips, geen Bony! (echt waar, vooral de Wega TV valt errug tegen!)
[freakmode]
NB. Ik heb zelf, audiofreak die ik ben, nog een aparte versterker en CD-speler voor m’n hifi, en speakers van 5000,- per stuk. Voor de normale mensen een beetje overdreven.
[/freakmode]