Toon posts:

Samengestelde PC - advies aub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
13389 Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm € 89,92 € 89,92

17647 NEC ND-3550 Zwart € 31,09 € 31,09

14487 TwinMos DDR 1GB/PC400-3200 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5 € 73,11 € 73,11

19521 Asus Moederbord A8N-SLI SE € 79,83 € 79,83

11354 AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz, Boxed € 95,80 € 95,80

15277 Club3D GeForce 7800GT 256 MB € 240,34 € 240,34

20906 Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 70,59 € 70,59

Totaalbedrag ex BTW € 688,20

BTW 19% € 130,76

Te Betalen € 818,96

Ik overweeg misschien nog een AMD Athlon 64 3700+ San Diego 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed als processor te nemen. Is dit op het moment aan te raden, of zal het verschil niet zóveel uitmaken. Het kost toch weer 100 euro extra.

Verder heb ik nog mijn twijfels bij het geheugen, is 2x 512MB sneller?

Ik hoor graag wat jullie denken over deze pc, met het oog op het spelen van spellen, SLI, mogelijkheid tot upgraden in de toekomst. Is de prijs kwaliteit verhouding goed? Raadt iemand me per se een ander onderdeel aan? Ik wil spellen nu en in de toekomst op hoge kwaliteit kunnen draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 00:11 ]

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Je zult het verschil tussen een 3000+ Venice en een 3700+ denk ik wel merken. Om dat uit te vinden kun je op google zoeken naar reviews en benchmarks. 2x 512MB geheugen is inderdaad sneller want het draait in dual channel wat een performancewinst opleverd.

Even gezocht op google net en het blijkt het geld niet waard te zijn en alleen nuttiger te zijn voor compileren en coderen.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerDwayne op 23-04-2006 00:22 ]

Verwijderd

Misschien een Dual Core processor ;) is misschien wel handig om een ander proces te laten draaien als je aan het gamen bent ;)

• TweakerDwayne
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:24:
Misschien een Dual Core processor ;) is misschien wel handig om een ander proces te laten draaien als je aan het gamen bent ;)
Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk. Helaas is het wel rond de 200 euro duurder dan zijn 3000+ Venice.
Zoveel scheelt het nog niet in de huidige generatie games maar is wel toekomstgerichter zoals iedereen dat graag zegt. Je zou ook diezelfde 200€ kunnen investeren in 2GB werkgeheugen waar je naar mijn inziens meer aan hebt. Maar ik ben ook maar een beginnend tweaker :9

Verwijderd

TweakerDwayne schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:28:
[...]

Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk. Helaas is het wel rond de 200 euro duurder dan zijn 3000+ Venice.
Zoveel scheelt het nog niet in de huidige generatie games maar is wel toekomstgerichter zoals iedereen dat graag zegt. Je zou ook diezelfde 200€ kunnen investeren in 2GB werkgeheugen waar je naar mijn inziens meer aan hebt. Maar ik ben ook maar een beginnend tweaker :9
pricewatch: Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed), scheelt maar 24 euro ;)

• TweakerDwayne
Intel :r (Grapje jongens, geen flame intended)

Ik dacht dat AMD beter presteerde in games dus lijkt me vanzelfsprekend dat hij daarvoor kiest.
Nog even een belangrijk feit; die Intel draait op 533MHz en die Venice op 1000Mhz kloksnelheid.

[ Voor 41% gewijzigd door TweakerDwayne op 23-04-2006 00:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dual Core is meteen weer zo'n grote stap, dus dat laat ik nog even. De venice lijkt me voorlopig voor spellen prima.

Als ik nu voor 1GB geheugen zou kiezen, en ik wil eventueel later upgraden naar 2GB, is het dan alsnog slim om 2x 512MB te kopen en later nog een keer 2x 512MB, of kan ik dan beter 1 keer 1024MB kopen zodat ik later twee 1024MB's dual channel kan laten draaien.

• TweakerDwayne
Wat is belangrijker voor jou? Wil je liever nu dual channel draaien met 1GB, of wil je later met 2GB dual channel draaien. Het is niet zo dat je twee keer zoveel snelheid eruit haalt. Buiten dat om het echt effectief te laten werken kan je het best een matched pair kopen en het liefst nog met lage latencies.

Persoonlijk zou ik kiezen voor nu een keer 1024MB en later nog eens. Dan heb je nog wat aan je geheugen als de standaard naar 4GB word opgeschroefd over een paar jaar als je 4 DIMM slots hebt. Je kan beter die 2GB in dual channel draaien dan die 1GB lijkt mij.

Verwijderd

Hangt van het aantal DIMM sloten op je moederbord af ;) als er 4 op zitten zou je makkelijk 2x 512 kunnnen doen (al zal het in prijs niet zo heel veel schelen als je 1x 1024 MB nam, en bied je meer vrijheid voor de toekomst mocht je naar de 4 GB toe willen gaan ;) ) Overigens is de "overstap" naar dual core niet zo groot ;) Ik heb nog nooit mensen die een Intel P4 met Hyperthreading hebben gehoord over "overstapproblem".

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk. Over de rest van het systeem nog opmerkingen? Geen conflicten tussen hardware? Videokaart een goede keuze?

• TweakerDwayne
Dual Core heeft meer nut als je bezig bent met multi-tasking en allerlei soorten editen bijvoorbeeld videobewerken. Op dit moment heeft AMD nog de game troef in handen (evil Conroe }) ) waardoor je beter voor hun processor kan gaan.

• TweakerDwayne
De grafische kaart is voor zover ik heb gezien op internet een geweldige videokaart en nog redelijk betaalbaar ook. Je kan Battlefield 2 met 2x AA en 8x AF goed draaien. Bij de Club3d versie zitten twee verloopstekkers van DVI naar VGA en zelfs een leuke breakbox waarmee je beeld kan krijgen van een console op je pc of je tv. De processor en videokaart vallen goed te overclocken. Mooi systeem.

Weer iets vergeten te posten namelijk dat SLI niet nutvol is als je geen twee super High-end kaarten erin zet. Nu is jouw kaart wel heel goed, maar tegen de tijd dat je er een bijzet kan je beter een nieuwe kopen. SLI geeft simpelweg niet genoeg performancewinst om er een bij te zetten inplaats van een andere kaart te kopen.

Volgens mij geeft die Maxtor Diamondmax problemen met de Nforce 4 chipset die op het moederbord zit. Ik weet niet of dit al verholpen is. Samsung 250GB (SP2504C, 7200RPM, 8MB, NCQ, SATA II) lijkt mij een goede vervanger. Is een stillere schijf dan jouw keus maar wel gauw zo'n 20 euro duurder. Heeft wel de helft minder buffer geheugen maar of dit uitmaakt weet ik niet.

[ Voor 52% gewijzigd door TweakerDwayne op 23-04-2006 01:21 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 09:12
TweakerDwayne schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:45:
Persoonlijk zou ik kiezen voor nu een keer 1024MB en later nog eens. Dan heb je nog wat aan je geheugen als de standaard naar 4GB word opgeschroefd over een paar jaar als je 4 DIMM slots hebt. Je kan beter die 2GB in dual channel draaien dan die 1GB lijkt mij.
No hard feelings, maar heb je enig idee waar je over praat? Tegenwoordig is voor de meeste processoren de front side bus een van de belangrijkste dingen qua prestaties (naast de totale clocksnelheid, een niet te hoge cas latency en de architectuur). Hoe hoger de FSB is, hoe beter over het algemeen.

1x 1024MB = 1x 400MHz = 3200MB/s
2x 512MB = 2x 400MHz = 6400MB/s

Geloof me, bij een Pentium 1 zou je dat niet merken. Bij de huidige processors merk je dat wel degelijk. 1 geheugenmodule plaatsen in plaats van 2 is echt niet de helft van de snelheid, maar wel onverantwoord. IMHO kun je beter de upgradeability op het spel zetten dan deze performanceverlies. 2GB (4x512MB) geheugen is op het moment nog genoeg en tot daar is nog relatief makkelijk uit te bereiden, eventueel kan 3GB ook (beginnen met 2x512MB, later 2x1GB erbij). En als je nog meer nodig hebt ben je waarschijnlijk toe aan een nieuwe pc, of zul je de oude reepjes moeten verkopen.

Over de performance van 'nu' ben je zeker, over de upgrade's later niet. Ik zie zelden users op hun 'oude' P4 (2.4GHz ofzo :) ) met 512MB geheugen er 512MB bij zetten. Ze kopen dan meestal een nieuwe bak. Als de topicstarter hetzelfde zou doen, heeft hij voor niks ondermaatse prestaties gehad. Beetje zonde, vind je niet?

Tuurlijk kan je beter 2GB in dual channel draaien dan 1GB. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Op het moment komt er (als ik het goed heb begrepen) 1GB in en uit die 1GB moet de beste performance gehaald worden. Upgradeability is mooi, maar je moet er niet in overdrijven.

Meer ontopic:
Overigens, qua processor zou ik overwegen om (als het in het budget past!) een 3500+ venice te nemen. Deze heeft voor een kleine 40 euro inclusief btw (aldus de pricewatch) een clocksnelheid die zo'n 20% hoger is. Prijs/performance-technisch gezien is jouw geselecteerde een betere processor, evenals de 3200+ die 'iets' duurder is en ook 'iets' sneller. Aan de andere kant, een 3500+ is relatief gezien niet zo heel erg veel duurder en je kan het wel overwegen. Een 3700+ zou ik zelf nooit doen, tenzij ik geld over zou hebben. (PC Prive project ofzo, toen heb ik ook een cpu van 350 euro genomen :+ Maar die zijn er nu niet meer)

Voor de rest is het een prima bak vind ik. Ik zou er overigens 2gig in rammen in plaats van een snellere processor (en die evt. overclocken), maar ik ben dan ook niet zo'n gamer ;)
TweakerDwayne schreef op zondag 23 april 2006 @ 01:01:
Volgens mij geeft die Maxtor Diamondmax problemen met de Nforce 4 chipset die op het moederbord zit. Ik weet niet of dit al verholpen is. Samsung 250GB (SP2504C, 7200RPM, 8MB, NCQ, SATA II) lijkt mij een goede vervanger. Is een stillere schijf dan jouw keus maar wel gauw zo'n 20 euro duurder. Heeft wel de helft minder buffer geheugen maar of dit uitmaakt weet ik niet.
Die bug is inderdaad opgelost, Maxtor heeft een nieuwe firmware uitgebracht (zelf geen ervaring mee). Qua performance maakt de cache niet zo heel veel uit, tenzij je veel grote files verplaatst. Als je voor stilte gaat zou je geen Maxtor moeten nemen, de meeste schijven zijn stiller. Aan de andere kant, Maxtor is wel weer het goedkoopst. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken :)

[ Voor 15% gewijzigd door blackangel op 23-04-2006 01:34 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Voor die paar euri zou ik het gedoe niet riskeren van die Maxtor/nForce4 combi, weet dat het is opgelost, maar toch.

Geheugen koop je het best per paar. Als je een enkele module koopt en er later een bij wil doen heb je altijd kans dat de nieuw gekochte niet dezelfde opbouw heeft... dan moet je daar ook weer op letten.

Heb je trouwens in de toekomst SLI plannen?

• TweakerDwayne
Bedankt voor het commentaar :/ Misschien hebben Gangsterroo en ik toch ongelijk over de kwestie van het werkgeheugen. Op internet heb ik gelezen dat het hooguit 30% performance winst oplevert. Dat is inderdaad niet te verwaarlozen maar ook niet zoveel verschil als jij beweert volgens mij. Ik herzie mijn mening en denk ook dat je voor nu het best 2x 512MB kunt nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerDwayne op 23-04-2006 11:16 ]

Verwijderd

Neem een 7900 GT of een 1800 XT. Grote kans dat je er langer op zult moeten wachten alleen ze presteren wel beter voor dezelfde prijs.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

Ik zou idd ook echt voor een 7900 gaan, ipv de 7800. het scheelt misschien maar een paar euro, maar je heb wel een betere kaart met een hogere framerate/euro prestatie

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

In hoevere is die processor bottleneck bij een 7900gt?
Lijkt mij een factor om niet te vergeten!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

30% performance winst door dual-channel zou echt heeeel veel zijn, meestal is het veel minder; in deze Doom-3 test bijvoorbeeld 3%: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2149&p=5

Maar als je DIMMs niet per paar neemt, kan je ze het beste bij een merk als Kingston halen, waar je later de typenaam op kan geven en dan exact hetzelfde type weer krijgt (als het goed is...). Met een asymmetrisch paar is het niet fijn dual channel draaien...

[ Voor 2% gewijzigd door John_Glenn op 23-04-2006 12:36 . Reden: dubbel woord weggehaald ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

misschien dat ik er overkeen kijk, maar heb je ook een budget??

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

TweakerDwayne schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:45:
Dan heb je nog wat aan je geheugen als de standaard naar 4GB word opgeschroefd over een paar jaar als je 4 DIMM slots hebt. Je kan beter die 2GB in dual channel draaien dan die 1GB lijkt mij.
Als de TS games blijft spelen, zal die allang niet meer met een 3000+ spelen tegen de tijd dat 4 gigabyte mainstream/interessant is (daarvoor schat ik dat er toch nog 2a3 jaar nodig is, tegen eind vandejaar gemiddeld naar de 2 gigabyte gaan, en dan toch nog minstens een jaartje voor de 4 gigabyte volop gebruikt zal worden.)
En welk (op dat moment recent) moederbord vind je volgend jaar nog met ddr1? juist ja, geen enkel. Zowel AMD als Intel zijn overgestapt (of bezig met stappen) op ddr2.
Kijken naar 2 gig lijkt me nog wel nuttig, vooruitkijken naar 4 gigabyte totaal niet meer (of als je er ooit 4 gig in zou willen steken, zal het geheugen toch in 2dehands aan dumpprijzen te koop zijn, gelijk je nu sd ram met hopen overal vind)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
John_Glenn schreef op zondag 23 april 2006 @ 01:46:
Voor die paar euri zou ik het gedoe niet riskeren van die Maxtor/nForce4 combi, weet dat het is opgelost, maar toch.
Het is geen Maxtor/Nforce4 combinatie wat de problemen geeft, maar een Sata2/Nforce4 combinatie. Maxtor is niet de enige met die problemen, andere hdd's die Sata 2 zijn hebben er ook last van.

• TweakerDwayne
Als reactie op Athmozz; ik heb al mijn mening veranderd en gezegd dat hij gewoon het best 2x 512MB kan nemen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TweakerDwayne schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:33:
Intel :r (Grapje jongens, geen flame intended)

Ik dacht dat AMD beter presteerde in games dus lijkt me vanzelfsprekend dat hij daarvoor kiest.
Nog even een belangrijk feit; die Intel draait op 533MHz en die Venice op 1000Mhz kloksnelheid.
AMD 64 tegenover Intel P4: zeer zeker. Maar de Conroe zal brokken maken... Als je ziet wat de Core Duo nu al neerzet... Man man. Ik ben helemaal voor AMD, maar het gaar errug moeilijk worden voor AMD om te concurreren met het nieuwe geweld van Intel. Zowel op prijs- als prestatieniveau.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies jongens. Ik zit er eigenlijk nog wel over te denken 2GIG te nemen nu, dan zou ik dus 2x 1024MB kunnen nemen om het dual channel lekker te laten draaien.

Over die videokaarten, hoe lang duurt het voordat die beschikbaar zijn?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Zijn al gewoon te koop, voor levertijden moet je gewoon ff bij 'n aantal zaken kijken, er zijn er maar weinig met 'n voorraad.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Wat ik veel lees is dat iedereen zegt dat Dual channel veel snelheid oplevert. Alleen mis ik keiharde benches die dit bewijzen. In de Nforce 2 tijd scheeld dit een beetje, leuk als je 2x512 had maar echt veel boeide het ook niet.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik heb wel eens een artikel gezien (kan niet meer vinden) dat uitlegde dat dual-channel op het AMD platform niet zozeer helpt om de CPU van meer bandbreedte te voorzien, maar om andere DMA (=direct memory access) Masters, zoals je disk drive en grafische kaart, extra ruimte te geven.

Dat zou moeilijk uit te drukken zijn in benchmarks, of zoiets (beetje een zwaktebod :)). Maar het is dus misschien wel het geld waard...

offtopic:
@RoD - je hebt in principe gelijk denk ik, al weet ik van geen ander merk drive dat ook echt die kuren vertoont. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de Maxtors een stukje van de SATA-spec gebruiken dat niet zo bekend is... zie hier. Dus het is niet helemaal eerlijk tegenover Maxtor om hun naam op het probleem te plakken, maar praktisch klopt t wel... :)

• TweakerDwayne
Borromini schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:15:
[...]

AMD 64 tegenover Intel P4: zeer zeker. Maar de Conroe zal brokken maken... Als je ziet wat de Core Duo nu al neerzet... Man man. Ik ben helemaal voor AMD, maar het gaar errug moeilijk worden voor AMD om te concurreren met het nieuwe geweld van Intel. Zowel op prijs- als prestatieniveau.
Ik weet het; zie mijn andere post hierboven. Of hieronder.

Dual Core heeft meer nut als je bezig bent met multi-tasking en allerlei soorten editen bijvoorbeeld videobewerken. Op dit moment heeft AMD nog de game troef in handen (evil Conroe }) ) waardoor je beter voor hun processor kan gaan.

Evil Conroe zegt genoeg >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na het lezen van jullie adviezen ben ik tot het volgende systeem gekomen:

13389 Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm € 89,92 € 89,92

17647 NEC ND-3550 Zwart € 31,09 € 31,09

14489 TwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3 € 127,73 € 127,73

23048 Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 70,59 € 70,59

19521 Asus Moederbord A8N-SLI SE € 79,83 € 79,83

11354 AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz, Boxed € 95,80 € 95,80

21718 Asus VGA GeForce 7900 GT 256 MB € 250,42 € 250,42

Totaalbedrag producten ex BTW 19% € 745,38

Te Betalen € 895,95

Bij het geheugen gaat het om twee strips van 1024MB. Laatste oordelen? Geen conflicten tussen hardware? Iemand nog een radicale aanrader?

Bedankt!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Meer een vraagje, omdat ik het nergens kan vinden: wat is het verschil tussen de A8N-SLI SE en de gewone versie?

• TweakerDwayne
Voor zover ik weet staat SE voor Second Edition. Dit zal wel een soort van verbetering zijn lijkt mij. Of Special Edition kan ook maar had ergens anders Second Edition gelezen.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakerDwayne op 24-04-2006 10:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor van iemand anders dat de 3000+ een bottleneck is voor de 7900GT? Is dit waar?

• TweakerDwayne
Ik denk niet dat het heel erg veel uit zal maken. Net las ik dat iemand met z'n 3700+ dezelfde framerates had als met zijn 3000+. Hij had wel meer frames toen hij ook 2GB RAM in zijn systeem had gezet.
Pagina: 1