Toon posts:

[XP] Windows blijft vaak 'haken'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is kort te omschrijven. Als ik in windows bezig ben, bevriest het hele systeem voor een halve seconde. Alles stopt er dan mee: muziek blijft hangen, de muis bevriest heel even. Daarna is er weer zonder problemen door te werken. Het is begrijpelijk dat dit erg irritant is, het gebeurt ongeveer 1 keer per minuut. Het lijkt te gebeuren wanneer de pc even wat inspanning verricht, ik hoor de harde schijf op zo'n moment ook even kraken namelijk.

Het gaat om een PC met Windows XP Pro met SP2. Hij is net volledig geformat en reinstalled, dus is volledig schoon. Kan het hier om een driverprobleem gaan? Zou het aan hardware kunnen liggen?
Ik sta voor een raadsel, dus advies is welkom.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wat zijn de specs??
M'n glazen bol is bij de garage voor de maandelijkse beurt....

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het HDD kraakgeluidje doet me vermoeden dat je harde schijf niet genoeg stroom krijgt met momenten en iets verkeerds doet. Maar zoals hierboven gezegd is hebben we eerst wat meer informatie nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij een Athlon van ongeveer 2-3 jaar oud met een GF4MX, maar het is niet mijn PC, dus de precieze specs moeten nog even wachten.

Verder nog een opmerking. De eigenaar van deze pc dacht dat het slim was een voedingskabeltje van een casefannetje door te knippen met de spanning erop met kortsluiting als gevolg. Na een tijdje deed de pc het weer, maar zou dit een hardwarematig defect opgeleverd kunnen hebben?

Verwijderd

Dat zou het kunnen zijn, verder kan het komen door energiebeheer van windows. Ik heb vroeger een gelijkaardig 'probleem' gehad met mijn computer. Elke keer als ik even 30 seconden weg was, ging de harde schijf als een gek tekeer als ik de pc weer ging gebruiken, was best irritant. Veel succes.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Rizz0, het zou toch wel fijn zijn als je even de volledige specs vermeldt, en ook even wat je exact allemaal al hebt geprobeerd. Er zijn in zo'n situatie natuurlijk 1001 zaken die je zou kunnen testen.

Harddisk, geheugen, Windowsupdate, drivers. Misschien eens kijken wat er aan services en programma's op de achtergrond meestart? Misschien wel een hulpprogramma ergens van wat in de weg zit?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Zie je ook bijvoorbeeld dingen in je event log op het moment dat je pc hangt? Gebeurt het in safe mode ook?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Pentium 4 2400mhz met een PCI geforce 4mx 8xagp, 512mb ram op een asus p4b533 moederbord.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28
moederbord stuurprogramma's geinstalleerd?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zelfde wel eens meegemaakt ging toen om een kapot moederbord en daar ga ik eigenlijk ook vanuit na een schone installatie met alle drivers.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
Mobo drivers geinstalleerd, geen verbetering.

Ik hou het maar op een hardware defect...

Verwijderd

Het zou ook een uitgeputte IDE-controller kunnen zijn, of een probleem met stroomontvangst van het moederbord.
Pagina: 1