[Debian Testing] Packages are held back tijdens upgrade

Pagina: 1
Acties:

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik draai al een tijdje Debian Testing.
Om de zoveel tijd doe ik natuurlijk ook een apt-get update && apt-get upgrade.
Wat mij nu opvalt is dat debian er zelf voor kiest om af en toe wat packages niet te updaten; je krijgt dan de melding: "The following packages have been kept back:".

Toevallig liep ik vandaag tegen het probleem aan dat mijn apcupsd-deamon het niet meer deed vanwege een update van net-snmp. Er was wel een nieuwere versie van apcupsd maar die nam 'ie tijdens de apt-get upgrade niet mee.

Waarom is het dat, zonder dat ik dat expliciet aangeef met dpkg --set-selection, dat debian er automatisch voor kiest om sommige pakketten niet te updaten??

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sommige pakket updates zijn dermate ingrijpend dat ze met een normale apt-get upgrade niet meegenomen worden. Als je apt-get dist-upgrade doet, dan gaan ze wel mee :)

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar waarom gaat dan zo'n pakketje als apcupsd dan niet mee?
Ik kan hier nu niet echt bespeuren wat daar zo ingrijpend veranderd is.

Bovendien, hoe krijg ik een overzicht te zien van de pakketjes die niet meegenomen worden?

Verwijderd

Misschien is verklaard dit stukje, *regel*37*, van de apt-get manpage je vraag:
upgrade
upgrade is used to install the newest versions of all packages
currently installed on the system from the sources enumerated in
/etc/apt/sources.list. Packages currently installed with new
versions available are retrieved and upgraded; under no circum-
stances are currently installed packages removed, or packages
not already installed retrieved and installed. New versions of
currently installed packages that cannot be upgraded without
changing the install status of another package will be left at
their current version.
An update must be performed first so that
apt-get knows that new versions of packages are available.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DPLuS schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:40:
Bovendien, hoe krijg ik een overzicht te zien van de pakketjes die niet meegenomen worden?
Euhm, hoe begon dit topic ook alweer? Iets over jou en bij een bepaald commando een lijst met packages krijgen waar iets in de trant van The following packages have been kept back bij stond? Misschien kan je die informatie gebruiken om op deze nieuwe vraag een antwoord te verzinnen ;)

Verwijderd

ja wat eamlink zegt. Bovendien heeft apt-get ook een simulate switch, kijk maar eens in de manpage. Als je een over 'snelle' computer beschikt (zeg, alles boven de 200MHz :-p ) kan ik je ook aanraden eens aptitude te proberen. Werk heel makkelijk en deze laat je voor het downloaden een lijst met veranderingen (en held-back packages) zien. Hierin zijn dan ook weer wijzigingen aan te brengen zodat je kan kiezen dat ene nieuwe pakketje net wél te installeren.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

"Packages are held back" Is simple gewoon het terug houden van pakketjes vaarvan afhankelijke paketjes niet werken met de nieuwe update (of iets in die richting).

>.< >.< >.< >.<

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Dit krijg je voornamelijk als je een unstable distro draait en dan in je sources een andere distro apt source hebt staan...

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
daft_dutch schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:11:
"Packages are held back" Is simple gewoon het terug houden van pakketjes vaarvan afhankelijke paketjes niet werken met de nieuwe update (of iets in die richting).
Na een tijdje zijn die packages die "helt back" zijn, ook gewoon weer beschikbaar voor je, omdat de dependencies dan ook weer goed zijn. Je kan trouwens ook een pakket die "helt back" is, proberen te "apt-get install"-en. Soms wil dat bij mij ook nog wel 's helpen :)
Pagina: 1