Toon posts:

WXP Pro met RAID systeem geeft ACPI error, zonder niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Areca ARC-1220 kaart gekocht en ik heb daar een 100% reproduceerbaar probleem mee wat niet zozeer door de Areca wordt veroorzaakt, maar ik hoop dat jullie er eerder van hebben gehoord en me kunnen helpen.
Ik heb een prima werkende PC (mainboard Asus A8N32 SLI-deluxe, Athlon 64X2 4200, 4 Gb geheugen, 600W Enermax voeding, WinXP Pro, Maxtor 250Gb PATA HD als opstart). Als ik de Areca kaart installeer zonder er HD's aan te hangen werkt de PC nog steeds OK, de kaart wordt herkend, driver kan geinstalleerd worden etc. Als ik de PC uitzet en een HD aan de kaart koppel en GEEN raidset aanmaak is er nog niets aan de hand, maar op het moment dat ik met één of meer eraan gekoppelde HD's (Maxtor Diamondmax 10 300Gb SATA, één tot zes stuks) een raidset aanmaak (maakt niet uit welke soort raidset) dan klapt Windows eruit vlak na het opstarten met de 0X000000A5 fout, incompatibel ACPI.
Ik heb al geprobeerd ZONDER dat het hielp:
De BIOS en firmware geupdate naar de laatste versies (van mainboard en RAIDcard)
Ander merk HD's (Seagate Barracuda 7200.7 120Gb SATA, tweemaal)
WinXP Pro opnieuw geinstalleerd (3x)
Andere opstartschijf en daarop WinXP home geinstalleerd
de schijven aan de ingebouwde nVidia raidcontroller gehangen
de schijven aan een Highpoint 2320 (PCIe x4) controller gehangen
de schijven aan een Promise Fasttrack S150 SX4 (PCI) controller gehangen
Geheugen uitgewisseld en getest
WinXP geinstalleerd zonder ACPI (werkt niet, geeft 0X00000050 Pagefault in nonpaged area fout))
en alle mogelijke combinaties van bovenstaande.
Ik heb tips opgevolgd van de Microsoft support site, van GoT, via Google etc.
Ik heb een support mail gestuurd naar Asus, Promise, Areca en Highpoint, maar krijg de standaard antwoorden van Windows opnieuw installeren etc, wat ik intussen al vier keer heb gedaan (en van Highpoint na twee weken nog geen antwoord)
Samenvatting: zolang er geen RAIDset is aangemaakt in de PC werkt alles OK, zogauw er op welke manier dan ook een RAIDset wordt aangemaakt klapt WXP eruit met de ACPI fout.
Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Lex Verhoeven

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Het feit dat zonder disken, of met disken zonder raidset niets aan de hand is komt omdat zonder raidset er onder Windows geen driver wordt geladen.

WinXP te installeren zonder ACPI (Klopt, werkt Inderdaad niet)

Werkt het met de andere controllers ook niet?

Our PCIe ARC-12xx series controller uses Intel IOP332/333 processor. The Intel high performance IOP (IOP331/332/333) has integrated the bridge chip in the controller. But the original NVIDIA nForce4 SLI chipset BIOS has the problem after Bridge IRQ routing. All controllers use Intel new IOP 332/333, such as Areca, Intel, and LSI have the same IRQ routing problem. Those NVIDIA 939 M/Bs can be worked in the Windows environment. Due to the Windows system takes over the BIOS job, and Linux & FreeBSD need to use the M/B BIOS, so it has problem with our PCIe controller.

Currently, we have worked with Abit, Asus, DFI, Gigabyte and MSI to solve the problem. If you have problem in this kind of mainboard, please try to manufacture latest BIOS. We have tested DFI Lanparty NF4 SLI & ASUS A8N-SLI Deluxe, and Asus A8N-SLI Premium. It works very well with our firmware 1.38 and newest mainboard BIOS. Try to swap the graphic and our controller, if you find some warm boot problem in the Asus A8N-SLI Premium.

[ Voor 72% gewijzigd door John2B op 22-04-2006 21:58 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 21:34:
Het feit dat zonder disken, of met disken zonder raidset niets aan de hand is komt omdat zonder raidset er onder Windows geen driver wordt geladen.
OK, logisch, maar alle vier geteste RAID systemen (Promise, Highpoint, nVidia en Areca) hebben verschillende drivers en verschillende chipsets, dus aan de drivers kan het volgens mij niet liggen, dat zou wel heel toevallig zijn.
WinXP te installeren zonder ACPI (Klopt, werkt Inderdaad niet)
Ik heb zoals op de Microsoft site werd verteld F5 ingedrukt tijdens nieuwe installatie WXP, heb daar een keer "standard PC" gekozen, en een keer "MPS multiprocessor (?)", beide konden niet eens geinstalleerd worden wegen BSOD, alleen de ACPI wordt keurig geinstalleerd zolang er geen RAID set aanwezig is dus. Onafhankelijk of de ACPI apic support in de bios van het mobo aanstaat of niet.
Werkt het met de andere controllers ook niet?
Helaas, bij allen hetzelfde probleem. Ik heb om te testen dus vier controllers, twee soorten HD's en meerdere Windows installaties vanaf verschillende CD's gebruikt, tevens meerdere sets geheugen en verschillende boot-HD's. Ik heb ook de videocard (Asus X850) en de RAID-controllers geswitched van PCIe x16 slots (dit mainboard heeft twee echte 16x slots), hielp allemaal ook niet. Het enige wat al die tijd hetzelfde was was het mainboard, maar ik heb juist een nieuwe combinatie (mobo/proc/videocard/geheugen/controller) aangeschaft omdat ik op mijn vorige set (met de Promise controller) in een paar maanden tijd meerdere keren hetzelfde probleem had en ik steeds opnieuw moest installeren, wat dan weer een paar weken goed ging. Zou ik hier soms anti-raid-aardstralen hebben? :'(
Our PCIe ARC-12xx series controller uses Intel IOP332/333 processor. The Intel high performance IOP (IOP331/332/333) has integrated the bridge chip in the controller. But the original NVIDIA nForce4 SLI chipset BIOS has the problem after Bridge IRQ routing. All controllers use Intel new IOP 332/333, such as Areca, Intel, and LSI have the same IRQ routing problem. Those NVIDIA 939 M/Bs can be worked in the Windows environment. Due to the Windows system takes over the BIOS job, and Linux & FreeBSD need to use the M/B BIOS, so it has problem with our PCIe controller.
Die had ik ook gezien, maar zou dus in Windows juist geen probleem moeten geven als je plugnplay O/S op ja hebt staan, maar het probleem blijft, of het nu op ja of nee staat. En de IOP333 processor zit alleen op de Areca kaart, niet op de andere drie terwijl die hetzelfde probleem geven.
Currently, we have worked with Abit, Asus, DFI, Gigabyte and MSI to solve the problem. If you have problem in this kind of mainboard, please try to manufacture latest BIOS.
Die laatste versie heb ik dus al, ook van de controllers (versie 1.39 van de ARC-1220)
We have tested DFI Lanparty NF4 SLI & ASUS A8N-SLI Deluxe, and Asus A8N-SLI Premium. It works very well with our firmware 1.38 and newest mainboard BIOS. Try to swap the graphic and our controller, if you find some warm boot problem in the Asus A8N-SLI Premium.
Dat swappen had ik dus ook al gedaan ook al was het niet hetzelfde probleem. Ik heb trouwens nog een test gedaan, aangezien SATA hotswappable is, heb ik de PC opgestart zonder de (in dat geval) vier SATA schijven aan de controller te koppelen (oh ja, SATA kabels had ik ook al een keer vervangen). De PC startte keurig op, daarna de schijven aangesloten aan de controller, die herkend ze , moet de RAID-set rebuilden omdat ze natuurlijk niet precies tegelijk aangesloten worden, maar daarna werkt de RAID set als een zonnetje. Ik kan er van alles heen kopieren en weer trashen, testen uitvoeren, alles werkt. Dan een herstart en weer hetzelfde probleem. Windows heeft dus geen probleem met het werken met de RAID-set, maar het gaat mis tijdens een (ACPI?)test tijdens het booten...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 22:37 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Geen idee of het er mee te maken heeft, maar aangezien je een X2 hebt, heb je toevallig ook de dualcore driver van Microsoft geinstalleerd?
Of de driver van AMD zelf?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

De vraag is, welke driver gebruikt je momenteel onder Windows. Die van de CD of de recenste van areca FTP site.

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...WinXP/X86/scsiport/V1.02/

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 22:45:
Geen idee of het er mee te maken heeft, maar aangezien je een X2 hebt, heb je toevallig ook de dualcore driver van Microsoft geinstalleerd?
Of de driver van AMD zelf?
Ik was me er eerlijk gezegd niet van bewust dat er aparte drivers waren voor een processor. Ik heb op de AMD site wel een driver gevonden en die geinstalleerd, maar dat maakt helaas niets uit. Een Microsoft dualcore driver kon ik niet vinden

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 23:05:
De vraag is, welke driver gebruikt je momenteel onder Windows. Die van de CD of de recenste van areca FTP site.

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...WinXP/X86/scsiport/V1.02/
Ik heb de 1.02 driver geinstalleerd, dat was ook de recentste driver op de meegeleverde CD. Maar nogmaals, volgens mij is het geen Areca probleem maar zit het ergens in Windows bij het uitvoeren van een ACPI check voor booten o.i.d.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 23:57:
[...]
volgens mij is het geen Areca probleem maar zit het ergens in Windows bij het uitvoeren van een ACPI check voor booten o.i.d.
Inderdaad, ook het feit dat de andere controllers hetzelfde probleem hebben. Heb je al de de andere DUAL Core driver geproprobeerd? Misschien dat het daarin zit.

Het moederbord staat op de compatibility list van Areca en zou dus moeten werken.

Ik weet niet of het moederbord al een tijdje probleemloos werkt? het zou dus het moederbord kunnen zijn, anders blijft de DUAL Core driver over om eens uit te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:17:
[...]

Inderdaad, ook het feit dat de andere controllers hetzelfde probleem hebben. Heb je al de de andere DUAL Core driver geproprobeerd? Misschien dat het daarin zit.
Ik heb helaas nog geen andere dual core driver kunnen vinden. Als iemand weet waar ik die vandaan kan halen ?
Het moederbord staat op de compatibility list van Areca en zou dus moeten werken.

Ik weet niet of het moederbord al een tijdje probleemloos werkt? het zou dus het moederbord kunnen zijn, anders blijft de DUAL Core driver over om eens uit te proberen.
Het mainboard moet inderdaad compatibel zijn, ik heb het net nieuw, het geeft verder geen problemen. Ik denk trouwens ook niet dat het daaraan ligt, want omwisselen van de videocard en de RAIDcard geeft exact hetzelfde probleem, terwijl bij dit type board de beide PCI-E 16x sloten door twee verschillende chips worden aangestuurd. Ik heb intussen een MSI mainboard besteld om het daarmee te kunnen testen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Zijn alle SP (servicesPacks) geinstalleerd voor Windows XP Pro?

[ Voor 128% gewijzigd door John2B op 24-04-2006 08:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Het probleem wat ik heb komt niet echt (echt niet eigenlijk) overeen met het hier geschetste performance probleem bij dual core processors. Vreemd ook dat MS geen update of registry aanpassing voor dit probleem als oplossing geeft, maar vraagt of je wil bellen voor een snelle oplossing. Ik heb ooit één keer gebeld met de MS helpdesk, maar dat probeer ik de rest van mijn leven te voorkomen. Aangezien het probleem ook niet overeenkomt wilde ik deze evt. 'update' maar even laten schieten. Ik krijg deze week een ander mainboard binnen waarmee ik ga testen, ik laat weten hoe dat uitpakt.

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op maandag 24 april 2006 @ 08:19:
Zijn alle SP (servicesPacks) geinstalleerd voor Windows XP Pro?
Jawel, voordat ik de eerste keer de Areca card installeerde had ik een volledig uptodate systeem

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Draai je wel in SLI mode? of in singele mode.

SLI Mode zou prima moeten werken, dan heb je op beide sloten 8 lanes ter beschikking en de bijbehorende bandbreedte van x8

Ik denk niet dat het hieraan zou kunnen liggen, het zou in single mode ook moeten werken zij het met 1 lane, maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 5% gewijzigd door John2B op 26-04-2006 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:26:
Draai je wel in SLI mode? of in singele mode.

SLI Mode zou prima moeten werken, dan heb je op beide sloten 8 lanes ter beschikking en de bijbehorende bandbreedte van x8

Ik denk niet dat het hieraan zou kunnen liggen, het zou in single mode ook moeten werken zij het met 1 lane, maar niet geschoten is altijd mis.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat apart in zou kunnen stellen. Ik heb trouwens een Asus A8N32 SLI-deluxe board en er is een MSI K8N Diamond Plus onderweg, beide hebben twee 16-lanes slots plus nog wat klein spul.
Het probleem kan er volgens mij niet van komen, want dat trad ook op bij het Promise board en dat is een PCI board, geen PCI-E

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:50:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat apart in zou kunnen stellen. Ik heb trouwens een Asus A8N32 SLI-deluxe board en er is een MSI K8N Diamond Plus onderweg, beide hebben twee 16-lanes slots plus nog wat klein spul.
Het probleem kan er volgens mij niet van komen, want dat trad ook op bij het Promise board en dat is een PCI board, geen PCI-E
OK, ik ben er uit. Ik heb het MSI mainboard (K8N Diamond Plus) ingebouwd en daar blijkt het dus wel mee te werken. Blijkbaar was er iets mis met het Asus board, ik denk niet dat het een instelling was, want ik heb ze v.w.b. PCI-E allemaal geprobeerd. Ik wist al dat zelfs splinternieuwe onderdelen defect kunnen zijn, maar toch is dat niet het eerste waar je aan denkt. Wat er precies mis is weet ik niet, het moet behoorlijk diep zitten want het trad dus op met zowel een PCI-E als PCI controller.
Allemaal bedankt voor het meedenken !

Verwijderd

Even nog een post-solution:

ik heb bijna dezelfde config, enkel met een x2 4400+ en als OS WinXPx64.
Dit werkt wel goed.

Nu merk ik wel wat de verschillen zijn met WinXPx86 ... ;-(

Vraagje aan poster: kun jij gebruikmaken van de volledige 4GB? Want mijn bios roept iets van ik zie 4GB maar je krijg maar 3,nogwat ... :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:17:
Even nog een post-solution:

ik heb bijna dezelfde config, enkel met een x2 4400+ en als OS WinXPx64.
Dit werkt wel goed.

Nu merk ik wel wat de verschillen zijn met WinXPx86 ... ;-(

Vraagje aan poster: kun jij gebruikmaken van de volledige 4GB? Want mijn bios roept iets van ik zie 4GB maar je krijg maar 3,nogwat ... :?
Ik heb wel een nieuw pakket XP64 liggen, maar heb het niet geinstalleerd omdat ik het steeds opnieuw installeren een beetje zat ben eerlijk gezegd. Maar zo te zien is het wel de moeite waard, merk je een duidelijk snelheidsverschil ? Zie je andere voordelen/nadelen?

Ik krijg ook maar 3,2xx Gb als geheugen toegewezen terwijl er inderdaad 4 Gb wordt herkend. Een exacte reden heb ik niet gevonden, schijnt door de chipset (nVidia nForce 4) te komen. Ik had al eens gehoord dat niet het gehele geheugen gebruikt kan worden, dus ik dacht dat je 3.8 of 3.9 Gb tot je beschikking had, viel wel even tegen toen er opeens een hele Gb kwijt was. Daarnaast heb ik die 4Gb met 4x 1Gb (DDR400) dimms, dan blijkt de maximale snelheid te liggen op DDR333 nivo ipv DDR400, ook hier laat de chipset het afweten. :'(

Verwijderd

Ik heb wel een nieuw pakket XP64 liggen, maar heb het niet geinstalleerd omdat ik het steeds opnieuw installeren een beetje zat ben eerlijk gezegd. Maar zo te zien is het wel de moeite waard, merk je een duidelijk snelheidsverschil ? Zie je andere voordelen/nadelen?
Heheh .. ja, ik ook. Omdat ik een x64 cpu kocht, dacht ik gelijk maar over te stappen van mijn huidige XPx86 installatie op een P4, naar de XPx64 die nu zo'n beetje volwassen is. Waar ik op doelde met die 'verschillen', was dat veel softwarepaketten niet super functioneren in het nieuwe 64-bits. Drivers bv. voor mijn wireless pci-kaart (de Asus wireless voor dit MB is niet te krijgen in NL), waren al gelijk een probleem .. maar door x64-drivers van een ander merk (dezelfde chipset) te gebruiken, werkte het toch ineens na 2d proberen .... helaas lag er toen al een bestelling voor de Gigabyte GN-WP01GS bij een internetshop. Deze werkt ook goed. B)
Ik krijg ook maar 3,2xx Gb als geheugen toegewezen terwijl er inderdaad 4 Gb wordt herkend. Een exacte reden heb ik niet gevonden, schijnt door de chipset (nVidia nForce 4) te komen. Ik had al eens gehoord dat niet het gehele geheugen gebruikt kan worden, dus ik dacht dat je 3.8 of 3.9 Gb tot je beschikking had, viel wel even tegen toen er opeens een hele Gb kwijt was. Daarnaast heb ik die 4Gb met 4x 1Gb (DDR400) dimms, dan blijkt de maximale snelheid te liggen op DDR333 nivo ipv DDR400, ook hier laat de chipset het afweten.
Inderdaad 3,2GB .. ik hoop dat hiervoor nog een probleem-verhelpende Bios-update volgt. Ik las ook dat sommige PCI-apparaten geheugen opslokken, maar de precieze problematiek is niet erg duidelijk. Fabrikant Asus meldt in verkoop-achtige praatjes dat 4GB werkt, maar dan werkt het toch weer niet volledig, ofzo :? ... Ik ga nog eventjes kijken bij de volgende boot-up of die snelheid ook op jouw niveau ligt.

Maar goed.. al met al vind ik dat het een erg goed systeem is geworden. Ik gebruik 500GB sata2 schijven van Maxtor. Die willen wel. De opstart van Windows zelf duurt niet langer dan 5sec (en dan bedoel ik niet uit Stand-by modus .. dat duurt :O langer), voordat Windows start heeft de Areca zelfs wat meer tijd nodig.

Ik heb wel gemerkt dat de non-Silicon-onboard sata poorten (misschien door de x64 Nforce4 driver) niet hot-pluggable zijn. De 2 Silicon Image sata poorten zijn dat wel. Promise sata kaarten zijn het ook, maar ik ben benieuwd of de Areca 1220 het ook goed doet ....... 8)7

Verwijderd

Daarnaast heb ik die 4Gb met 4x 1Gb (DDR400) dimms, dan blijkt de maximale snelheid te liggen op DDR333 nivo ipv DDR400, ook hier laat de chipset het afweten.
Mijn Corsair TWINX2048-3200C2 draait gelukkig wel netjes op 400Mhz. }:O

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:59:

...Waar ik op doelde met die 'verschillen', was dat veel softwarepaketten niet super functioneren in het nieuwe 64-bits
Juist, dat verwachtte ik eigenlijk al. Ik gebruik deze PC voor video editen met Pinnacle software en die is toch al zo instabiel als wat, dus dan voorlopig maar even geen 64-bits WXP
Inderdaad 3,2GB .. ik hoop dat hiervoor nog een probleem-verhelpende Bios-update volgt.
Dat zal wel niet, want het ligt blijkbaar niet aan de drivers maar aan de chipset zelf, danwel de memory controller van de processor. Omdat ik problemen had met de Asus heb ik nu een MSI K8N Diamond Plus, zelfde chipset, zelfde 'probleem'
Ik ga nog eventjes kijken bij de volgende boot-up of die snelheid ook op jouw niveau ligt.
Dat moet haast wel, want dat ligt niet aan het geheugen, maar aan het mainboard/chipset. Ik heb dat niet ingesteld, dat wordt automatisch gedaan als je er vier dimms inzet, staat ook in de handleiding van het mobo
Ik heb wel gemerkt dat de non-Silicon-onboard sata poorten (misschien door de x64 Nforce4 driver) niet hot-pluggable zijn. De 2 Silicon Image sata poorten zijn dat wel. Promise sata kaarten zijn het ook, maar ik ben benieuwd of de Areca 1220 het ook goed doet ....... 8)7
Volgens mij zijn alle Sata schijven standaard hot-pluggable, dat zit in de Sata standaard verwerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:48:
[...]

Mijn Corsair TWINX2048-3200C2 draait gelukkig wel netjes op 400Mhz. }:O
Mmm, da's vreemd. Ik doe toch niet veel onder voor je Corsairs met mijn twee sets Kingston HyperX KHX3200AK2/2G.... :'(

Verwijderd

Ik had vooraf gechecked of ze op de compatibility-list van dit MB van Asus voorkwamen ... vandaar dat 't wel goed werkt... ;)
Pagina: 1