[2003] Printserver failover

Pagina: 1
Acties:

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 18:12
Is het mogelijk om een printserver redundant te maken ?
Wij zijn een opstelling aan het testen waarin constant printertaken moeten uitgevoerd worden. Nu is het zo dat in geval van een servercrash de printers dus niet meer kunnen printen daar de printserver eruit ligt. Dit zou moeten redundant gemaakt worden zodat met ten allen tijde kan printen. Ik heb vernomen dat dit niet standaart mogelijk is met W2003

Ik ben verschillende softwarepaketten tegengekomen die beweren van dit te kunnen doen, maar misschien is er iemand die ervaring heeft met een bepaald pakket ?

De omgeving is W2003 met een aantal citrix servers. Clienten zijn thin clients die hun printers krijgen via een citrix policy.

Ik zou in princiepe de printers kunnen installeren op de citrix machines, maar daar ben ik niet zo een voorstander van.

Page intentionally left blank.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Je kan een Windows 2003 cluster maken.
Die zou automatisch moeten overschakelen naar de ander mocht er iets gebeurd zijn...

http://technet2.microsoft...echnologies/genclust.mspx

[ Voor 24% gewijzigd door ShellGhost op 22-04-2006 18:35 ]

• StarWing
Had ik ook al gevonden.
Volgens mij is dit de beste oplossing, maar niet haalbaar ivm het budget denk ik

Ik heb 2 2003std machines staan, reeds geinstalleerd en geconfigureerd. Bestaan er oplossingen zonder clustering ?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien dat er iets gedaan kan worden via dns, maar dat weet ik niet zeker.
Waarschijnlijk dat iemand anders daar antwoord op kan geven...
Geen idee trouwens of Citrix zoiets aan kan....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.microsoft.com/...iew/availableprinter.mspx
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;278455

Meer specifiek. Maar Clustering vereist Enterprise Edition.
Elke andere mogelijkheid komt neer op policy based (reloaden elke 2 uur gemiddeld) en script-based veranderingen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het ligt er een beetje aan hoe creatief met scripting je bent.

Je kan - door met een script (tijdelijk) de computernaam aan te passen in de registry en vervolgens de spooler service te recyclen - je printserver laten luisteren naar een andere naam. Vervolgens kan je met een ander script de DNS enrties (die je met een lage TTL hebt geconfigged) aanpassen en op die manier een vrij leuke seamless opstelling creeeren... Je moet echter dan wel behoorlijk goed in je kennis en in je scripting e.d. zitten gok ik :)

Puur gebaseerd op mijn vroege testen tot nu toe, ik heb het nog niet in productie gezet op deze manier

• StarWing
Zou virtualizeren een oplossing zijn ?

Ik maak een virtuele W2003 aan als printserver,
De bestanden staan op een fileserver die in geval van nood een failover doet (wat nu reeds het geval is)

Indien de printserver niet meer reageerd, wordt automatisch de virtuele server gestart op een andere machine.

De controle over het al dan niet up zijn van de server zou ik proberen scripten.

Kan dit een goeie oplossing zijn ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vmware heeft daar een hele mooie oplossing voor: ESX Server met VirtualCenter.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1