Ik heb mijn oordeel niet gebaseerd op 1080i en 720p weergave op de pt-ae500, maar op interlace artifacts die je bij interlaced materiaal waarbij de opeenvolgende fields oorspronkelijk niet uit hetzelfde frame komen, maar echt interlaced zijn opgenomen .
Dus een beeld dat 50 of 60 keer per seconde per half beeld (field) wordt opgenomen en niet 30 keer per seconde een volledig beeld dat dan in twee stappen wordt weergegeven. Dat laatste kan je perfect weer tot een progressive beeld de-interlacen, dat is zeker waar. Maar als er een kleine verschuiving in tijd zit tussen de fields (wat het hele idee van interlacen uberhaupt is), dan heb je heel vaak van die ontzettende lelijke kartels. En ook bij wat betere deinterlacers heb je dan hier en daar artifacts (tussen rood/oranje en zwart/blauw/donker zie je dat vaker).
Gebaseerd op het enorme verbeterde van 720p boven DVD beeld (wat ik dus wel goed heb kunnen vergelijken) en mijn slechte ervaring met deinterlace artifacts, zeg ik: Doe maar lekker 720p. Dat ziet er zelfs groot geprojecteerd zeer goed uit.
In de bioscoop heb ik wel 1080p gezien (StarWars III in Cinemec ede). Voor bioscoop weergave (waar beeld over 10meter breed en veel breder wordt geprojecteerd), denk ik dat 1080p wel enorm nodig is. Maar voor thuisweergave prefereer ik dus de zeer goede kwaliteit van 720p zonder mogelijke problemen met deinterlace artifacten.
Ook op een 1080p scherm zie ik liever een 720p30 dan een 1080i60 (interlaced opgenomen!) materiaal. Lijnen verdubbelen gaat veel makkelijker dan deinterlacen zonder storende artifacten. Photoshop kan bijvoorbeeld bijzonder eenvoudig een plaatje vergroten door simpel bicubic of bilineair te resamplen, van 720 naar 1080 beeldlijnen gaat prima. Twee verschillende fields (die je dus niet zomaar even samen kan voegen!) netjes maken, gaat met veel meer filtering gepaard (met bijbehorend verlies van resolutie én af en toe lelijke artifacts!).
Ik heb het dan overigens over bronmateriaal, niet zozeer over de schermen.
[
Voor 20% gewijzigd door
JvS op 23-04-2006 12:26
]