Zyxel Prestige 650H-33 met kabelinternet?

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 00:10
Ik probeer deze ADSL modem/router (oude van mij) bij mijn vriendin aan te sluiten die Multikabel kabelinternet heeft.
Op de zyxel website staat uitleg hoe je het apparaat 'router-only' kunt maken: http://www.zyxel.nl/p650/z009.html
Deze stappen heb ik gevolgd maar ik krijg het nog niet aan de praat.

Misschien, voordat ik in detail treed, moet ik eerst maar de vraag stellen of het uberhaupt mogelijk is wat ik wil. Van een vriend met kennis vernam ik dat het mogelijk moet zijn. Kan men dat hier bevestigen? Zo ja, dan is input gewenst en zal ik nog meer info posten :)

Verwijderd

Kabel moet megamodemkast met aangepaste firmware hebben. Kleine kans mocht je instellingen achterhalen.

• Shadow_Zero
Oh, voor de duidelijkheid.
Mijn vriendin heeft gewoon werkend internet via een kabelmodem.
Ik wil dat Zyxel apparaat gebruiken voor zijn (wireless) router functionaliteit, dus niet voor internet an sich :)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je kunt die Zyxel dan gebruiken als switch/access point, routeren kan ie alleen van LAN naar WAN, en aangezien de WAN poort DSL is, gaat dat niet lukken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Shadow_Zero
Hmmmz, de switch functie is dan denk ik al voldoende nietwaar?
Internet via kabelmodem naar de Zyxel die als switch fungeert en zo draadloos internet aanstuurt, nietwaar?

Maar goed, de enige opties die ik zie zijn:
Prestige 65x veranderen in modem
Prestige 65x veranderen in router

Hoe krijg ik in deze setup het apparaat dan aan de praat?

• ChaserBoZ_
Het modem of router zijn slaat bij die Zyxel alleen op de DSL port.

Je kunt m dus niet gebruiken om te routen over een van de ethernet poorten via NAT.

Switch & accesspoint gaat lukken, router niet.

• Shadow_Zero
En hoe gebruik ik hem dan als switch?
Dan moet de computer een 2e netwerkkaart hebben, internet delen aanstaan en ipv. in de DSL pluggen in een van de 4 ethernet porten??

Verwijderd

Zet de DNS van het apparaat uit, dat kan in het LAN menu van de webinterface.
Sluit de kabelmodem vervolgens aan op een van de LAN uitgangen van de ZyXEL.

De routerfunctie heeft er verder geen donder mee te maken!

• Shadow_Zero
Ik heb nu de UTP kabel van de kabelmodem in een Ethernet port gestoken alsmede een PC en een notebook.
Alleen de PC heeft momenteel internet, maar ligt dat wellicht aan het feit dat het MAC adres van het netwerkkaart van de PC staat geregistreerd?
De laptop heeft wel LAN verbinding, maar geen internet.

Ik heb bij de LAN setup van de Zyxel gekeken, maar bij DNS staat alleen 0.0.0.0 ingevuld...

Iemand enig idee hoe ik dit moet fixen? Of moet ik het mac adres van de router aan multikabel doorgeven? (of maakt dat bij gebruik als switch niks uit?)

• ChaserBoZ_
Dat maakt idd niet uit omdat die switch niets doet met de internetverbinding (het is geen client).

Waarschijnlijk krijg je ook niet meer dan 1 publiek IP adres van je kabelaar, en zul je dus een router moeten plaatsen om meerdere pc's tegelijkertijd aan te kunnen sluiten.

• Shadow_Zero
Bedoel je nu dat ik op die Zyxel Prestige een router aansluit waar ik de clients op aansluit?

Klinkt wel als een wazige setup, kabelinternet in de Zyxel en daarop weer een router.

Ik heb ook nog geprobeerd om de kabelinternet gewoon op de PC aan te sluiten (met internet delen) en via een 2e netwerkkaart te verbinden met de Zyxel en hierop clients aan te sluiten. Dat werkte helaas ook niet, maar het lijkt me toch een setup die moet kunnen werken of niet??

• ChaserBoZ_
Wat ik bedoel is, beide apparaten hangen nu aangesloten aan je kabelaar. Deze zal waarschijnlijk slechts 1x internet bieden, dus zonder router krijg je geen tweede apparaat aangesloten.

Die setup die je noemt kan werken, de Zyxel als switch, en internet delen via de pc met een tweede netwerkkaart. De pc speelt dan voor router.

Het meest simpele is een Sweex breedbandrouter aanschaffen van € 30.

• Shadow_Zero
Tja, deze adsl router/modem had ik al, dus als deze KAN werken dan ga ik er voor :)

Ik heb in ieder geval geprobeerd om via de 2e netwerkkaart van de PC internet te delen naar de router en een notebook client, maar het werkte helaas niet.
De notebook krijgt wel een correct IP adres enzo, maar geen internet.

Van een vriend vernam ik dat je in de router configuratie hetzelfde moet instellen als bij een LAN met internetdelen. Dus de 2e netwerkkaart van de PC (server) wordt dan het gateway en dns adres van de laptop (client), alleen in de LAN instellingen van de Zyxel kan er geen gateway ingevuld worden.
Houd het dan helemaal op of is er nog een work-around?

Gaat er trouwens een cross kabel of een twisted pair kabel van de 2e netwerkkaart van de PC naar de router ethernet?

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-05-2006 20:21 ]

• ChaserBoZ_
Euh, wat probeer je in die Zyxel te configureren dan ?

Die gebruik je allleen nog als switch, & de dhcp server moet je uitzetten. Configureren is dus zonde van je tijd.

De laptop heeft als gateway het IP adres van de computer.

• Shadow_Zero
De DHCP server stond al uit in de router ('N/A' om precies te zijn).
Ik heb vernomen dat ik ook nog kan proberen om hier als statisch IP adres het IP van de 2e netwerkkaart van de PC te proberen.
ChaserBoZ_ schreef op zondag 07 mei 2006 @ 21:21:
De laptop heeft als gateway het IP adres van de computer.
Het IP adres van de 2e netwerkkaart (wat ik heb geprobeerd) of de 1e netwerkkaart waar de kabelinternet binnenkomt?
Pagina: 1