Toon posts:

Stil of gewoon een hype?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www.asus.com/produ...3=0&model=744&modelmenu=1

Het gaat mij niet over dit specifieke moederbord. Ook niet over AMD/Intel etc.
Ik sta zowel open voor goede Intel als AMD technologie. Hetzelfde geld voor moederbord merken.
Stabiliteit is bij al mijn keuzes prioriteit 1.

Ik ben al dat gezoem in mijn PC kast meer dan zat.
Toen ik op het nieuwsbericht over een passief gekoelde Conroe las werd ik een beetje blij :)
(maar dat is maar tot een bepaalde snelheid meen ik)
Effe rondneuzen voor een mobo dus.
Op de Asus site zag ik, voor mij, geheel nieuwe functionaliteit.
AI Life, heatpipe, 8 Phase Power Design, Stack Cool 2, ASUS Q-Fan 2 en AMD Cool 'n' Quiet! Technology.
Van de meeste termen weet ik wel wat ze betekenen maar ofdat het werkelijk wat uitmaakt...?
PR afdelingen hypen vaak 0.001% verbeteringen die alleen voorkomen als kerst of 3 Maart valt :>
En alles totaal stil met een 60db videokaart fan schiet ook niet echt op.

Kortom ik zou graag vernemen van jullie ofdat bovengenoemde zaken ook echt wat uitmaken.
Welke moederbord fabrikanten betere optie leveren.

Ik stel wel een paar eisen aan een moederboard.
- Stabiel.
- 4x SATA
- 64 bit
- Dual core ready

Ik doe voornaamlijk desktop werk. Mijn Radeon 9800 pro is ruim voldoende. Dus sli is geen noodzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:36 . Reden: Blunders en andere fouten.. ]

Verwijderd

jouw 9800 pro is AGP en dit bord is pci-e :)

DFI nf3 ultra-d maar dan zit je wel met een kl*te fan :p

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:38 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

Je kan niet eens SLI gebruiken, je R9800 is AGP :D
Dus dit mobo kun je helaas niet gebruiken. Je zult op zoek moeten gaan naar een bord dat AGP heeft, zoals de A8V(-deluxe) van Asus (en nog een hoop anderen)

Edit: spuit 11 :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door oshiro op 22-04-2006 14:37 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik.
Ik bedoelde te zeggen dat mijn kaart snel genoeg is en dat de keuze v/h moederboard dus niet afhangt ofdat er wel of geen dual sli inzit ofzo.
Maar ik vrees dat AGP gewoon niet meer bestaat op de modere moederborden.
Dus mijn kaartje overprikken heb ik al opgegeven.

Zoals ik in mijn orginele berichtje schreef:
"Het gaat mij niet over dit specifieke moederbord. "
Het was puur om een linkje te verschaffen waarin al die 'stille Asus dingen' zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:41 ]

Verwijderd

Er is trouwens ook een speciaal stilte topic.

mocht je wat meer willen weten over stille harde schijven e.d.

[rml][ cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil?[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ga ik ook effe kijken.
Ik heb het hier gepost omdat deze sectie over cooling gaat.

Verwijderd

volgens mij is er ook een bedrijf die maakt speciaal stille kasten.

Inclusief gehoordempende kast, en passieve voeding.

Gooi daar nog een moederbord in met een proccessor en een gpu met passieve koeling.
Mss nog een silent max om je harde schijf en een proggie dat de harde schijf minder lawaai maakt.
Plus een grote outake fan.
en dan heb je wel een stil systeem denk ik

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:48:
volgens mij is er ook een bedrijf die maakt speciaal stille kasten.

Inclusief gehoordempende kast, en passieve voeding.

Gooi daar nog een moederbord in met een proccessor en een gpu met passieve koeling.
Mss nog een silent max om je harde schijf en een proggie dat de harde schijf minder lawaai maakt.
Plus een grote outake fan.
en dan heb je wel een stil systeem denk ik
zalman ;) maar dan betaal je je wel blauw

Verwijderd

tsjah ik heb een antec sonata 2 gekocht. maar als je dan toch echt stil wilt hebben kun je een paar tientjes erbij gooien en dan heb je een echt stille kast. denk ik :)

Verwijderd

Tja, als je systeem tijdelijk nog voldoet, en dat het gewoon upgrade, zou ik wachten tot die conroe er is.
Nu vb een i975 chipset kopen omdat die conroe daarop zou moeten draaien, lijkt me nogal riskant, stel dat die chipset dan wel goed draait met de conroe, maar dat er een ander moederbord (met chipset die specifiek op de conroe gebouwd is) gewoon betere prestaties neerzet...

Wacht gewoon nog ff af, en dan kan je direct een conroe zetten (al dan niet passief) met een passieve 6600GT of een passieve 7600 (zal ook wel bestaan, van de 6600 ben ik het zeker)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik ga zeker nog niets kopen voordat ik real life tests gezien heb van Conroe.
(synthetic) benchmarks en PR babbel zijn niet altijd even betrouwbaar :/

De 6800 passive lijkt goed genoeg voor mij.
Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 16:33:
tsjah ik heb een antec sonata 2 gekocht. maar als je dan toch echt stil wilt hebben kun je een paar tientjes erbij gooien en dan heb je een echt stille kast. denk ik :)
Een goede kast is zeker een deel van de oplossing.
Maar ik wil mijn systeem van de kern uit stiller maken. En het evt rest geluid met een goede kast wegnemen.
Vandaar dat ik dit topic startte over stille moederborden.
Daarom nogmaals maakt dat moederboard wat uit qua stilte of is het een hype?

Is "8 Phase Power Design" echt zoveel efficienter dat bepaalde componenten 15 graden c koeler blijven?

Maar mensen lezen de post niet en gaan snel antwoorden dat AGP niet in een PCI-e slot past.
Wel cool natuurlijk om iedereen te laten weten dat je zoveel technische kennis hebt.
Alleen jammer dat het 100% off-topic is.

Verwijderd

oja van de kern uit stil maken. (maar dan moet je em wel straks weer alles overhevelen naar een stillere kast, weet niet of dat vervelend is/extra ik ga iets stuk maken risico) (p.s. ik heb iig geen technische kennis om die andere vragen te beantwoorden) :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 09:13:
[...]
Is "8 Phase Power Design" echt zoveel efficienter dat bepaalde componenten 15 graden c koeler blijven?
Dat het invloed kan hebben, geloof ik wel, ga het zeker niet ontkennen, maar at least 15°C lijkt me echt heeeeeeeeel overdreven. Mijn 4400 is voor het moment 40°, en heeft deze voormiddag al serieus wat berekeningen uitgevoerd, waarbij die volledig stressed tot 43° wil gaan (fan speed staat ingesteld om hem zoveel mogelijk rond de 40° te houden, vandaar het kleine verschil). Kan me echter niet voorstellen dat een moederbordje met 8phase power design mijn cpu op 25° idle en 28° stressed gaat houden...

(als je een stille kast wil, nexus kopen, kasten laten zo goed als geen lawaai door en blijven betaalbaar)

Verwijderd

Topicstarter
Mr Alfabet schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 15:59:
[...]

zalman ;) maar dan betaal je je wel blauw
Yep :(
Vaak zijn die stille componenten minder/niet geschikt voor de snelle CPU/GPU.
Al lijkt daar met de trend van energie zuinigheid verandering in te komen.

Ik heb ook wat stille fans in mijn PC zitten. Toen ze nieuw waren was het best stil.
Maar na een maand of 6 verslijten ze en komt er toch weer lawaai.
Vandaar dat ik zoveel mogenlijk passive koeling en koele componenten wil.
Zodat er eigenlijk alleen een case fan overblijft.
De warmte moet immers wel uit de kast...

Verwijderd

Processor koeler houden met lager core-voltage
Wat ik in de discussie rond koelere pc's zelden zie, is het omlaagschroeven van de core-voltages van je cpu. Meestal nemen fabrikanten een ruime marge daarin om ervoor te zorgen dat de proc zéker loopt op de aangegeven spec. Doorgaans zit er ruimte in om te overklokken (zoals de meesten weten); je kunt diezelfde ruimte ook de andere kant op gebruiken door het core voltage zover mogelijk te verlagen tot de proc nog goed loopt. Je hebt dan exact dezelfde prestaties bij veel minder warmte-ontwikkeling. Nog gratis ook.
De warmteproductie schijnt kwadratisch op te lopen met het voltage (kijk hier: http://www.silentpcreview.com/article33-page1.html). Mijn eigen Athlon64 loopt standaard op 1,5V bij 2000MHz en 1,1V bij 800Mhz (de A64 klokt vanzelf terug onder een lagere load met Cool 'n' Quiet). Echter: hij loopt stabiel op 1,35V bij 2000MHz en zelfs 0,865V op 800MHz (dat is in beide gevallen 0,025V bóven de waarde waarop de proc stopt). Je kunt dit eenvoudig testen met rmclock (http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml). Omdat-ie meestal op 800MHz loopt (ik doe meest tekstverwerking) wordt de proc niet eens lauw. Dat levert veel winst op: alles blijft koeler en gaat langer mee, een tempgestuurde cpu-fan blijft lekker laag met weinig herrie.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kan als Moederbord natuurlijk gaan voor de Asrock 939DUAL Sata :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
Bertus schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:02:
Je kan als Moederbord natuurlijk gaan voor de Asrock 939DUAL Sata :)
Geen slecht bord maar toch niet wat ik zoek.
Ik ben zelfs van mijn AGP kaartje afgestapt omdat ik nu weet dat er passief gekoelde kaarten zijn die (nog) beter zijn dan mijn Radeon 9800.

LAN is te traag, 2 sata poorten te weinig en geen stille koeling gadgets.
Er zijn inderdaad kaartjes voor maar ik geef de voorkeur aan alles op het mobo.

Toch bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 10:54:
Processor koeler houden met lager core-voltage
Wat ik in de discussie rond koelere pc's zelden zie, is het omlaagschroeven van de core-voltages van je cpu.........
Daar heb ik nog nooit aan gedacht!
Het is zeker iets wat ik ga proberen met m'n nieuwe PC.
Zelfs passief gekoelde systemen genereren hitte. Elk procentje minder scheelt weer.
Erg intressant artikel.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:26:
[...]

Geen slecht bord maar toch niet wat ik zoek.
Ik ben zelfs van mijn AGP kaartje afgestapt omdat ik nu weet dat er passief gekoelde kaarten zijn die (nog) beter zijn dan mijn Radeon 9800.

LAN is te traag, 2 sata poorten te weinig en geen stille koeling gadgets.
Er zijn inderdaad kaartjes voor maar ik geef de voorkeur aan alles op het mobo.

Toch bedankt voor het meedenken.
Hier hebben ze veel zooi daarvoor...

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 20:19
een conroe is socket 775 een a8n32-sli is socket 939 dat gaat dus NOOIT passen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Hier staat een aardig stuk over de Cool 'n' Quiet technologie van AMD. In principe ziet het er veelbelovend uit, zowel de core voltages als de multiplier worden naar beneden geschroefd als de proc uit z'n neus staat te eten.

Dus ik denk dat je een hoop kan besparen met:

- een fanless moederboard (+Cool 'n' Quiet)
- een fanless videokaart
- Athlon 64
- Stille voeding!! (bijv. Seasonic of Tagan) of zelfs een fanless voeding (wel duur).
- Een goede kast die geluid dempt.

Waar je ook nog aan kan denken zijn silencers voor je harde schijven.

Het moederbord waar jij naar kijkt is om het maximale uit je machine te halen. Daarom zit er een heatpipe op. Echter zijn er genoeg chipsets die zonder heatpipes / fans kunnen. (nForce 4 bijv.)

Je zou kunnen overwegen om de Asus A8V-VM te schaffen. Hoef je ook geen zorgen te maken over de videokaart :)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 23-04-2006 13:50 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
__xeno__ schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:49:
een conroe is socket 775 een a8n32-sli is socket 939 dat gaat dus NOOIT passen.
Nee, dat gaat niet lukken, maar Athmozz zegt ook niet dat hij op dat moederbord moet, hij zegt dat je beter even kunt wachten :>

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 20:19
oh sorry ;) niet goed gelezen

Verwijderd

Of je doet heel "goedkoop" Je kast in een kast ( wel zorgend voor goede airflow natuurlijk! ) en wat geluids dempende matjes... Dan heb je EN stil EN stofvrij!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Knipje verwees er ook al even na en naar mijn mening als je de artikelen die voor jou van toepassing zijn eruit pakt kun je een stil systeem kweken...

Staat nu een oc´d Pentium D 830 systeem op wat iemand, met hulp van het forum, erg stil heeft gekregen. http://www.silentpcreview.com/

Aantal dingen die ik je kan verklappen zijn:
- undervolten (wat knipje al zei)
- harddisk suspension
- fan regeling, al dan niet op temperatuur
- basis keuze maken tussen een mobile processor based of desktop processor based systeem

je kunt ook nog wachten op de 35W x2 3800+ en natuurlijk op de Conroe.
Er zijn ongelooflijk veel tips en trucs te lezen op silentpcreview en er zitten daar mensen die hun pc rond de 20 dB willen hebben. :X :)

a8n32sli review http://www.silentpcreview.com/article299-page1.html
Pagina: 1