Toon posts:

[WinXP] Opstartprocedure probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gotters,

Wij zitten thuis met een opstartprobleem m.b.t. onze computer.

Het probleem:
Wanneer we de PC aanzetten verloopt alles naar behoren, geen foutmeldingen door het BIOS in het begin, etc. Ook wanneer WinXP (Pro) begint met opstarten (met dat balkje dat v.l.n.r. gaat) gaat het nog zonder problemen. Maar wanneer het 'Welkomscherm' in beeld wordt gebracht krijgen wij een korte piep uit de computer te horen en duurt het vervolgens circa twee minuten voordat WinXP daadwerkelijk doorlaad naar de desktop. Ook het afsluiten duurt iets langer dan normaal, maar het trage opstarten maken wij ons natuurlijk het meeste druk over.

Verdere relevante info m.b.t. het probleem:
Ik heb thuis even nagevraagd of er misschien onlangs nieuwe software op is gezet, dit was zeker niet het geval. De laatste software geinstalleerd was webcam software drie weken geleden.
Wij zijn verder geen extreme gebruikers, soms wat rondsurfen, verslagen uittypen en af en toe een simpel spelletje.

Wanneer de computer eenmaal geladen is na het trage opstarten werkt hij gewoon naar behoren, dus we hebben geen last van traagheid als we eenmaal aan de slag kunnen.

In de PMG FAQ werd deze link gegeven m.b.t. beepcodes: http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/1.htm

Beep Code: 1 short
Description: DRAMS refresh failure.

Heeft ons probleem dan wat met het geheugen te maken denken jullie?

Computerspecificaties:
- CPU: AthlonXP 2200+
- MEM: 512MB DDR400
- HDD: 80GB 7200RPM
- Onboard Video & Audio

Dit doe ik nu uit mijn hoofd, als specifiekere informatie nodig blijkt te zijn zoekt ik het wel even op.

De computer is overigens niet 'overgeclockt', nooit geweest ook.

Overige informatie:
- Ik heb de "PMG FAQ" en de "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" doorgenomen
- Ik heb de search gebruikt maar geen relevante onderwerpen kunnen vinden, wel mensen met traag opstartende computers, maar geen enkele met de 'korte piep' die wij hebben.

Nou ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, bedankt alvast! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:38 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die ene korte piep hoef je je niet druk om te maken, d'r zijn wel meer PC's die een korte piep geven :) Als er echt iets mis wat met je BIOS dan had je ook wel een foutmelding gekregen denk ik. Bovendien was XP dan niet (zij het traag) doorgestart ;)
Aanvullende vragen: welke webcam heb je geinstaleerd? En welk moederbord heb je? Wat gebeurt er als je de software van de webcam deinstalleert?
Probeer ook eens een keer Regclean uit te voeren. Traag opstarten is vaak terug te leiden op een erg groot register. Een andere mogelijkheid is hardware - wat als je je webcam er uit trekt? Start ie dan sneller op? In dat geval kun je ook even een andere USB poort proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke. :)

Moederbord
Het moederbord betreft een "MSI K7N2G"

Regclean
Ik heb het programma regclean gedownload en uitgevoerd maar helaas zorgde het voor geen verschil.

Webcam
Het gaat om een Creative VF-0040. Ik heb de webcam software gedeinstalleerd en vervolgens de PC opnieuw opgestart, ook dit zorgde voor geen verschil. Vervolgens heb ik de gehele webcam ontkoppelt, maar ook dit mocht niet baten.

Nadere opmerkingen
Ik heb dit niet duidelijk in de startpost vermeld, maar dit probleem doet zich sinds gisteren voor. Hiervoor startte de PC prima op. De PC is overigens vier weken geleden volledig geformatteerd inclusief een schone installatie van Windows.

Ik was nog een beetje aan het rondklikken op de computer, wat mij opviel is het volgende: Wanneer ik naar DezeComputer (RMB) --> Eigenschappen ga zie ik daar een geheugen van 480MB staan, terwijl ik toch echt twee geheugenmodules van 256MB erin heb zitten! Wellicht heeft dit iets te maken met het probleem? :Y)

Edit
Ik heb overigens een foutje gemaakt in de startpost, het gaat om een AthlonXP 2200+ processor i.p.v. een 2500+. Heb dit inmiddels even aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:38 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:33:
Ik was nog een beetje aan het rondklikken op de computer, wat mij opviel is het volgende: Wanneer ik naar DezeComputer (RMB) --> Eigenschappen ga zie ik daar een geheugen van 480MB staan, terwijl ik toch echt twee geheugenmodules van 256MB erin heb zitten! Wellicht heeft dit iets te maken met het probleem? :Y)
Videokaart met shared of zoals NVidia het noemt Turbocache memory?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:18
Onboard videokaart.
Zet met msconfig eens alles uit?

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:38:
[...]
Videokaart met shared of zoals NVidia het noemt Turbocache memory?
O ja, dat zou kunnen inderdaad, het gaat ook om een onboard GPU. Ik heb er verder niet enorm veel verstand ervan, enkel basiskennis.
"Everest" zegt het volgende:
Video kaart: NVIDIA GeForce4 MX Integrated GPU (32 MB)
zetje01 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:39:
Zet met msconfig eens alles uit?
Hoe werkt dat precies? :)

Nog een opmerking ter verduidelijking:
Die korte piep was in het verleden niet, dat doet zich pas sinds gisteren voor samen met het trage opstarten.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze reactie is een beetje als 'schopreactie' bedoelt omdat ons probleem (helaas) nog niet verholpen is...

'Zetje01' suggereerde met msconfig alles uit te zetten, hoe en wat moeten we uitzetten? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is dat een serieuze vraag of loop je nu een beetje te dollen? :?
Doe zelf eens wat moeite, nu je de naam hebt moet je met de ingebouwde Help&Support ook al een heel eind kunnen komen.

En dan begin ik nog niet eens over zoekfunctie hier of anders.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Niet iedereen is een computerdeskundige, weleens aan gedacht? Vast niet. En een wat beschaafdere reactie mag ook wel. Ik stel hier niet een serieuze vraag om vervolgens afgekat te worden.

De ingebouwde help functie in XP vind niets op 'msconfig', en zoekend op 'ms config' verwijst hij naar systeembeheer.
Wanneer er inderdaad syteembeheer bedoelt wordt heb ik nog geen idee wat ik daar moet veranderen.

Hieruit kan ik concluderen dat jou reactie niets heeft toegevoegd om mijn probleem op te kunnen lossen, dus als je in de toekomst beetje interessant wilt lopen doen, doe dat dan even ergens anders.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:18
Ga naar start/uitvoeren en tik daar msconfig in en enter.
Bij het tabblad 'opstarten' alles uitvinken...

Verwijderd

Doe je netwerk het? Als het netwerk niet gestart kan worden kijk je tegen wat timeouts aan. Zet (al) je netwerk interfaces eens uit en start dan nog eens?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Welk deel na de piep duurt het langst?
msconfig is natuurlijk heel leuk, maar als hij vlak na de login een tijdje blijft hangen dan is het vaak een 'service' dat ligt te bokken. Pas als je je start-knop in beeld krijgt zijn zo 'n beetje de dingen van het 'opstarten-tabblad' uit msconfig aan het laden.

Maar goed, het kan nog steeds van alles zijn.

Als ik jou was zou ik het geheugen van die bak eerst een testen aangezien er meerdere dingen op duiden dat daar sowieso iets niet goed mee is. En al is het geheugen niet goed krijg je af en toe de vaagste dingen dus check dat eerst.
http://www.memtest86.com/

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1